• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

lillabebben skrev 2011-05-25 09:25:08 följande:
    En fråga till dig Denebola, som väl äter bara för hälsans skull (och ni andra som inte äter för viktnedgång): Hur ser en matdag ut? Vad ligger ni på i kolhydrater/fett? Jag tycker det är svårt att få i mig tillräckligt, samtidigt som jag inte står mig speciellt länge på en måltid och därmed småäter en del. Igår åt jag tex. frulle på tre ägg, ett par skivor salami, lite riven ost, en skvätt grädde och lite paprika samt kaffe med grädde. Ändå sög det i magen efter två timmar. Antingen äter jag för lite eller så är jag skadad av mitt tidigare höga intag av socker (?) så det skulle vara intressant att se hur andra, som inte äter för att gå ner, äter.
    En typisk dag för mig kan vara

Frukost: 2 lembas med mycket bregott samt ost (ibland någon skiva gurka eller paprika), 2 koppar kaffe med vispgrädde (kanske ½ dl totalt, kanske lite mer)

Middag: Kycklingklubba (med smör på när den ugnsbakas) med smörslungade grönsaker (broccoli/brysselkål/gröna bönor etc), ibland bea till
    Eller ugnsstekt fläskkarrékotlett med svampgräddsås och smörslungade grönsaker

Kvällsmat: Ost- och baconomelett på ½ pkt bacon, 2-3 ägg, några skivor ost, smör
    Eller wokade grönsaker som jag rör ner ägg i

Som mellanmål/fika blir det oftast babybel eller ölkorv, eller TY med grädde och några bär, eller något LCHF-bakat om det finns. Ibland en kopp te med kokosfett.

Jag vet inte hur jag ligger till "fördelningsmässigt", men detta verkar funka för jag är ganska viktstabil just nu. 
  • Denebola
    yena89 skrev 2011-05-25 10:27:14 följande:
    Har inte fått ett plus än men har symptom (illamående, trötthet, molvärk, stickningar, halsbränna mm) och känner mig konstig så kanske kan svara ändå. Mått illa i en vecka och har haft svårt för LCHFmat. Dom första dagarna tryckte jag i mig det ändå men åt mkt mindre än jag brukar. Nu dom senaste tre dagarna nästan kräks jag av LCHFmat så jag har börjat "späda ut det" med kolhydrater. Mest nudlar och äter mera frukt och mindre fett. Mår fortfarande illa men får ner maten iaf. Tror inte LCHF är farligt, man får ju i sig vitaminer och alla näringsämnen egentligen. Men man kan ju ligga på 50g kolisar istället för 20 och minska lite på fettet. Köra lite GI-fas2 liksom.
    Är dessutom extremt sugen på päronyoghurt och saltgurka...som jag vill doppa i yoghurten xD men har lyckats avstå änsålänge :P
    Tyvärr har jag gått upp 2kg men men
    Saltgurka doppad i päronyoghurt... Hmm, finns det något tydligare graviditetstecken? Hoppas du får veta snart om du är gravid eller ej i alla fall!
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-25 10:57:42 följande:
    Har du möjligen någon aning hur fördelningen på just lembas ser ut? Tänkte försöka göra dem men vet ju sen inte hur jag ska lägga in dem i matdagboken. Snåljag har inte betalat för att kunna lägga in saker och göra egna livsmedel. Går ofta med på såna ställen och glömmer sen bort det och det ligger och tickar onödiga pengar.

Ex det recept jag såg länk till, hur många lembas blir det och hur mycket äter man varje gång? Du skrev att du äter 2. Blir du mätt på det? 
    Receptet jag brukar använda:
    http://phlox.blogg.se/2011/january/lembasbrod.html
    Du kan ju räkna ut vad det blir för näringsvärde totalt (jag vet inte), jag brukar göra ca 8 bitar av satsen, varierar lite så ibland blir det fler.

Det finns andra varianter av lembas med mindre kolhydrater men jag gillar inte dem.

2 lembas med ett tjockt lager bregott och några skivor ost + kaffe med grädde blir jag mätt på ja.
  • Denebola
    Päron1986 skrev 2011-05-25 11:33:10 följande:
    Jag ska se om jag kan få ihop något fint av det.

Favoritmåltiden är: Broccoli med citron på, lax med färskost och grädde blandat som sås i ugn.
    Tar ca 20 min för såsen och fisken att bli klar. De ska vara i ugnen tillsammans.

Och färskost finns laktosfritt, dock bara typ två smaker men ändå!

Nu försöker jag tänkta vad som är bra att ha hemma när jag ska iväg och storhandla i veckan!
    Du kan ju smaksätta naturell färskost själv, finns inga begränsningar  
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-25 11:44:47 följande:
    Men var lägger du in det? Alltså som en måltid? För ibland finns ju inte en del livsmedel när man söker upp dem. Turk.yoghurt finns ex ingen info om (nu var det ju inte med i receptet utan bara ett ex)
    Denebola skrev 2011-05-25 11:08:51 följande:
    Receptet jag brukar använda:
    phlox.blogg.se/2011/january/lembasbrod.html
    Du kan ju räkna ut vad det blir för näringsvärde totalt (jag vet inte), jag brukar göra ca 8 bitar av satsen, varierar lite så ibland blir det fler.

Det finns andra varianter av lembas med mindre kolhydrater men jag gillar inte dem.

2 lembas med ett tjockt lager bregott och några skivor ost + kaffe med grädde blir jag mätt på ja.
     OK :) Jag ska bara hitta någonstans där jag kan räkna ut det
    Näringsvärden kan du hitta här http://www7.slv.se/naringssok/
  • Denebola
    lillabebben skrev 2011-05-25 12:31:38 följande:

Ska testa lembas. Finns kruskakli att köpa på vanliga affären?

Står vid mjölet.
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-25 13:21:29 följande:
    Äggsmör? Det låter lite läbbigt, ägg och smör blandat då eller ?
    Förmodligen så kanske jag måste mjustarta frukosten lite nu och som du säger, ta en smoothie mellan kaffet, det var en riktigt bra ideè! Har inte testat min mixer som jag har haft dom senaste 2 åren haha, men nu vet jag vad jag ska göra med den!
    Stoppa kokosfett i smoothien så får du mer fett i dig
  • Denebola

Fick hem en beställning från bodystore idag, köpte nudlar, Omega-3 och D-vitamin. Testade ett nytt märke av D-vitamin, exakt samma innehåll som Holistics som jag ätit hittills, men billigare. Det roliga är bara att ena burken saknar ettikett, vågar jag äta? Köpte Omega-3 som jag bara behövr äta en kapsel av/dag (är dålig på att komma ihåg den på kvällen, den på morgonen är lättare)

• Denebola
    helene306 skrev 2011-05-25 14:32:50 följande:
    Är burkarna och kapslarna likadana så är det säkert (observera att jag skriver säkert ) inga problem. Maila bodystore om detta.
    Burkarna är likadana, men de är förseglade så jag kan inte jämföra kapslarna utan att öppna den. Men det är nog bäst att maila, skadar inte.
  • Denebola
    Tezzan1981 skrev 2011-05-25 15:38:42 följande:
    ett tips bara om ni älskar mjölk i kaffet.
    testa receptet på lattemjölk som ligger på lchf-butiken.se (för övrigt en grymt bra webbutik).

jag tycker denna mjölk blir tusen ggr bättre  än vanlig äggmjölk
    Jag har tänkt testa den så många gånger, men det har aldrig blivit av Tungan ute
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**