• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-20 10:12:16 följande:
    *läser på* :)

Hittills har jag läst en del i böcker och en del här och på bloggar som kostdoktorn osv. Kanske formulerar jag mig fel då jag bara ville ha ER input på siffrorna.

Som med all annan lektyr finns ju olika synsätt och teorier och jag undrade mest varför vissa här i detta forumet har så bestämda idéer kring LCHF.

Tex verkar många predika endast 2 dl mejeriprodukter. Dock verkar man inte tänka på att tex ost, ägg och crème fraîche oxå bör räknas dit...
    Det förvirrar en del på hur man ens kan hålla låt säga 80-80-20 osv.
    Visste inte att ägg kommer från kor
  • astro
    rednose skrev 2011-07-20 10:12:16 följande:
    *läser på* :)

Hittills har jag läst en del i böcker och en del här och på bloggar som kostdoktorn osv. Kanske formulerar jag mig fel då jag bara ville ha ER input på siffrorna.

Som med all annan lektyr finns ju olika synsätt och teorier och jag undrade mest varför vissa här i detta forumet har så bestämda idéer kring LCHF.

Tex verkar många predika endast 2 dl mejeriprodukter. Dock verkar man inte tänka på att tex ost, ägg och crème fraîche oxå bör räknas dit...
    Det förvirrar en del på hur man ens kan hålla låt säga 80-80-20 osv.
    Varför många har så bestämda idéer vet jag inte riktigt. Kan bara svara för egen del: Efter några års erfarenhet av LCHF i praktiken och efter att ha läst en halv hyllmeter eller så i ämnet så har jag fastnat för "regler" som jag trivs med och som jag har sett fungerar. Vissa saker är inte absoluta (t ex: Jag mår inte bra av vegetarisk LCHF men jag vet att det kan funka för andra) men andra saker upplever jag ÄR det (att äta sött på morgonen, t ex youghurt och bär, gör det svårare att hålla LCHF och försämrar hälsovinster och viktnedgång).

När LCHFare säger "mejeri" menas grädde, creme fraiche, kesella, youghurt och liknande. Jag vet att kategorin "mejeri" egentligen är större men detta är vad som menas inom LCHF. Detta för att förenkla. Ovanstående produkter har rapporterats som "krångliga" och som viktminskningssabotörer av väldigt många. Den allmänna meningen är att de flesta klarar att äta 1-2 dl om dagen utan att få problem. Mig veterligen är detta bara erfarenhetsbaserat (och rekommenderat av en del av "proffsen"), någon vetenskaplig utprovning finns inte (än).

Smör och ost (fet) kan nästan alla äta utan några bekymmer alls. Därför är smör och ost bortplockade ur mejerilistan, tillsammans med ghee och andra sidoprodukter till smör/ost.

Ägg är inte mejeri alls. Näringsmässigt räknas ägg likvärdigt kött.

Jag tror inte att det är så svårt att hålla 80-80-20 men jag upplever däremot att det rätt ofta är ett misstag att göra det om man inte har kört fast dvs vill gå ner i vikt, äter petig LCHF och har gjort så i ett halvår utan viktminskning. 

Folk har i mitt tycke alldeles för bråttom. I allmänhet räcker det utmärkt att äta LCHF med viss begränsning av mejeri (LCHF-definitionen, förstås) för att kroppen ska anpassa sig, må bra och hamna i rätt vikt. Men det kan alltså ta rätt lång tid.
  • astro
    Louella skrev 2011-07-21 10:06:25 följande:
    Usch, känner mig lite ledsen idag. Hamnade i diskussion med en läkare på en middag igår kväll, och han menade att LCHF är skadligt för hälsan. Framförallt att så mycket rött kött orsakar cancer och att man inte ska äta mättat fett för kärlen och hjärtat. Visste inte riktigt vad jag skulle svara... Dessutom påstod han att en kalori alltid är en kalori, dvs man går upp lika mycket på en kalori fett som en kalori socker. Dumförklarade mig totalt när jag argumenterade emot.

Försökte förklara om insulinpåverkan osv men är inte helt hundra på hur det ligger till, vad tror ni? Är LCHF farligt eller inte? Känner nästan för att sluta äta så här om man kan få cancer av det... Försöker att inte äta så mycket kött i vilket fall, äter mest lax och ägg och ost istället, så det borde ju hjälpa.
    Cancertumörer lever huvudsakligen (eller helt? osäker) på glukos, så rimligen borde LCHF tvärtom motverka cancer.

Om du googlar lite kommer du att märka att de studier som gjorts på kopplingen rött kött-cancer inte direkt är neutrala och inte heller speglar vare sig LCHF eller svensk köttkvalité.

Mitt råd: Läs Eenfeldts "Matrevolutionen" så får du argument att försvara dig med och du slipper vara så lättskrämd. 
  • astro
    yena89 skrev 2011-07-21 18:53:05 följande:
    De lever på glukos och växer med fruktos och en cancercell konusmerar nästan 20 gågner så mkt glukos som en frisk cell, en gubbe fick ju nobelpriset för det men inte fan slutar man ge cancerpatienter sockerfyllda kostråd, dom ska bara sluta äta socker....tragiskt...
    ... och får sockerdropp - det verkar ju vettlöst ...

Tack för informationen. 
  • astro
    rednose skrev 2011-07-21 23:33:36 följande:
    Teskedsmamman - du låg alltid under 20 väl? Bryr du dig om andelen fett eller hur gör du.
    Idag hade jag P:182, F:256 och K:10.
    Mycket protein i tjocka revben tydligen... Svårt det här. Speciellt om man ska orka löpträna oxå. Vart ju galet hungrig efter dagens pass. Sprang med löparvagnen och dottern i. Totalt 25 extra kilon att putta runt på... Ont imorrn.
    Är du säker på att du räknar rätt? Du måste vara bra hungrig i så fall. Räknat i bara revbensspjäll (eftersom jag inte vet exakt vad du åt) måste det där motsvara ungefär ett kilo kött? (Fast då måste du ha lagt till ungefär lika mycket fett från annan källa.)

Inte för att det är någon större fara i att äta rejält, som sagt. Tycker inte man ska gå hungrig, särskilt inte i början. Aptiten blir mer stabil efter ett tag, ett par månader för de flesta tror jag.
  • astro
    3småttingar skrev 2011-07-22 13:27:32 följande:
    Haha nu vet jag varför alla tyckte jag åt lite :) halva inlägget försvann ju när jag skrev från mobilen.

I snitt har jag faktiskt gått ner ca 0,5 kg om dagen, gått ner 5 kg på 11 dagar. Har 20 kilos övervikt så det är väl därför.

Men en dag typ dag 9 så gick jag istället UPP 0,4 kg till min förvåning.

Då hade jag dagen innan ätit detta:

1 finncrisp m baconost
    1 grillad kycklingfile bröst m beasås och fetaost sallad, en riktigt rejäl portion
    te m grädde

Och det är det minsta jag har ätit på en dag,, inte alls särskilt fett eller så.. Kan det vara det som gjorde att jag gick upp? Att kroppen kände att jag svälte den för det blev så lite mat? Så därför la den på sig?
    Vikten har "eftersläp" för de flesta. Om jag äter ett par kakor på fredagen så hoppar vikten upp något kilo på söndagen eller måndagen.
    Sedan är 0,4 så lite att det kan bero på massor av saker.
    Men var det maten så fundera över vad du åt 2-3 dagar innan. 
  • astro
    Vent b skrev 2011-07-22 15:20:29 följande:
    Skriver in mig i denna tråd och ser fram emot goda råd Förvånad

Jag har läst att kryddor kan hjälpa till vid förbränningen.

Selleri är en negativ sådan med positiva egenskaper, den bryter nämligen ner mer kolhydrater än vad den själv har vid förtäring, läste om detta i en bra artikel i aftonbladet.

Vet dessvärre inte hur man tillämpar användning av selleri med sallad och mat ???
    Men detta är väl endast en bland många fler - förslag eller läxa upp mig lite

Själv så äter jag endast sallad med kött, fisk, kyckling, samt vatten - tråkigt men med snabba resultat vilket är min melodi
    106.5 kg för 22 dagar sedan och den 1 aug runt 100 till 101 kg - detta under en månad.
    Nästa månad börjar jag med Alli som tar 1kg per 2kg jag förlorar.

Magen har redan blivit mindre hahahaha
    1. Jag tror inte att det går att kombinera högfettkort (lchf) med Alli! Du kommer att få hemska diaréer.

2.  "Heta" kryddor höjer förbränningen, ja. Chili och alla sorters peppar är toppen! Och ingefära.

3. Med LCHF handlar det om att undvika kolhydrater för att hålla kroppen i ketos. Då är stora mängder selleri, svårsmält eller ej, inget bra val. Men att använda måttliga mängder för att det är gott, det går förstås.

4. Gå med i någon bra matlagningssite och sök på selleri.

5. Grattis till viktminskningen. "Don't change a winning recipe" säger man, så om jag vore du skulle jag inte ändra något innan minskningen avstannade. Du går redan ner lite väl fort.

6. Säger samma sak som till alla andra nya - läs en bra bok om LCHF så du lär dig hur det egentligen fungerar. Själv gillar jag Skaldeman som är vääääldigt tydlig.
  • astro
    randigrand skrev 2011-07-22 16:43:41 följande:
    Hjälp! Dag 5 för mig och sockersuget gör mig snart galen, dem andra dagarna har varit helt lugna men igår kväll började det kännas helt tufft. Nu går jag bara runt och tänker på socker, godis, kakor, choklad... ahhhh!

Blir helt galen... Får inte ge upp, får inte...
    Har du tillskott hemma? Tillskott med krom kan hjälpa, ibland.
    Drick extra vatten - också bra. 
  • astro
    NoahLeah skrev 2011-07-22 21:20:26 följande:
    Men hur lägger ni upp måltiderna? Är det frukost, lunch o middag man ska äta och hur är det med kostillskott? Jag dricker ju berocca, kan man fortsätta med det?
    Vet inte om det är socker/sötningsmedel i Berocca. I så fall byt.
    Jag tar en vanlig en-om-dagenvitamin, extra folsyra (jag ammar) och B-calm. 

LCHF är knepigt om man inte läser på innan man startar ... mest för att det är ett annorlunda sätt att äta.
    T ex ska man äta när man blir hungrig, inte när det är t ex middagsdags. En del äter oftare än "vanligt folk" men de flesta äter mer sällan efter ett tag.

Mellanmål blir mindre aktuellt eftersom man som sagt ska äta när man är hungrig och inte för sällskaps skull, men det finns många lämpliga mellanmål om man behöver dem.

Maten är helst samma oavsett när på dagen, alltså inte särskild frukostmat o s v utan man äter det man behöver oavsett om det är en pannbiff eller en pones med pålägg eller bara kaffe.

Min rekommendation: Gör dig besväret att läsa på ordentligt. Finns många bra böcker - jag gillar Skaldemans. Det gör det lättare att få överblick än om du samlar kunskap från olika forum. 
  • astro
    Fröken Rosa skrev 2011-07-23 08:40:28 följande:
    Njae, tillräckligt med vätska får jag nog inte i mej, men är inte långt ifrån.
    Ska testa det, dricka mer, och avvakta.... hoppas det går över.
    Det känns till och med på morgonen när jag vaknat ibland... 
    Hård utanpå magen låter inte så bra. Jag föreslår att du går till doktorn om det inte försvinner mycket snart.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**