• passo

**Den stora feta LCHF-tråden**

Carrossk skrev 2014-03-31 21:53:12 följande:
    Har förhoppningvis gått ner 10 kg på 3 månader den 7/4 :). 800 gram kvar till målet. Har totalt sätt gått ner ca 18 kg men hade ett uppehåll då jag vart gravid med barn nr 2 efter första LCHF omgången.

Bra jobbat! Kan inte du skriva upp lite vad du äter? Jag är orolig att jag får i mig för mkt kolhydrater. Är du väldigt strikt? Ge mig gärna en dags meny ( utan skaldjur och makrill )
  • passo
    RebornEve skrev 2014-04-01 14:15:50 följande:
    Starchick: när jag började med lchf januari 2011 så tog det ca 5-6 månader så hade jag gått ner ca 30 kg ! Efter det har jag lyckats hålla vikten bra , några kilo upp och några kilo ner beroende på hur strikt jag är ! Just nu kör jag ett superstrikt race mot mig själv. Siktar på att ligga under fem gram om dagen . Dvs lchf ufo :)

Oj under 5 gram om dagen.. VAD äter du då? Hur ser en dag ut för dig, berätta gärna! Är supernyfiken..!
  • passo
    RebornEve skrev 2014-04-01 15:01:51 följande:
    Passo: äter aldrig frukost eftersom jag kör 16/8 dvs fasta 16 timmar och så har jag ett ätfönster på 8 timmar. På förmiddagen dricker jag aminosyror före och efter träning . Till lunch kan det bli 1-2 laxfileer med smör och till middag exempelvis en kycklingfilé med lite majonäs. Tar c-vitamintillskott eftersom jag skippar grönsaker just nu. Dricker kaffe, te och cola light och vatten såklart

Men får du i dig tillräckligt med fett då? Alltså"måste man inte inta större mängd fett när man kör LCHF?
  • passo
    RebornEve skrev 2014-04-01 19:23:42 följande:
    Passo: hur mycket fett man behöver är individuellt och något man får testa sig fram med. Jag räknar aldrig varken hur mycket protein eller fett jag äter utan jag äter tills jag är nöjd. Men just nu räknar jag kalorier eftersom jag försöker att gå ner i vikt men vill samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Så lågt kaloriintag , minimalt med kolhydrater, ordentligt med protein och tung styrketräning och mycket cardio :)

Grymt att du pallar! Träna så hårt och köra (typ 2) dieter.. lchf 5.2 o kaloriräknimg..blev 3!
  • passo
    RebornEve skrev 2014-04-01 22:09:39 följande:
    Passo: tack :) Jag gillar utmaningar ! Just nu är jag så motiverad. Känns som att jag kan klara vad som helst :) Underbar känsla !

Så härligt för dig, det är skönt när man är motiverad! Har du några schyssta recept på lchf frukost utan ägg, bacon och skaldjur- dela gärna med dig. Och det ska vara lågkolhydrat..Jag vill ha så lite som möjligt, och mättande!
  • passo
    Carrossk skrev 2014-04-02 07:11:03 följande:
    Jag är inte speciellt strikt :). Äter turkisk yoghurt till frukost med linfrön,pumpakärnor och solrosfrön. Dricker oftast kaffe till och tar även ett ägg oftast. Lunch kan variera, antingen 2 kokta ägg, en avocado + 1 ägg, ost/skink rullar, omelett/äggröra eller gårdagens middag. Sen äter jag oftast bara middag till kvällen. Kan hända att middagen blir innan träningen och då kan jag ta lite ost/skinka rullar eller ett ägg när jag kommer hem. I början räknade jag på hur många kolhydrater jag åt men tröttnade på att räkna ;). Men har ändå rätt bra koll :). Ska försöka ge mig på strikt LCHF framöver men det är svårt när man har småbarn och är mammaledig då ekonomin inte heller tillåter vad som helst. Tanken är även att köra med proteindrink efter träning men får vänta till nästa månad :).

Är själv mamma ledig:) igår åt jag tex , omelett med ost och tomat till frukost. En kopp te med mjölk. Lunch 3 halloumiskivor med rattatoulie. Middag torsk i ung med gräddragonsås, till det blomkålsris..på kvällem blev det ca 6 skivor gräddost. Har druckit vatten och citronvatten under dagen. Vet du hur det är med naturell ramlösa/LOKA ?
  • passo
    Carrossk skrev 2014-04-02 19:55:33 följande:
    Vågar inte svara på hur det är med mineralvatten men brukar dricka sånt till och från. Däremot skulle jag byta ut mjölk i teet till grädde eller köra på kokosolja :).
    Ja jag vet att det är "fel" att ha mjölk i teet, och kommer inom kort att byta ut mjölken. :) men tack!  Kokosolja, smakar det något? är det meningen att jag ska köra med mixer då eller räcker det att jag rör i det?
  • passo
    Linda5 skrev 2014-04-03 13:10:03 följande:
    Mineralvatten du köper i affär bör du läsa innehållsförteckningen på. Soda streamat naturellt är helt ok. tips på frukost Med ägg antar jag att du inte vill ha äggrätter heller. Skinka med Coleslaw, biff med aioli, ost rullar med smör, jag brukar ta ett stort blad romansallad och fylla som en baguette, använder romansallad till taco också. Går att göra massor av olika kladdsallader med majjonäs ex kyckling/curry, skinka/ost, vitkål, broccoli, kokt kall fisk, tonfisk, gillar man asiatiskt så krydda med spiskummin eller currypasta. Gjorde kryddsmör med sambal oelek o hickoryarom. Finns så ofantligt mycket och alla har ju olika nivåer och toleranser. Jag gillar ex inte kosttillskott medans min vän skriker högt över hickoryarom.

Tack vilka supertips! Ska göra tonfiskröra till imorgon! :) Men alltså.. innehålls förteckning på ramlösa orginal lyder: natrium, kalcium, kalium, magnesium, vätekarbonat, klorid, sulfat och fluorid. Något av detta som som inte funkar ihop med LCHF?
  • passo
    Clanica skrev 2014-04-04 10:25:18 följande:
    1 finncrisp blir ca 4 kolhydrater om jag inte minns fel...

Så det drar snabbt iväg och är inget jag skulle rekommendera om du vill ner i vikt. Äter du endast för att må bra så funkar det säkert

En näve nötter här och där drar också iväg kolhydratsmässigt , likaså att mumsa nån ruta mörk choklad här och där.

Många bäckar små...

Vill du ner i vikt-strunta i detta.. Men behöver du "bara" hålla vikten så går det nog fint.

Pratar av egen erfarenhet här. Märker också att jag står stilla om jag dricker för mycket vin
    Vad för vin är bäst att dricka om man vill ta ett glas eller 2? 
  • passo

Hej
    Har inte kört lchf lång tid, ca 1,5v endast. Gått ner kring 4kg skulle jag tro, men måtten har minskat mer. 
    Jag har kännt senaste dagarna att jag har ont kring höfterna, ryggslutet och det sträcker sig ner mot ljumskarna (NEJ inte ischias)
    Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har även märkt att när jag kör lite för hårt(för mig) så mår jag väldigt dåligt, svimfärdig, kräkts, huvudvärk mm. 
    När jag pratar hårt menar jag, ingen yogurt, keso, finncrisp, endast grädde och smör, omelett/ägg och grönsaker samt kött/fisk/fågel. 3 rätter om dagen ingenting mer. Vatten att dricka.

• passo
    NollÅtta skrev 2014-04-08 22:14:21 följande:
    Passo: Kanske magnesiumbrist? Då kan man få ont i lederna, jag brukar få det. Jag köpte magnesium-citrat på hälsokosten. Petar i mig en tablett här o där ochdå slipper jag de besvären. Sen är det väl inte bra att hårdköra om din kropp säger ifrån på det viset. Ät när du är hungrig och tills fu är mätt. Prova dig fram

Tack ska testa magnesium då kanske. .! Jag äter tills jag blir mätt, o när jag är hungrig. En annan sak ä är att jag fått utslag, nästan som värmeeksemm..ser inge vidare ut. Kliar ibte är inte tort. Röda små flammor/prickar som flyter ihop. De ligger tätt mot huden man kan alltså inte "känna" de med handen. Hmm.. nja skumt detta! Första 5 dagarna hade jag Super energi, nu not so much!
  • passo
    Clanica skrev 2014-04-09 08:58:32 följande:
    Torrt vin är det bästa har jag hört. Tror 1-2 glas inte är nån fara. Men att sitta och gagga vid ett köksbord och dela på en dunk blir kanske lite mycket

Haha gagga vid ett köksbord, så roligt skrivet! 😊 och nä tanken är ett glas till maten eller på.ö kvällen!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**