• XOX

**Den stora feta LCHF-tråden**

Har följt LCHF i 3 veckor nu, ligger kring 20 g KH/dag.

Är i ketos (utslag på sticka) samt att urinen verkligen luktar aceton..

Några dagar nu har jag dock varit så sjukt hungrig! Idag har jag ätit 2550 kcal (fördelat på 24/78/223 KH/P/F) och är ändå vrålhungrig! Hur är det möjligt? Det är nästan dubbelt så mkt som jag brukar äta! Har inte gått vare sig upp eller ner i vikt vilket förvånar mig med tanke på mitt intag. Mitt primära mål är inte viktnedgång utan är nöjd med att stå still (har tidigare jojobantat i 20 års tid, vill nu hitta ett HÅLLBART sätt att hålla min idealvikt utan att späka mig för att inte gå upp igen).

Min mens är 8 dagar försenad och jag har haft frossa nu ikväll, i övrigt nästan inga övergångssymptom.

Några fler som äter såhär mkt och ändå är hungriga? Har övriga dagar ätit tills jag är mätt och det har fungerat bra. Alla dagar har jag räknat KH men inte kalorimängd men testade nu några dagar för att se hur många kalorier jag egentligen får i mig :o

Är rädd att jag kommer börja gå upp i vikt snart - vad tror ni, är det rimligt att kunna äta 2500 kcal/dag på LCHF och ändå stå still? Fler som känner igen sig?

• XOX

Pompalens - är definitivt inte gravid då jag inte haft sex.. ;))

Lika hungrig idag, har redan mumsat i mig 1850 kcal och har middagen kvar.

Vågen visar samma som när jag började för 3 v sedan, vill som sagt inte gå ner så mig passar detta fint. Bara förundrad att jag kan äta SÅ mycket och ändå inte gå upp!!

Hur många kalorier per dag brukar ni andra ligga på ungefär??

• XOX

Ok, tack! Kan säkert vara så att kroppen vänjer sig vid "att det kommer finnas mat", att den inte behöver överäta, om du förstår hur jag menar.

Idag vaknade jag utan hunger och hade fallit ner i grad av ketos.

Känner mig svullen i kroppen, ringarna svårare att få på osv. Brukar vara ett säkert tecken på att mensen är på g. 11 dagar över nu så det är på tiden att den kommer.

Hur går det för er andra? Framsteg? Bakslag?

Hur länge har ni levt efter LCHF?

Vore kul att hålla liv i tråden! Den har hjälpt mig jättemkt så här i början.

Förhoppningsvis kan vi inspirera andra att börja ett hälsosammare liv också!

• XOX

Någon som har något bra våffelrecept?

Testade ett häromdagen med grädde, ägg och smält smör, fiberhusk och lite, lite bakpulver.

De blev jätteplatta och tråkiga, svämmade över i våffeljärnet men blev ändå tunna som pannkakor! Vill ha fluffiga våfflor!

• XOX

Pandamamma79 - tack! Ska prova nästa gång!

Vilket är ditt absoluta favorit-LCHF-recept? Inte våfflor nu alltså utan allmänt.

Måste säga att jag gillar pones. Och mikrobrödet med mandelmjöl - mums!

• XOX

Har gjort det nu i början, för att jag vill testa mig fram lite och få lite tips. Men inte alltid.

Igår tex gjorde jag en kycklinggryta med lime och kokosmjölk utan recept. Kul med lite nya smaker!

• XOX

Köttfärssåsen låter jättegod, ska kolla Annas recept. Tack!

• XOX

Inga som hänger i denna så välbesökta tråd längre?? ????

Hade sett fram emot lite snack & tips!

• XOX

Går bra tack, över en månad nu!

Har dock ett "sug"/smärta/hunger högt upp i magen, precis där bröstkorgen slutar. Spelar ingen roll hur mycket jag äter, det är kvar ändå. Försvinner inte efter jag ätit och blir inte värre heller.

Först trodde jag att det bara var hunger (som känns lite "annorlunda" än tidigare). Känns som om jag inte har någon botten för jag kan äta hur mycket som helst! Äter säkert dubbelt så mycket i volym som innan på kost som innehåller kolhydrater. Och då ska ändå fett vara mättande så att man behöver mindre mängd..?

Men nu undrar jag om det är något annat eftersom det aldrig går över, hur mycket jag än äter..

Magkatarr brukar ju bli värre vid stark mat, kaffe osv och man får snabb mättnadskänsla när man äter. Tycker inget av detta stämmer på mig.

Någon som känner igen detta?

Går det över?

• XOX

Pandamamma79 - tack för svar!

Kan du inte beskriva vad du äter en typisk dag, vad och hur mycket ungefär?

Har ju läst att man ska äta tills man är mätt/nöjd men jag känner ingen mättnad alls känns det som. Gjorde det första 1-2 v sedan kom den här ständiga "varghungern" på gränsen till smärta/starkt sug. Det sitter inte i halsen utan i övre delen av magen, precis i "hålet" där revbensbågarna möts.

Får se om det går över.. försöker hålla ut..

• XOX

Låter som lite mat tycker jag med.

Jag kan äta 3 steka ägg och ett paket bacon på morgonen, kaffe med vispgrädde samt en tesked kokosfett i - ändå inte mätt!! :O

• XOX

Jag äter kokosfett samt steker i det. Grädde ca 1 matsked i kaffet 2-3 ggr per dag (plus en tsk kokosfett i) så det blir inga mängder mejeri direkt. Dricker ingen mjölk och äter inte yoghurt.

Det konstiga är mängden mat, att det känns likadant om jag äter "den mängd som känns normal för en måltid", (te x 2 ägg och två tjocka korvar med 95 % kötthalt, alt en stor köttbit med ovanjordsgrönsaker och 3 msk bea) eller om jag äter dubbelt så mycket! Ingen skillnad i mättnadsgrad..

En dag åt jag 3 stora kycklingfiléer till lunch plus massa coleslaw gjord på majonnäs samt extra bea till - ändå inte mätt! Känns orimligt på något sätt. Har börjat gå upp i vikt också vilket jag inte gjorde i början, men det är föga förvånande med den mängden mat jag äter.

Trodde poängen med LCHF var att man skulle slippa vara hungrig och ändå hålla vikten..

• XOX

Linda5 - äter oftast inte mkt vitkål eller andra grönsaker, detta var en dag bara. Bokför allt jag äter och ligger nästan alltid under 20 g kh per dag, inkl ev grönsaker. Någon dag har jag kommit upp i 25 g men det är undantagsvis.

Är inte godissugen eller kaksugen alls (tidigare riktig sockerråtta) vilket ju är toppen - dock jobbigt att aldrig känna sig mätt, vakna på natten med skrikande mage osv.

Har också fått ett nytt övergångsbesvär, ett "surr" eller milt stickande i läpparna. Inget som stör mig egentligen men det känns lite konstigt. Fler som haft samma?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**