rednose skrev 2011-07-20 10:12:16 följande:
*läser på* :)
Hittills har jag läst en del i böcker och en del här och på bloggar som kostdoktorn osv. Kanske formulerar jag mig fel då jag bara ville ha ER input på siffrorna.
Som med all annan lektyr finns ju olika synsätt och teorier och jag undrade mest varför vissa här i detta forumet har så bestämda idéer kring LCHF.
Tex verkar många predika endast 2 dl mejeriprodukter. Dock verkar man inte tänka på att tex ost, ägg och crème fraîche oxå bör räknas dit...
Det förvirrar en del på hur man ens kan hålla låt säga 80-80-20 osv.
Varför många har så bestämda idéer vet jag inte riktigt. Kan bara svara för egen del: Efter några års erfarenhet av LCHF i praktiken och efter att ha läst en halv hyllmeter eller så i ämnet så har jag fastnat för "regler" som jag trivs med och som jag har sett fungerar. Vissa saker är inte absoluta (t ex: Jag mår inte bra av vegetarisk LCHF men jag vet att det kan funka för andra) men andra saker upplever jag ÄR det (att äta sött på morgonen, t ex youghurt och bär, gör det svårare att hålla LCHF och försämrar hälsovinster och viktnedgång).
När LCHFare säger "mejeri" menas grädde, creme fraiche, kesella, youghurt och liknande. Jag vet att kategorin "mejeri" egentligen är större men detta är vad som menas inom LCHF. Detta för att förenkla. Ovanstående produkter har rapporterats som "krångliga" och som viktminskningssabotörer av väldigt många. Den allmänna meningen är att de flesta klarar att äta 1-2 dl om dagen utan att få problem. Mig veterligen är detta bara erfarenhetsbaserat (och rekommenderat av en del av "proffsen"), någon vetenskaplig utprovning finns inte (än).
Smör och ost (fet) kan nästan alla äta utan några bekymmer alls. Därför är smör och ost bortplockade ur mejerilistan, tillsammans med ghee och andra sidoprodukter till smör/ost.
Ägg är inte mejeri alls. Näringsmässigt räknas ägg likvärdigt kött.
Jag tror inte att det är så svårt att hålla 80-80-20 men jag upplever däremot att det rätt ofta är ett misstag att göra det
om man inte har kört fast dvs vill gå ner i vikt, äter petig LCHF och har gjort så
i ett halvår utan viktminskning.
Folk har i mitt tycke alldeles för bråttom. I allmänhet räcker det utmärkt att äta LCHF med viss begränsning av mejeri (LCHF-definitionen, förstås) för att kroppen ska anpassa sig, må bra och hamna i rätt vikt. Men det kan alltså ta rätt lång tid.