• SoStylish

**Den stora feta LCHF-tråden**

Okej, jag tänkte testa LCHF för att se hur det fungerar för mig! Jag har hypotyreos och ämnesomsättningen är lite sisådär så därför är jag lite "rädd" för all grädde och creme fraiche!

Ska jag byta ut grädde mot matlagningsgrädde och creme fraiche mot lätt creme fraiche? Eller är det smartare att inte göra det? Vill inte ha massa extrakalorier när jag likagärna säkert klarar mig utan dem. Eller?

• SoStylish
    RebornEve skrev 2013-04-01 22:39:26 följande:
    Sostylish: när du äter efter lchf så är de inte kalorier som räknas.
    Grejen är att fullfeta produkter mättar bättre.
    Klart att kalorierna räknas! Jag kan ju inte äta mer kalorier än jag gör av med för då går jag ju inte ner i vikt som jag är ute efter att göra.

Jag vet att feta produkter mättar bättre, men de innehåller också många fler kalorier än de andra varianterna. Men sen äter jag oftast bara två gånger om dagen så jag kanske har "råd" med lite extra kalorier då...
  • SoStylish
    RebornEve skrev 2013-04-01 22:55:00 följande:
    Sostylish: läs på lite mer om hur lchf fungerar i kroppen innan du ger dig in i en diskussion om kalorier.
    Kroppen blir fettdriven vilket innebär att man ska äta mycket fett
    Här var det attityd minsann. Så jag kan sätta i mig 5000 kalorier i LCHF-kost per dag och ändå gå ner? Menar du det?
  • SoStylish
    RebornEve skrev 2013-04-01 23:02:47 följande:
    Sostylish: ingen attityd alls från min sida.
    Menade att de är bra att veta vad lchf går ut på.
    Jag har ätit lchf i över 2 år och har aldrig räknat kalorier. Om man äter protein och fett och minimalt med kolhydrater så går man ner i vikt. Det är svårt stt överäta fett
    Jag är väl påläst om vad LCHF går ut på och hur kroppen fungerar. Jag vet att det är svårt att överäta och det kommer jag med all säkerhet inte att göra, men jag tror att jag klarar mig lika bra på en lättare variant av grädde än den fetare och på så sätt sparar jag även in några extra kalorier som jag "inte behöver ha".
    Paulas mamma skrev 2013-04-01 23:02:59 följande:
    [quote=69376594][quote-nick]SoStylish skrev 2013-04-01 22:58:03 följande:[/quote-nick]Här var det attityd minsann. Så jag kan sätta i mig 5000 kalorier i LCHF-kost per dag och ändå gå ner? Menar du det?[/quote
    Nej det gör man säkerligen inte men äter manlchf så orkar man inte äta så mycket. Och äter du under 20 gr kolhydrater per dag som är vanligt om man vill gå ner i vikt så kommer man aldrig upp i så mycket kalorier. Så du kan va lugn
    Överäta är jag inte rädd för, det känns mest bara som att grädden och creme fraichen bidrar med "onödiga" kalorier för min del. Jag får helt enkelt köra LCHF ett tag och se hur mycket kolhydrater och kalorier jag kommer upp i och ta det därifrån!

• SoStylish

Tre dagar på LCHF och nästan 2 kilo ner. Säkerligen bara vätska, men det är ju kul att något försvinner iallafall! :P

• SoStylish

Någon mer som fick ont i magen första veckan? Idag är det dag fyra och för en stund sedan fick jag fruktansvärt ont i övre delen av magen och det sitter fortfarande i. Jag mår inte illa eller något utan det gör bara ont. Tänkte om det kanske kan ha något med omställningen att göra!

• SoStylish
    stjierna skrev 2013-04-05 21:14:08 följande:
    SoStylish: om du har ätit fettsnålt innan, så kan gallblåsan reagera med 'ont' när man börjar äta mer och mättat fett :)
    Okej, nu har det dock flyttat sig till nedre delen av magen istället. Molande värk. Men men, det går väl över :)
  • SoStylish

Någon som vet någon fysisk butik där man kan hitta kokosnötsmjöl? Har letat på Ica Maxi och City Gross, men de har bara kokosmjöl. Eller finns det något märkes kokosmjöl som man kan använda istället för kokosnötsmjöl? Ska göra pizzadeg och det där mjölet har gjort mig helt snurrig :)

• SoStylish

Hur mycket vätska kan man ha i kroppen egentligen? Jag vägde 75,1 för en vecka sedan och idag, efter 6 dagar på LCHF, så väger jag 71,5. Är allt detta vätska, eller är det något annat också? Jag vet ju att man inte tappar så mycket i fettvikt på så kort tid, men jag är så chockad över att kilona bara runnit (haha) av dessa dagar.

• SoStylish
    Atena skrev 2013-07-07 10:08:03 följande:
    Okej, jag har ingen aning om vad jag gör för fel(kan pepsi max vara en stor bov trots allt?). Jag räknar visserligen inte slaviskt, jag väger inte det jag äter heller men går det att äta för lite? Mitt problem är inte att jag är hungrig, tvärtom, jag är nästan aldrig hungrig, alls. Äter väldigt lite när jag är det, blir fort mätt. 

Ge mig tips, förslag, råd...vad som helst

För viktminskningens skull går det inte att äta för lite. Sen jag började med LCHF är jag sällan hungrig heller och när jag äter blir jag mätt väldigt fort, men det ser jag lite som tjusningen med LCHF faktiskt.
  • SoStylish
    MissNora skrev 2013-07-07 20:52:55 följande:
    Vi har haft 31 grader idag. Så skönt!

Grattis Huldaskarin.

Snart dags för 4 veckor på Gotland och det kommer bli ett elddop för alla frestelser. Rute Stenugnsbageri, glassmagasinet i hamnen osv. Bara plocka fram viljan.

Har packat ner en hel väska LCHF-varor nu och stavmixern får hänga med för MTB.
    Kanelbullarna på bageriet i Rute är ju livsfarligt goda! Good luck :)
  • SoStylish

En liten fråga - Vad brukar ni dricka?

Jag kör på vatten och lightläsk, men sen då? Jag gillar inte kaffe eller thé så det går bort.

• SoStylish
    Jimman skrev 2013-07-09 12:14:21 följande:
    Light läsken rekommenderas inte vid lchf så den skulle jag ta bort om jag var du
    Det kommer jag inte göra. Känner inte att den påverkar mig det minsta så den är inget hinder för mig.
  • SoStylish
    Jimman skrev 2013-07-09 12:21:56 följande:
    Den behöver inte påverka alla men många får större sötsug av det , håller man sig till en liten mängd så hår det säkert ! Däremot är det massa skit i den som inte är bra för kroppen !
    Det vet jag, men jag får inte det och jag äter inte mer heller så den är inga problem för mig. Om det är bra eller dåligt för kroppen finns det många svar på också.

Men ja, nu var det inte det jag ville diskutera utan vad man kan dricka mer förutom det!
  • SoStylish
    TomMon skrev 2013-07-09 12:34:21 följande:
    So Stylish: jag dricker Loka med milkshakesmak, mycket gott! :)
    Ja, den är ju underbart god! Jag är inte så jätteförtjust i mineralvatten annars för jag tycker att bubblorna "sticker" i munnen, men just den var inte dum alls. Ska köpa på mig några flaskor tror jag :)
  • SoStylish
    Loriyana skrev 2013-07-09 21:58:19 följande:

Ibland blir man. Om man tex arbetar inom skolan eller fritids så förväntas det ibland att man äter tillsammans med barnen.
    Men det kan väl inte vara möjligt att någon är TVINGAD att äta enligt tallriksmodellen på arbetsplatsen, eller? Är arbetsplatsen t.ex. en skola så borde man ju iallafall kunna anpassa sig lite efter maten som serveras och t.ex. ta lite extra proteiner och grönsaker och hoppa över kolhydraterna?
  • SoStylish
    Snorpi skrev 2013-07-10 10:38:39 följande:
    Nåväl, så farligt tycker jag inte att det är. Vet ärligt talat inte om det är en bra idé att ge ordentligt undernärda kroppar med diverse brister lchf. Speciellt inte när den generellt framställs som den ultimata bantningsdieten. Sen får man gärna känna sig hur upplyst som helst hemma för att man upplever att man hittat rätt ;)

Men om jag nu ska äta kolhydrater på jobbet, visst borde jag dra ner lite på fettet till mina måltider hemma. Eller har jag fel?
    Om du redan ätit kolhydrater på jobbet så är det väl dem du ska dra ner på resten av dagen.
  • SoStylish

För mig är LCHF ett sätt att äta, en kosthållning och alltså en diet. Fast nu äter jag ju ingen strikt LCHF-kost och adderar inte massa extra fett för det tycker jag bara är äckligt. Och sen är det ju ganska självklart att folk kopplar ihop det med viktnedgång för det är ju just det de flesta vill uppnå när de bestämmer sig för att lägga om sin kost. Det ser man ju ganska tydligt när man läser här i trådarna :)

Kort och gott fokuserar jag mer på Low carb än high fat. Jag använder dock creme fraiche, smör och grädde i matlagningen men sen är det stopp på fettfronten för min del och det fungerar bra för mig!

• SoStylish

Märker man alltid om man är i Ketos? Jag har ätit strikt LCHF sedan 1:a januari och har inte märkt av någon slags dålig andedräkt eller andra symptom...

• SoStylish
    Widing skrev 2014-01-19 12:24:59 följande:

Hej !

Nej, inte alltid. Och ibland kan det ta väldigt lång tid att få kroppen att hamna i optimal ketos. Man känner sig trött, slö och törstig innan kroppen har vant sig i ketosen. Tålamod och fortsatt väldigt strikt LCHF så kommer du hamna i ketos.. En bra länk där kostdoktorn själv mätt sina ketoner både i blodet med en blodprovstagare som finns att köpa för en överkomlig summa, det mer ekonomiska alternativet är att köpa urinstickor som du kan se om kroppen är i ketos. 

Lycka till med viktnedgången ! 

www.kostdoktorn.se/fyra-veckors-strikt-lchf-o... 

Hej! Tack för svaret! Trött och slö vet jag inte om jag blivit, men däremot har jag nog känt mig lite törstigare och gnällt till sambon om att "jag är tööööörstig" så det kanske är det som håller nu då :) Men jag kör på!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**