• Knappisen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla lchfare! Jag började i måndags med lchf. Och jag säger bara wow!! Jag mår bra! Och det bästa är ju att man kan äta "som vanligt" minus kolhydraterna och att man bli MÄTT och håller sig mätt länge. Jag är -5,2 kg sen i måndags. Jag vet att man tappar vatten i början, hur många kg är det?

Tänkte kolla med er ang kaffet! Läst att man ska ha smör eller kokosfett i kaffet, eventuellt grädde. Provade med grädde och tyckte verkligen inte om det, jag vill ha mjölk :( hur gjorde ni från början? :) och hur gör ni nu?

• Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-08 10:00:35 följande:

Har du gått ner -5,2 kg sen i Måndags!? Det är i princip helt omöjligt...

Jag hade också svårt för grädden i kaffet i början och mådde dåligt men jag vande mig och nu kan jag bara ha grädde i:) Du kan också göra Lchf kaffe,vet inte riktigt vad man ska ha i men bland annat kokosfett och smör.jag tycker inte om det.är en vanesak med grädden.I början är man inte van vid de fullfeta produkterna för man har ju fått lära sig att det är det som är farligt;)

Det är vad vågen visar men jag är helt säker på att det bara är vätska! Jag tror inte att Jag kommer att "rasa" i vikt direkt men längtar tills dom riktiga kilona försvinner :) nu saktar nog minskningen ner rejält ;) men det är kul att vågen visar minus i början så man känner att man gör något rätt
  • Knappisen

Tack för alla tips med kaffet! jag får försöka att experimentera helt enkelt. Grädde är ju gott som fan, men häller jag det i kaffet blir det inte gott :( vet ni varför folk gör lchfkaffe? Är det istället istället för kaffe med mjölk eller för att få i sig extra fett? Av vad jag har läst verkar det va det senaste...

• Knappisen

Jag är inte jätteinsatt, har ju bara hållit på i en vecka men för att gå ner i vikt måste man ju ligga på kaloriminus. Även om du äter bra mat och kommer upp i för mycket kalorier kommer du ju gå upp :/ jag räknat själv inte kalorier så har ingen aning om hur många jag får i mig. Du får gärna skriva vad du äter under en dag, tex igår så kan Jag kolla om det är liknande som mig i fettväg. vi kanske kan bolla idéer med varandra? Är lite rädd för vad som kommer hända nu efter första veckan :(

• Knappisen

Då måste du nog äta mindre eller förbränna mer kalorier. Äter Du 80-90% fett och 70% proteiner? Vad är det du räknar då? Jag har inte hållit på med matdagbok så jag vet inte hur den räknar.

• Knappisen
    Gladskit skrev 2014-12-08 16:01:26 följande:

När det gäller att ha grädde/kokosolja/smör i kaffet så gör nog många det för att det är ett enkelt sätt att få i sig mer energi och skapa mättnad.

Jag tex. är ingen morgonmänniska men min kropp funkar ju inte på noll energi bara för det. Alltså måste jag få i mig något och jag tycker att ägg och kokosfett är vettiga källor, några gånger i veckan i alla fall.

Kokta ägg går bort, det har jag tröttnat på.

Stekta ägg eller omelett finns det inte tid för på morgonen.

Alltså kan jag mixa ner äggen i kaffet (smakar inte ägg alls) och lägga i lite kokosolja för att öka energin i det där kaffet som jag ändå ska dricka

Tack! Jag äter inte frukost utan endast kaffe med mjölk i. Det blir lite för mättande att ha grädde i kaffet för mig :( jag har försökt förut att äta frukost men min kropp mår bättre av att inte göra det. Min kropp behöver minst 4 timmar innan måltid känns det som och har för mig att jag läst att det är okej att skippa frukosten med lchf. Då blir det svart kaffe för min del :) hur blir kaffet med ägg i? Nyfiken :)
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-08 17:20:31 följande:

Tror du äter för lite? Det är viktigt med frukosten.Försök äta något snabbt,en avokado eller äggröra och lite bacon,kokta ägg

För lite för vadå? Har försökt många gånger med olika sorters frukostar men jag mår bäst av att inte äta frukost.
  • Knappisen

Försök att ha dagsintaget 5% kolhydrater (helst mindre då) 20% protein och 75% fett då? Du lan ju knappast äta 80% fett och 70% protein per dag..

• Knappisen

Förlåt om jag verkar otrevlig! Det är inte meningen, är ute och promenerar. Det försvårar skrivandet och jag kanske har missförstått dig :)

• Knappisen
    Gladskit skrev 2014-12-09 08:35:44 följande:

Jag var väääääldigt fördomsfull innan och tänkte det skulle smaka päcka men det är jättegott. Krämigt bara. Så  länge man är snabb med mixerstaven när man knäckt i äggen

Jag får nog prova någon dag!
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-09 14:47:48 följande:

Nej blev lite fel,såhär ser det ut idag: Kolhydrater 5g 1% (brukar inte ligga så lågt)

14% protein 55 g, och fett 80% 147g.

I två veckor nu har jag kört strikt och är under 10 g kolhydrater per dag så ska bli spännande och se vad vågen visar på Måndag:)

Håller tummarna för ett bra resultat! :)
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-09 19:08:23 följande:

Tack! Har bara gått ner 6 kg på ca två månader.Har 10 kg var till målvikt

Grymt ju! Räknar du från vikten första dagen? Jag gick ner ca 5 kg första dagarna. Sjukt men det är ju bara vatten, jag går superlätt upp i vikt så antar att det är sånna kg. Vet inte riktigt när jag ska börja räkna :/ vill ju inte räkna med dom första "vattenkilona"
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-11 12:31:38 följande:

Ja jag räknar från starten:) Ja det gick ganska fort i början.Väger mig en gång i veckan men eftersom jag varit så strikt nu så var jag så nyfiken om det hade hänt nåt.Och -1,2 kg sen Måndag förra veckan.Är nog mest vatten men ändå!:)

Vad grym du är! Jag väger mig varje dag haha :) både på morgon och kväll :)
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-11 17:15:59 följande:

Tack!:) Är roligare och väga en gång i veckan,då ser man liksom hela resultatet istället för några gram hit och dit:)

Jag kommer bara räkna viken en gång i veckan, men har så fruktansvärt lätt att gå upp i vikt så väger mig varje morgon för att se att jag äter okej! Jag tror att min kropp lätt samlar på sig vatten så äter Jag fel kommer det synas på vågen :o men du räknar kalorier va? Hur gör du då? Jag vill göra det men Jag äter nästan bara grytor så då är det så svårt.. Har en app på mobilen + köksvåg men det är så knepigt med grytor ;/
  • Knappisen
    Aniiee skrev 2014-12-11 19:47:51 följande:

Varför tycker du grytor är knepigt?

Alla ingredienser och så
  • Knappisen
    Aniiee skrev 2014-12-11 22:06:15 följande:

Ja, det är väl inte så svårt? Kan man inte skriva in recept i din app? Så kan du bara göra det en gång och slippa göra det många gånger? Eller skriv det på matkalkyl och skriv sedan in grytan som eget livsmedel.

Det blir ju ett medelvärde, eftersom det är svårt att säga att det blev exakt en halv morot den gången och en kvarts paprika den andra gången på tallriken när man äter samma gryta, men medelvärde räcker gott när det gäller grytor.

jag har gjort det några gånger men Jag tycker att det knepigt men inte svårt. Väga mat och skriva upp är ju inte direkt kärnfysik.. Jag är väl lat kanske.. Det är ju enklare om man äter en bit kyckling, broccoli och sås typ..
  • Knappisen
    Ela007 skrev 2014-12-12 09:23:02 följande:

Jag testar något nytt för mig, ska bli spännande att se om min ca 6 veckor långa platå får sig en törn. Jag har denna veckan fastat, druckit Naturdiet, 2 dagar. Jag har dålig koll och pulver kombinerat med Lchf kanske inte kommer fungera men dryga kilot sedan i måndags har iallafall lossnat, jihoooo! Någon annan som har hört något om denna kombination?

Jag har hört att man inte ska kombinera dessa. Hur många kolhydrater innehåller pulvret? Man blir väl inte direkt mätt heller.. Eller jag har aldrig provat men ändå! Hellre att du byter ut pulvret mot typ ett ägg om du vill köra lchf :)
  • Knappisen
    Fru Karlsson skrev 2014-12-12 11:12:25 följande:

Ladda ner appen Lifesum.Jag tycker den är jättebra! Och den räknar ut aotomatiskt hur mycket kolhydrater en måltid innehåller.Jag väger aldrig men på ett ungefär vet man alltid.Och man ska ju inte äta för stora portioner hellre:)

Jag har den appen, ska kanske börja räkna :) jag äter mest grytor för att det är gott, billigt och lättast att ha i matlådan haha :) får man fråga vad du har för målvikt? Och hur lång du är? Jag har ingen målvikt än.. :(
  • Knappisen

Idag slutar jag lata mig och börjar logga det jag äter för att få bättre koll på hur mycket kolhydrater Jag egentligen får i mig. Känns som att Jag gått upp flera kilo o helgen :( det

Blev tyvärr lite fusk med alkoholen... Hur har det gått för er i helgen då? :)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**