• Beya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Förlåt att jag bara hoppar in så här, men vill fråga en sak om frökexen. Kan man äta för många av dem? en del säger att det går rakt ur igen så det är ok, men vill höra vad ni säger?

• Beya
    stjierna skrev 2013-02-21 15:15:31 följande:
    Beya: självklart går de att överäta. Ingenting som kroppen kan bryta ner 'går bara rakt igenom' ;) och vi kan bryta ner frön!

Men hur många är lagom att äta då?
  • Beya

Är skyr en ok frukost/ mellanmål?  Protein 11g kolydrater 3,5

• Beya

Steker ni alltid i kokosfett? är det det optimala? har aldrig använt det tidigare men hittade en liten dyr burk igår

• Beya

Hur mycket kokosfett kan man ta egentligen utan att det påverkar vikten åt fel håll så att säga? jag äter en matsked varje morgon till mitt ägg o ett frökex. I början kände jag att det körde igång magen jättemycket vilket var positivt men känner inte det gör någon skillnad längre. Kan man ta två matskedar kanske? har inte gått ner på jättelänge nu så jag är lite frustrerad. Trodde lätt jag skulle hinna gå ner nu till midsommar men icke..

• Beya
    Pompalens skrev 2014-06-19 09:05:08 följande:
    Du går inte upp i vikt av fett, utan av kolhydrater och socker. Går du inte ner i vikt kan det bero på bland annat:
    Stress att vilja gå ner
    Du äter för lite mat (fett)
    Du äter för mycket protein
    Du äter för mycket kolhydrater
    Din kropp är på en platå
    Din kropp vill inte gå ner mer.

Du kan testa lägga lite fett i ditt te (jag har kokosfett utan smak i), det ger även en ökat mättnatskänsla om du just för tillfället inte har tillgång till bra mat.

Anna Hallén har bra tips på vad man ska tänka på för att gå ner i vikt. Googla på henne :)

Lycka till.
    Tack så mycket! ja men det är riktigt svårt att veta vart felet ligger. Det stör mig att jag väger ett kilo mer än förra året trots att jag varit "lika duktig".
    Jag har alltid en matsked kokosfett i mitt morgonkaffe..
  • Beya
    Pompalens skrev 2014-06-19 11:19:11 följande:
    Jag förstår det! Ibland kan vissa ha svårt att gå ner om de äter mycket mejeri. Kolla över vad du äter genom kostbevakningen så kanske du kan få svaret. Där kan du lägga in allt du äter som ett recept (alla ingredienser under varandra) och får då ut hur mycket kh (och det andra) det innehåller.
    Åh tack så mycket! jag har lite svårt att uppfatta hur mycket maten väger dock, kanske det som är problemet att jag äter för mycket
  • Beya

jaha ok då gjorde jag nog fel tex idag ska jag äta köttfärs´o tacosås och då var jag tvungen att skriva in hur mkt för att jag skull få fram något?

Pompalens skrev 2014-06-24 11:36:16 följande:
    Fast det behöver du inte veta, lägg in receptet bara :) . Du ska äta tills du är mätt, i början kan det vara mer men det minskar efter hand att kroppen vänjer sig med fettet (fett mättar längre).
  • Beya
    Pandamamma79 skrev 2014-07-01 10:05:34 följande:

Frukost: ett stekt ägg, någon ostrulle, lite mandlar.

Lunch: 4 stekta Halloumiostskivor, halv kycklingfilé, gurka,

Mellis: ofta mandlar, ibland "oopsies" eftersom jag gör det till barnen ibland.

Middag: pulled pork, kokt ägg, sallad

Ingen aning om mängder...äter tills jag är nöjd (läs, ej proppmätt).

Åh vad lite det låter.. jag skulle bli superhungrig! men sen har jag också svårt att bara äta tills jag precis är nästintill mätt.
  • Beya
    Spana skrev 2014-11-24 07:35:26 följande:

Jag kör på en rätt liberal lchf. Vardagar är rätt lätt och jag brukar hålla mig till det jag ska.
    Men har svårt för helfeta produkter alla gånger. Vispgrädde köper jag sällan, lagar mest på matlagningsgrädde osv.
    Jag brukar dock ha en "ätardag" då jag kan äta godis och chips..

Trots min egen variant har jag gått ner 6-7 kg sen september.
    Antar att det kanske hade varit mycket mer om jag kört på "rätt" sätt, men gillar mer mitt sätt..

Så kör jag också
  • Beya
    Spana skrev 2014-11-24 18:57:34 följande:
    Aahh. skönt att höra att fler än jag "fuskar" ibland. Hur funkar det för dig?
    Jag går ner i veckorna sen upp lite under helgen. Men nu har jag inte så mycket vikt att bli av med, tänkt typ 1-2 kg. Så det är en bra metod för att hålla vikten iaf. Och jag trivs med den
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**