• jossposs

**Den stora feta LCHF-tråden**

hej hopp!

nu har jag hållt på att försöka vara ordentlig i tre månader ... Träningen går jättbra (fyra ggr i veckan på olika klasser på gymet)., maten har gått jättebra, då jag ätit typ gi. MEN, sen kommer fredagkvällen och hjärrnan vet väl att när det är fredag så får man äta massa godis.. suget från helvete intar och håller i sig hela fredag och lördag, då ja trycker i mig det mesta, vilket gör att nu sista månaden har vågen stått helt still.. så nu tänkte jag faktiskt från och med i morgon köra lchf  och en gång för alla få bort mitt sötsug.

Har ni några tips och råd till mig i början? Tips på frukostar som INTE innehåller ägg? visst gillar jag ägg, men behövr lite variation?!

Har följt denna tråd ett tag och älskar att den är så aktiv.. så hoppas jag får hänga här med er :D

MVH Josefin 

• jossposs

duefgli: Ja, kesoplättar är skitbra tips.. ätit det ibland på helgen.. dock tycker jag det är svårt just på veckorna, då jag inte äter frukost innan jobbet då det e stressigt nog med barn som ska till dagis och så..
    Det är just frukost i veckan som jag tycker är lite svårt. Kan förvisso alltid ha med ägg till jobbet, samt kvarg med bär fungerar ju oxå!

Är det ok att äta finncrisp? För det med avocado på är gudomligt gott :D
    Det käns som det borde vara ok om det är det enda "bröd, ris, potatis och pasta" som jag äter? Någon som vet?

• jossposs

vad duktiga ni är allihopa, många har ju gått ned massor!

Tycker det är lite svårt detta... har hela mitt liv ätit frukt både på för och eftermiddag.l.. och nu skall man inte med lchf få äta någon frukt alls :( vet faktiskt inte om jag tycker att det är värt att skippa all frukt framöver.... är ju inte frukt man blir tjock av...
    Hur gör ni andra? Är det någon som äter frukt? ELler vad äter ni istället för nåt som för och eftermiddagsmellis?

tacksam för svar :)

• jossposs

RebornEve. Jag testade med ett ägg nu på eftermiddagen, men blev ändå hunrig efter en stund.. eller så är det helt enkelt så att det är självaste sugeet efter frukten / vanan som gör att jag kände att jag måste ha en frukt på eftermiddagen.
    Tycker jag blir mätt när jag äter både lunch, middag.. men sen är jag sugen... iofs kan det ha att göra med att jag inte riktigt avsockrat mig än.. har ju bara kört stenhårt nu i några dagar.. det kanske ger med sig snart???

• jossposs

Hej tjejer! Nu har ja läst denna tråd varje dag i evigheter.,men varit lite skeptisk till lchf och allt fett och så. Men efter att nu hållet en bra kost och motion under snart två månader., o h visst vågen är fyra kilo ner, men sötsur och så är så jobbigt., så tänkte jag ge lchf en chans. En fråga gällande tuggummi och sånt, det kan man då alltså inte alls äta i början när man sätter igång? Jag har nog hyfsad koll på grejerna annars. Jag kommer inte slaviskt följa det lägsta kolhydratsinnehållet, utan tänkte mer köra bort med all past! Ris, potatis, frukt, majs, godis,kakor och chips. Någon mer som kör så.? Det måste väl fungera? Tacksam för svar då jag är lite förvirrad

• jossposs

Minis. Ja, självklart kommer jag lägga till extra fett så jag håller mig mätt tack för ditt svar. Hur är det m sockerfritt tuggummi, är det big no no.?

• jossposs

jag brukar alltid läsa denna tråden men inte skriva nåt, då jag inte äter lchf själv, men äter bra och rätt. Vill mest bara svara gällande frågor om gym. Jag tränar på nordic wellnes i göteborg och tycker de är sååå himla bra :D

• jossposs

sagalin: Förlåt, det var nog jävligt klantigt skrivet... alltså jag äter rätt hälsosam mat och försöker att inte trycka i mig massa socker, samt att röra på mig. Alltså leva rätt hälsosamt, sen menar jag INTE att något är mer rätt eller fel. hemskt ledsen om jag trampade på tårna. Anledningen till att jag läser mkt i denna tråd är för att jag så gärna skulle kunna ha disciplinen att köra LCHF, då jag har ett sjukligt sockersug som jag tampas med varje dag. Tycker dock det är lite krångligt detta ibland :o :)

paulas mamma. Hm, betalade nog 2800 kr för ett årskort, men har bra rabatt genom jobbet. Men tror det ligger på runt 300 i månaden eller något. Sen finns det olika kort beroend epå vad det är man vill göra och så. :)

• jossposs

Hej! Jag är alltid inne i er tråd och läser varje dag, ni är grymma. Jag äter lowcarb kost men inte superstrik. Vill dock passa på att rekommendera en fantastisk blogg jagb hittade igår, min nya bibel typ www.tasty-health.se Där finns maaaaaasssor av bra recept, bland annat denna underbara guding jag tryckt i mig som dessert nu efter maten! Den är - TO DIE FOR :D Casein fudge-kladdkaka 1 portion 1 skopa (ca 25g) casein proteinpulver choklad (jag använde DETTA) 1 äggvita 2 tsk kakao 3 tsk kokosmjöl 1/2 tsk bakpulver Stevia strö efter smak ca 4 msk vatten eller mjölk Vafritt: kaffepulver, kryddor 1. Blanda alla ingredienser i en skål. Det kommer se ut som en jättetjock deg. Bred ut degen i skålen och täck med plastfolie. 2. Ställ in i micron och kör på full effekt i ca 40-45 sekunder. Ta ut och kolla om konsistensen är bra. Om den är för lös, kör några sekunder till i micron till önskad konsistens. Ta ut och vänd skålen upp och ner på en tallrik (eller ät direkt ur skålen) och toppa med valfria tillbehör. Näringsvärde per portion: 138 kcal 26 g protein 3 g kolhydrater 2 g fett

• jossposs

Nu ska ja hänga hör ännu mer har jag tänkt,.... Smygläst i en halv evighet, men nu är det dags att tag i mina tio kilon en gång för alla. Privat lite med lågkolhydratskost, kcaloriräknibg , men n är jag less och mitt sockerberoebde, det MÅSTE bort!

• jossposs

Ni som är experter. Vad använder ni i ställer för redning (maizena typ) När ni reder såser?? För antar att man skall undvika ex maizena. Tack på förhand :)

• jossposs

tack för era svar om redning :D Ninis: vart hittar man redix? Har aldrig hört talas om...

känns som jag har massa grejer hemma, massa frön, pofiber, mandelmjöl, cocosmöj med mera, men redix, aldrig hört :o

• jossposs

Hej alla!"
    I morgon är dagen D då jag ska väga mig och stara med LCHF på riktigt.. inte "försöka lite halvt", utan verkligen KÖRA på, för att gå ned de tio kilona jag har för mycket på kroppen.
    har ni några bra nybörjartips till mig? Jag har koll på själva lchf vad det innebär och så, tänkte bara om ni kan dela med er av braiga tips att tänka på eller så :)

• jossposs

stjierna. Tack för tipset, skall försöka tänka så.

Jag brukar göra eget fröknäcke, men det är bovetemjöl i det vilket jag inte tror är tillåtet. har någon något bra recept på fröknäcke? Äter nämligen redan nu fröknäcke med avocade och örtsalt alternativt kvarg med blåbär eller hallon, till frukost.

• jossposs

sådär ja, andra dagen med LCHF... herregud, detta är ju en helt ny värld för mig. Har ätit lågkolhydrat kost under ca 6 månader, men då jag ätit bra under veckorna och tryckt i mig godis på helgen har de varit NOLL i viktminskning typ...

En fråga bara till er experter... Jag gör detta då jag har ett sånt fruktasvärt sockerberoende jag måste bli av med.... Och läser överallt att man bara ska behöva äta frukost, lunch och middag. jag som är van att alltid ta mellanmål både på för och eftermiddag. Jag var tvungen att ta ett ägg nu på förmiddagen innan lunchen. Vet egnetligen inte om jag var jättehungrig, om det var ren vana eller om det var att jag gärna vill ha godis, så suget kommer.
    Är det ok m mellanmål på l chf? Känns som det är lite lite att bara äta frukost,lunch och middag!

• jossposs

rödnos. Tack ! Ja, det får nog bli lite mellanmål nu i början till kroppen "vant" sig.. även om jag läst på så jag nästan drömmer om lchf så vet jag ju inte hur min kropp reagerar på det än :D
    Men helt sjukt, har gått TVÅ dagar snart, och jag känner mig helt slö, redan :o Känns som kroppen inte fått mat på en vecka. Inte hungrig, nej nej, utan bara helt trött... hur ska detta sluta måntro?

• jossposs

Ninis...., tunga år. Även om jag inte alls känner dig så vill jag bara du ska veta att jag tänker på dig. Tänk så orättvist livet kan vara. Lycka till med allt och hoppas du snart mår bra igen!! Kram

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**