• Aniiee

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tacksamt skrev 2014-09-16 21:06:27 följande:
    Låter väldigt sött och inget jag skulle klassa som LCHF.
    Då har du väldigt fel, det är bara 10 g kolhydrater i hasselnötssmör...... Du tänker kanske på nutella? Det är bara socker.....
    Spana skrev 2014-09-16 17:08:59 följande:
    ja, det är nåt jag köpte på ica. Kung markatta.
    http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/hasselnotssmor-180g-626/

:) Tror den kan vara god om man gör nåt skoj med den.. :)
    Du kan använda den att göra chokladmousse. Vispgrädde, kakao och hasselnötssmör, enkelt och gott. Du kan också helt enkelt bre lite på fröknäcke eller nåt.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-09-16 22:14:26 följande:
    Fröknäcke anser jag heller inte vara LCHF!
    Nej, men å andra sidan ser du panerad torsk vara det, så det går nog på ett ut.

Låt se... fröknäcke: 1,3 g kolhydrater/100g
    Hasselnötssmör: 10g kolhydrater/100 g

Panerad torsk: 22,3 g kolhydrater/100 g
    Oopsies (som du tipsade om):1,5 kolhydrater/100 g
    Rysk yoghurt: 4g kolhydrater/100 g

Ska jag fortsätta, eller har du förstått poängen?
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-09-25 12:07:00 följande:
    Men tror du på det själv eller?? Kolla på ingredienslistan!
    Ingedienslistan i VAD? Hasselnötssmöret som Spana länkade? Fröknäcke? Länka själv då om alla har så fel...
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2014-09-26 13:38:06 följande:
    Nej men jagäter heller inte 100% LCHF,så vad är problemet??
    Jag äter 80% LCHF och 20% annat.
    Problemet, om du inte fattat det, är att du försöker diktera för andra vad som är och inte är LCHF, fast du har FEL. Och inte tar in att du HAR fel.

Du har för övrigt inte länkat den där ingredienslistan till hasselnötssmöret som var "så sött". Why not?
  • Aniiee
    Pandamamma79 skrev 2014-09-28 22:08:31 följande:

Vad tror ni om att reda sås med fiberhusk?

Nån annan som hittat nån bra redning som faktiskt fungerar!

Jag är trött på vattniga såser, soppor och grytor (alla blir inte vattniga men...de flesta)!

Man kan reda med äggula om man är försiktig med värmen från och med att man lägger i gulan.
  • Aniiee
    Knappisen skrev 2014-12-11 19:17:33 följande:
    Jag kommer bara räkna viken en gång i veckan, men har så fruktansvärt lätt att gå upp i vikt så väger mig varje morgon för att se att jag äter okej! Jag tror att min kropp lätt samlar på sig vatten så äter Jag fel kommer det synas på vågen :o men du räknar kalorier va? Hur gör du då? Jag vill göra det men Jag äter nästan bara grytor så då är det så svårt.. Har en app på mobilen + köksvåg men det är så knepigt med grytor ;/
    Varför tycker du grytor är knepigt?
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Knappisen skrev 2014-12-11 19:57:07 följande:
    Alla ingredienser och så
    Ja, det är väl inte så svårt? Kan man inte skriva in recept i din app? Så kan du bara göra det en gång och slippa göra det många gånger? Eller skriv det på matkalkyl och skriv sedan in grytan som eget livsmedel.

Det blir ju ett medelvärde, eftersom det är svårt att säga att det blev exakt en halv morot den gången och en kvarts paprika den andra gången på tallriken när man äter samma gryta, men medelvärde räcker gott när det gäller grytor.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Knappisen skrev 2014-12-11 22:16:55 följande:
    jag har gjort det några gånger men Jag tycker att det knepigt men inte svårt. Väga mat och skriva upp är ju inte direkt kärnfysik.. Jag är väl lat kanske.. Det är ju enklare om man äter en bit kyckling, broccoli och sås typ..
    Ic. Men absolut är det knepigare. Tacka vet jag min databas, som jag jobbat på i X antal år nu. 

Jag håller förresten på med ett specialprojekt i databasen med LCHFrecept. Kanske skulle komma ihåg tråden när jag är klar. 
  • Aniiee

Vad neggo ni är. Det går alldeles utmärkt att kombinera LCHF med periodisk fasta. MEn det är helt rätt att fasta inte är LCHF. Men det är inget fel i göra den kombin.

• Aniiee
    Gladskit skrev 2014-12-12 13:09:33 följande:

Fast att dricka måltidsersättare där en väldigt stor del av näringen kommer från kolhydrater tycker inte jag per automatik är att jämföra med periodisk fasta.
    De personer jag känner som kombinerat periodisk fasta med LCHF har fortfarande ätit LCHF så att säga.

Absolut finns det bättre sätt att fasta på än dietpulver.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2014-12-15 18:52:07 följande:
    Nej.
    Beror väl på hur liberalt och hur mycket man äter.

Gröna linser innehåller 13.1 g kolhydrater/100 g. Röda innehåller 11.3 g/100 kolhydrater. Med andra ord borde det vara helt ok att äta 10 g linser, om man har lust med det. 
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2014-12-15 22:16:37 följande:
    Nej. Linser är inte LCHF. Tror vi antingen får göra ett förtydligande i denna tråden vad LCHF är, eller så får vi starta en ny som är om LCHF för här börjar det spåra ur helt och hållet.
    Äh, dra ut pinnen. Alla i (den här nästan döda) tråden vet vad LCHF är.
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2014-12-15 22:24:16 följande:
    Saltå kvarns röda linser= 48kh/100g

Viktigt att vi inte lurar folk som seriöst vill börja med LCHF. Om man vill läsa på så är kostdoktorns sida jättebra, Att alltid läsa på förpackningen är också viktigt. Finns alldeles för många som hittar på sina egna ideer efter vad dom själva vill och tycker. 
    Fast de är torkade. Äter du torkade linser? Eller blötlägger du de först?
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2014-12-15 23:27:54 följande:
    Uppenbarligen inte du. Kommer att anmäla dig om du fortsätter att trolla i denna tråd som ska vara seriös.
    Jag är seriös. Dead serious. Men anmäl på du. Jag vet absolut vad LCHF är, och jag vet även att det finns grader i "helvetet". Linser kan man absolut stoppa en mindre mängd under den liberalare biten av LCHF. Även kan man stoppa in fasta i LCHF, även om just fasta med hjälp av pulver/shaker inte är idealiskt. 

Du vet uppenbarligen inte vad "trolla" är om det är det du tror jag gör. Att ha en annan syn/kunskap än du är inte att trolla. Det är att ha en annan syn/kunskap. Skulle nog till och med säga isf att mina kunskaper är större än dina, om det ska vara så. Men det är faktiskt skit samma. Du kan vara trådens röst om strikt LCHF, så kan andra vara trådens röst för en liberalare hållning. Bådadera får plats, och jag kommer, som alltid, förespråka att de som vill börjar där de vill och senare gå åt antingen den striktare eller den liberalare versionen, helt beroende på vad de själva mår bra av och klarar av, rent hälsomässigt. 
  • Aniiee
    Linda5 skrev 2014-12-15 23:32:15 följande:
    Tror du att om någon frågar om linser är ok att personen då räknar med 10g vilket är ca 1 tsk?
    Tror du att det var meningen att det skulle stå 10 g?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**