• maggank

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ny i tråden.

Jag är nyfiken på er som äter LCHF och har barn. Hur gör ni med barnen hemma? Vad får de och vad får de inte äta? Hur kombinerar ni er syn på kost med skola/förskola? Hur har förskolan/skolan reagerat om ni bett de utesluta ett visst livsmedel? Hur tänker ni kring det?

• maggank
    Pandamamma79 skrev 2014-06-08 18:41:21 följande:
    I vår familj är det bara jag som äter lchf.
    Barn och man äter som innan.
    Okej, hur resonerar ni kring det? Vad säger din man om att du äter LCHF? Hade du velat att de också åt LCHF om du fick bestämma?
  • maggank

Kul med svar!

Det som är gemensamt hos er är att ni ser till att maten går att anpassa för er själva och sen får barnen äta kolhydrater om de vill. Hur ser ni på skolan/förskolans roll i det hela? Skulle ni vilja att era barn åt LCHF i skolan om det var möjligt?

• maggank

Intressant att höra hur ni tänker! Jag blev så nyfiken för att jag tidigare tänkt att det är klart att inte barn ska äta LCHF. Men efter en tid med LCHF-ätande och funderingar har jag helt tänkt om; varför ska jag ge mina barn något som jag själv inte vill äta? Om jag vet att gluten har en inflammatorisk verkan på kroppen, vill jag utsätta mitt barn för det då?

Men jag känner mig rätt ensam och extrem i mina tankar och hade hoppats på att det var några fler som hade lite den ståndpunkten. Men men :) Tack för era svar i alla fall!

• maggank
    Fink skrev 2014-06-19 21:59:17 följande:

Några här som äter lchf som inte vill gå ner i vikt?

Min mamma har +10 kg och hon ska börja med lchf i sommar....

nu har jag börjat läsa på lite om lchf själv då jag beställt böcker till henne i födelsedagspresent och allt låter ju bra men ska man verkligen tro på allt detta, att det inte skulle finnas några nackdelar?

Och sen tänker jag att om man är lite rund och lyckas gå ner det man vill så går man väl upp igen om man slutar med dieten som med alla andra dieter?

Det är såklart det finns nackdelar med LCHF. Bland annat är det vanligt att man får magnesiumbrist, vilket leder till värk i leder (botas dock enkelt med magnesiumtillskott). När man hamnar i ketos kan man få en dålig andedräkt som luktar typ aceton. Det är också vanligt med huvudvärk (men oftast som övergångsbesvär, det går över efter ett tag).

Sen tycker jag att den största nackdelen med LCHF är att det kräver lite planering och kan anses vara besvärligt av ens bekanta när man ska på middag. Kan även bli lite svårare/besvärligare att bara ta en spontanlunch på stan också.
  • maggank
    mrszat skrev 2014-09-11 21:34:29 följande:

Vad gör jag för fel? Började med lchf för 1 månad sedan. Gick ner3 kg den första v.sen har festtårta still i 3v.. Jagdom inte ens smakat på nåt sött. Någon sa nåt om mejeriprodukter? Men vadå? Är det inte detsom e grejen.. Att äta fett? Grädde i kaffet osv?? Kanske inte överdrivet men grädde i morgonkaffet o grädde i matlagningen. Det fungerade ju uppenbarligen första v????

Det är ju högst individuellt. Alla behöver inte skära ner på mejerier. Hur mycket väger du? Handlar det om att gå ner ett par få kilon eller mycket i vikt? Det påverkar. LCHF är normalviktsreglerande vilket innebär att om du har ett fåtal kilon du vill gå ner nu, så kanske din kropp tycker att du är på din hälsovikt och det är därför du inte går ner.

Annars är det att se över ditt intag överlag. Hur mycket äter du? Får du i dig för mycket kolhydrater eller kanske ett överskott av protein? Äter du för lite fett? Eller äter du för mycket grädde?

När jag äter mycket gräddiga såser (har gått ner 28 kg, är nära normalvikt nu) så stannar jag i vikt. Byter jag ut grädde mot att äta rätter som kyckling med kryddsmör och broccoli, så går jag ner i vikt.

Men det är svårt att säga vad anledningen är i ditt fall när man inte vet så mycket om hur du äter.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**