• Pompalens

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beya skrev 2014-06-18 09:31:53 följande:

Hur mycket kokosfett kan man ta egentligen utan att det påverkar vikten åt fel håll så att säga? jag äter en matsked varje morgon till mitt ägg o ett frökex. I början kände jag att det körde igång magen jättemycket vilket var positivt men känner inte det gör någon skillnad längre. Kan man ta två matskedar kanske? har inte gått ner på jättelänge nu så jag är lite frustrerad. Trodde lätt jag skulle hinna gå ner nu till midsommar men icke..

Du går inte upp i vikt av fett, utan av kolhydrater och socker. Går du inte ner i vikt kan det bero på bland annat:
    Stress att vilja gå ner
    Du äter för lite mat (fett)
    Du äter för mycket protein
    Du äter för mycket kolhydrater
    Din kropp är på en platå
    Din kropp vill inte gå ner mer.

Du kan testa lägga lite fett i ditt te (jag har kokosfett utan smak i), det ger även en ökat mättnatskänsla om du just för tillfället inte har tillgång till bra mat.

Anna Hallén har bra tips på vad man ska tänka på för att gå ner i vikt. Googla på henne :)

Lycka till.
  • Pompalens
    Beya skrev 2014-06-19 11:12:45 följande:
    Tack så mycket! ja men det är riktigt svårt att veta vart felet ligger. Det stör mig att jag väger ett kilo mer än förra året trots att jag varit "lika duktig".
    Jag har alltid en matsked kokosfett i mitt morgonkaffe..
    Jag förstår det! Ibland kan vissa ha svårt att gå ner om de äter mycket mejeri. Kolla över vad du äter genom kostbevakningen så kanske du kan få svaret. Där kan du lägga in allt du äter som ett recept (alla ingredienser under varandra) och får då ut hur mycket kh (och det andra) det innehåller.
  • Pompalens
    Fink skrev 2014-06-19 21:59:17 följande:

Några här som äter lchf som inte vill gå ner i vikt?

Min mamma har +10 kg och hon ska börja med lchf i sommar....

nu har jag börjat läsa på lite om lchf själv då jag beställt böcker till henne i födelsedagspresent och allt låter ju bra men ska man verkligen tro på allt detta, att det inte skulle finnas några nackdelar?

Och sen tänker jag att om man är lite rund och lyckas gå ner det man vill så går man väl upp igen om man slutar med dieten som med alla andra dieter?

Magnesiumbristen är pga att du inte längre binder salt i kroppen, eftersom vätska inte heller binds. Både andedräkten och huvudvärken är oftast övergångsbesvär. Drick bra med vatten så löser du det sista. Jag har inte upplevt några besvär med lchf (förutom övergången). Kan bli problem när man fjällvandrar dock. Fördela däremot är många för mig. Jag är piggare, gladare, har bra mage, inga problem med magkatarr längre, är mätt längre på varje mål och får inga dippar efter målen. Den där koman efter lunch har inte jag.
  • Pompalens

Jag har aldrig mätt hur mycket  jag äter. Äter helt enkelt då jag är hungrig. Ägg är bra ;) .

Om mensen inte har kommit så kanske du är gravid. När jag var gravid märkte jag direkt att min hunger ökade (tillsammans med att jag var illamående så småätandet hjälpte mot det), redan innan jag plussat på stickan.

• Pompalens
    XOX skrev 2014-06-22 15:42:31 följande:

Pompalens - är definitivt inte gravid då jag inte haft sex.. ;))

Lika hungrig idag, har redan mumsat i mig 1850 kcal och har middagen kvar.

Vågen visar samma som när jag började för 3 v sedan, vill som sagt inte gå ner så mig passar detta fint. Bara förundrad att jag kan äta SÅ mycket och ändå inte gå upp!!

Hur många kalorier per dag brukar ni andra ligga på ungefär??

Du äter ju rätt saker. Man går inte upp av fett. I början när jag åt LCHF var jag hungrig jämt. Kommer inte ihåg om det höll i sig över tre veckor dock. Sen stillnade det och jag äter numera tre mål per dag.
  • Pompalens
    Beya skrev 2014-06-24 11:12:05 följande:
    Åh tack så mycket! jag har lite svårt att uppfatta hur mycket maten väger dock, kanske det som är problemet att jag äter för mycket
    Fast det behöver du inte veta, lägg in receptet bara :) . Du ska äta tills du är mätt, i början kan det vara mer men det minskar efter hand att kroppen vänjer sig med fettet (fett mättar längre).
  • Pompalens
    Beya skrev 2014-06-24 11:55:53 följande:

jaha ok då gjorde jag nog fel tex idag ska jag äta köttfärs´o tacosås och då var jag tvungen att skriva in hur mkt för att jag skull få fram något?

Jaha du menade så. Jag tänkte att du försökte väga 1 dl linfrön eller liknande. Ja mängden måste du ju veta, helt rätt, men inte nödvändigtvis vikten.
  • Pompalens

Gillar verkligen inte pones! Tänk va olika det kan vara :) . Favoritbrödet är antingen zuccinibaugetter eller valnötsbröd.

I matväg är det pannkaka och moussaka (ett recept från Anna Halén med aubergine och kanel förutom köttfärs - mmmm).

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**