Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-03-29 12:02:13 följande:
    Hej Kittycat! Vad härligt med Sälen - blev du frisk och kunde åka skidor som du hade längtat så efter?

Jag gjorde våfflor i fredags på vanliga receptet till LCHF-pannkakor (ägg + grädde + fiberhusk) men jag vispade äggvitorna till hårt skum först för mera fluff och blandade ner smält smör i smeten + stekte i mycket smör. Ingen kokos alls (varken innehåll eller smak) och otroligt lätta, fina, fluffiga våfflor. (Inte "frasiga" men jag har aldrig fattat vitsen med FRASvåflor så det gjorde mig inget!) Fyllde dem med rökt lax, CF med dill och löjrom, sedan nästa dag hade jag överblivna våfflor istället för korvbröd när vi grillade korv på torpet = GOTT!

K
    Ja jag blev tillräckligt frisk iaf, tack och lov Det var jättehärligt att få åka skidor igen, och tack vare mina snälla föräldrar som var barnvakt fick jag och sambon mycket egentid tillsammans.

Vad bra, tack för tipset. Men du hade äggulorna också sedan?
    Nä, mina behöver inte heller vara frasiga
    jeng skrev 2011-03-29 11:32:53 följande:
    Varför måste det alltid bli helt extrema diskussioner så fort någon tycker eller tänker något som inte är strikt LCHF? Är det verkligen konstigt att LCHF får en sektstämpel när man läser vad som försiggår här?
    Håller med. Diskutera kan man ju alltid göra. Men t.ex tal om att någon ska lämna tråden bara för att man inte följer någon annans LCHF som är dennes absoluta sanning känns överdrivet.
    Marilla skrev 2011-03-29 12:06:00 följande:
    Tack för de vegetariska tipsen! :_)
    Just nu är jag inte färdig med viktnedgången, har ca 5 kg kvar, och då försöker jag hålla mig lågt på kolisar, 10-20g. Jag ska se om det ändå går att koka ihop en vegetarisk dag i veckan, verkar inte omöjligt.

Sedan när jag är klar med viktnedgången ska jag börja inkludera bönor och linser, längtar fakiskt efter detta, och även bulgur och grovt bröd kanske. Får se hur kroppen reagerar.
    Antar att man för vinka adjö till den här tråden då
    Eller får man vara kvar fast man äter 50-100g kolisar?
    För min del tycker jag att du ska stanna kvar. Man kan ju även se det som att "LowCarb HighFat" är relativt. Att äta 50-100 kh om dagen är väl ganska LC om man jämför med hur gemene man äter i dagens samhälle
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-03-29 12:14:15 följande:
    Det finns inte en chans att man hinner läsa ikapp. Skummar lite bakpåt och inser att diskussionen mest handlar om vad LCHF är.

Jag antar att LCHF är det varje person gör det till. (Men det kanske är för att jag är litteraturvetare. "Meningen" är inte något som författaren placerar i texten, utan något som läsaren finner/skapar i mötet med texten.)

För vissa ("utanför") är det en sekt, lurendrejeri (kanske ett PR-trick skapat av bacon- och smörproducenterna?) eller en fix idé som några "tjocka tanter" har fått för sig (för alla VET ju att man måste "kolhydratladda" inför fysisk aktivitet, right? ).

För vissa (de rättrogna) är det en livsstil, ett hälsomirakel, en räddningsplanka när allting annat har provats och ingenting har hjälpt mot övervikt och/eller hälsoproblem (= inte så konstigt då att man får motivation att köra väldigt strikt och förundras över andras "lättvindiga" syn på LCHF!).

Och för vissa är det ett fantastiskt enkelt och effektivt sätt att "programmera om" en kropp som inte riktigt är i balans när det gäller hunger/mättnad, hormoner, matsmältning osv, men ingen "religion" som definierar vem man är eller huruvida man är en "riktig" LCHF:are eller inte (helt naturligt att man då tycker att livskvalitet fortfarande spelar roll och kanske skiter i om en favoritgrönsak eller t o m en frukt har högre kvot än 5/100).

(Gissa vilken kategori jag räknar mig till? )

Det enda jag ville säga med detta var att LCHF uppenbarligen betyder olika saker för olika människor, och att det därmed är meningslöst att använda tråden till att diskutera vem som har rätt att uttala sig i den eller om det ens ÄR en ("riktig") LCHF-tråd till att börja med!

Nej fram för mer RECEPT och TIPS och ERFARENHETER tycker jag. Gärna lite klang och jubelsång också om nån har testat att laga något extra smarrigt eller hittat något i affären som passar den som vill minska på kolhydraterna och öka på fettet.

K
    Toppenbra skrivet!
    Du sätter ord på det jag menar, men inte lyckas uttrycka.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Majlo skrev 2011-03-29 13:33:31 följande:
    Nu får ni ge er.......

Idag fyller jag år och ska banne mig ta en bit chokladtårta....... 
    Grattis! Skål
    Låter smurrigt.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Lyckligamamman skrev 2011-03-29 16:26:01 följande:
    Ojdå, en ny het debatt a la "kladdkakedebatten" har visst härjat här sedan sist jag var inne! Drömmer

Synd att en del inte kan ha ens en liten gnutta överseende och ödmjukhet inför det faktum att vi alla är olika, inte tänker på samma sätt och gör på olika sätt men det blir bra ändå!

De som är oroliga över att en del tips och råd kan förvirra "LCHF-nybörjare" borde kanske först och främst lära sig (och tipsa nybörjarna om) att ta sånt man läser med sunt förnuft, dvs inte sluka allt som Den Absoluta Sanningen utan vara lite kritiskt och tänka själv.

Så lägg av med tjaffset!

I dag fick jag ett paket på posten, det var från min bästa kompis (som absolut INTE är LCHF-are!) Hon hade köpt två böcker till mej som jag nu ska plöja igenom " Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok" och "Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok till fest och helg". Har flera LCHF-böcker sedan tidigare men inte de här två! Hur gulligt var inte det då??!!

Hum, i köket ligger det en Delicato-kokosboll och lockar, faan jag älskar dom.....men ska INTE falla för frestelsen, ska inte! Har ett fett bildäck runt midjan som ska BORT!

So long!
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vilken snäll vän Jag får kanske hinta lite till mina bästisar
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Bordeaux skrev 2011-03-30 17:23:42 följande:
    www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12664179...

Tänker på myt nummer 5 och undrar var alla "experter" kommer ifrån.
    Hej o hå...Förvånad
    stolla skrev 2011-03-30 17:24:46 följande:
    Jag har varit trött och sliten ett tag pga sömnstörningar och sjuk bebis. Har ett tips om man blir sjukt sugen på bröd eller nåt annat att knapra på:

Smörgåsrån med bregott!

Not so lcfh men faktum är att dom bara innehåller 2 gram kolhydrater per styck. Jag kunde alltså ta ett sånt och sen var suget borta och problemet ur världen!
    Jag brukar också göra det ibland när det kniper.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-02 19:46:38 följande:
    Var det någon som ville se mina bikinibilder? Annars kommer jag plocka bort dem igen...
    Jag vill gärna se Cool

Och om det är någon annan som vill att jag spanar in dennes bilder också så ställer jag upp Har inte kunnat vara inne på några dagar då dottern är sjuk (och att läsa ikapp är inget rimligt alternativ....)

Hade tänkt ta egna bilder, men det har jag glömt. Men jag kanske kan ta imorgon om jag hinner, men vi ska iväg husvisning först iaf.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    P28 skrev 2011-04-02 20:44:24 följande:
    Lite OT: har missat nyheterna idag och möts på löpsedlarna av att en väns bror dog i attacken på FN-basen. Han var verkligen en sån fin människa Rynkar på näsan Livet suger verkligen ibland.
    Usch vad ledsamt, jag beklagar verkligen !
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-02 21:05:32 följande:
    Jag har en kompis som starkt överväger att åka ner till Afghanistan, det känns inte så roligt eftersom man vet vad som han hända...
    Förstår dig.
    Min sambo jobbade för NBG förut (Nordic battle group), men tack och lov sa han upp sig innan de blev skickade till Afghanistan. Annars hade jag fått magsår av oro... De personerna som åkte på en vägbomb förra året var personer som var i hans grupp/delade rum. Bara tanken på att min sambo hade varit i den gruppen där nere......Rynkar på näsan

Hmm, det kanske inte var så uppmuntrande, men jag ville bara säga att jag förstår dina känslor.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-02 22:01:44 följande:
    Tillagd
    Vad fin du är, kilona har verkligen lagt sig på bra ställen

*samlar mod för att ta mina bilder och lägga upp*
    Annanym skrev 2011-04-02 21:42:49 följande:
    Åh HU! Nu har även jag blottat alla mina fruktansvärda ångestområde. Lika med ALLT. Fast av allt illa så är det jag verkligen, verkligen hatar mina ben och fötter. Konstigt ändå. Jag har gått ner 20 kg totalt (med lite upp- och nergångar) sedan aug 2009 och med kläder på känner jag mig ganska... ja, okej faktiskt. Och så tvingas jag möta detta monster i en spegel via kameran... Det ska fan vara grupptryck till nåt sånt! Men, är det någon som vill skåda Shamu, så hojta till.
    Jag tittar gärna.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Annanym skrev 2011-04-02 22:20:40 följande:
    Jag tog bort dem igen. Klarade inte riktigt av att ha dem där.
    Nej det är inte lätt, jag samlar fortf mod för att göra det.

Bra jobbat av dig som har gått ner 20 kg. Du är säkert finare än vad dina ögon "ser". Man är alltid så hård mot sig själv ....säger jag som inte kan lägga upp egna kort....... Obestämd
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**