• Carrossk

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag och min sambo började i måndags.. Maten är verkligen helt underbar.. :)
    Vågen visar minus på oss båda även om det troligtvis är vatten än så länge så är det väldigt taggande att fortsätta.. Trodde inte att det skulle vara så lätt att följa en ny kost och livsstil.. Tummen upp helt enkelt :)

• Carrossk

Igår visade vågen -3 kg sedan starten i måndag och det känns jätteroligt.. 1 hg till och man är under 100 kg, vilket var många år sedan... Man blir så peppad av denna kost, allt är så gott och man tappar suget helt efter det söta.. Äntligen kan man njuta när man försöker bli hälsosam :)

• Carrossk

Är nybörjare när det gäller Lchf.. Undrar lite hur ni gör för att få i er c-vitaminer?? Funderar på om man ska ta och köpa till vitamtillskott nämligen..
    Och är det någon annan som känner typ "växt värk" i benen?? Har haft det till och från i någon dag.. Lite skum känsla..

• Carrossk

Magnesium ger mer kramp i benet än värk.. Men det kanske är något man saknar i kosten som gör att det känns konstigt i benen..

• Carrossk

Banantelefon: låter som att det kanske är samma sak som för min del.. Känns som när man hade växt värk.. Får se om det går över.. Jobbigt att du måste ta värktabletter för det :(

Sirling: ja jag ska nog ge det ett par dagar så får vi se om det släpper.. I annat fall får man väl köpa magnesium helt enkelt..

• Carrossk

Hade vägdag i dag, vart lite besviken då det visade -0.2.. Men har på lite mindre än 2 veckor gått ner 3,1 kg och är äntligen nere på tvåsiffrigt.. Och som sagt ett minus är ju i alla fall ett minus.. Bara att kämpa vidare :)

• Carrossk

Det finns glass att köpa på Ica här i stan.. De har ett stort utbud av lchf artiklar, bland annat bröd och choklad..

• Carrossk

Ica har bröd.. Tre olika sorter.. Men de kan ju säkert variera beroende på ort och butik..

• Carrossk

Krambjörn: jag måste köra strikt lchf samt räkna mina intag genom matdagboken och gå promenader för att något ska ske... Testa dig fram på vad som passar din kropp bäst.. Gå ut och gå minst 5 km per dag (om du inte redan gör det) bara en sån sak kan sätta igång viktminskningen.. Och som föregående sa försök att inte stressa det kan som sagt påverka viktnedgången... Lycka till..

• Carrossk

Har nu ätit LCHF i snart 2 veckor men har fått dålig andedräkt. Det är väl positivt på ett sätt då man troligen är i ketos men hur gör jag för att dölja den? Fick Sb12 av min mor, men finns det inget annat man kan ta? Får man tugga tuggummi? Tips mottages gärna :). Vill ju inte lukta skunk bara för att bli smal o trind ;).

• Carrossk

Har ätit LCHF nu i 1 månad och gått ner 5,6 kg :). Men förra helgen åkte vi på magsjuka och åt så klart vittbröd, nyponsoppa/blåbärssoppa. Det märktes denna vecka på vågen :(. Men skulle vilja ha tips på vad man skulle kunna äta om man blir magsjuk igen. Vad finns det för kolhydratsfattiga allternativ?

• Carrossk
    starchick skrev 2014-03-31 20:04:51 följande:

Hej! Tänkte ge mig på att prova lchf nu efter att ha misslyckats med alla andra försök.... Hur mycket har ni lyckats gå ner och på hur lång tid? ð???

Har förhoppningvis gått ner 10 kg på 3 månader den 7/4 :). 800 gram kvar till målet. Har totalt sätt gått ner ca 18 kg men hade ett uppehåll då jag vart gravid med barn nr 2 efter första LCHF omgången.
  • Carrossk
    passo skrev 2014-03-31 22:17:34 följande:

Bra jobbat! Kan inte du skriva upp lite vad du äter? Jag är orolig att jag får i mig för mkt kolhydrater. Är du väldigt strikt? Ge mig gärna en dags meny ( utan skaldjur och makrill smile1.gif )
    Jag är inte speciellt strikt :). Äter turkisk yoghurt till frukost med linfrön,pumpakärnor och solrosfrön. Dricker oftast kaffe till och tar även ett ägg oftast.

Lunch kan variera, antingen 2 kokta ägg, en avocado + 1 ägg, ost/skink rullar, omelett/äggröra eller gårdagens middag. Sen äter jag oftast bara middag till kvällen. Kan hända att middagen blir innan träningen och då kan jag ta lite ost/skinka rullar eller ett ägg när jag kommer hem.

I början räknade jag på hur många kolhydrater jag åt men tröttnade på att räkna ;). Men har ändå rätt bra koll :). Ska försöka ge mig på strikt LCHF framöver men det är svårt när man har småbarn och är mammaledig då ekonomin inte heller tillåter vad som helst. Tanken är även att köra med proteindrink efter träning men får vänta till nästa månad :).
  • Carrossk
    passo skrev 2014-04-02 19:38:06 följande:

Är själv mamma ledig:) igår åt jag tex , omelett med ost och tomat till frukost. En kopp te med mjölk. Lunch 3 halloumiskivor med rattatoulie. Middag torsk i ung med gräddragonsås, till det blomkålsris..på kvällem blev det ca 6 skivor gräddost. Har druckit vatten och citronvatten under dagen. Vet du hur det är med naturell ramlösa/LOKA ?
    Vågar inte svara på hur det är med mineralvatten men brukar dricka sånt till och från. Däremot skulle jag byta ut mjölk i teet till grädde eller köra på kokosolja :).
  • Carrossk
    passo skrev 2014-04-02 20:33:10 följande:
    Ja jag vet att det är "fel" att ha mjölk i teet, och kommer inom kort att byta ut mjölken. :) men tack!  Kokosolja, smakar det något? är det meningen att jag ska köra med mixer då eller räcker det att jag rör i det?
    Det ska finnas både med och utan smak :). Jag tar en tesked och rör om lite, vet att man kan köra med mixer men har inte provat. Så bra att du tänker på mjölken :). Finns det inget annat så använder även jag det i kaffet ;).
  • Carrossk

Är det någon här som har upplevt att träningsvärken blir värre vid denna kost? Har konstant träningsverk trots att jag nu har tränat i ca 2 månader (3 pass/veckan). Det borde väl ge med sig någon gång :/.

• Carrossk
    NollÅtta skrev 2014-04-08 22:57:49 följande:

Carrossk: Min ledverk känns som träningsvärk typ. Ganska vanlogt med brist på det när man äter lchf. Kan krypa i benen också men jag får värk.

Tack :). Får helt enkelt prova att äta magnesium. Förra "LCHF omgången" då hade jag den klassiska värken i benen och tabletterna funka kanon. Men denna gång är det värk i hela kroppen, framförallt i ryggen :/.
  • Carrossk

Vi äter LCHF hela familjen men barnen får pasta/ris/potatis till måltiderna. De äter även smörgås/gröt till frukost, får frukt till mellanmål. Fungerar bra för oss.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**