• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Martina 76 skrev 2012-04-19 13:46:35 följande:
    Det viktiga är egentligen inte hur mycket livsmedlet innehåller utan hur mycket du faktiskt får i dig. 5/100 är bara för att göra det enkelt.
    Självklart!
    Men är man hyfsat ny inom LCHF och inte har skaffat sig koll på kolhydratmängden i vanliga halvfabrikat som korv, köttbullar och panerad fisk än så är väl  5g en ganska enkel gräns att hålla sig inom. Dessa livsmedel är ju tänkta att utgöra en ganska stor del av en måltid. Sen finns det såklart undantag, som vitlök som nån skrev för ett tag sen. Det är ju inte så att man trycker i sig flera stycken på raken direkt utan då spelar det mindre roll.
  • Gladskit
    Ellaria skrev 2012-04-19 15:10:13 följande:
    Ja, det har jag gjort ett par gånger och den är jättegod men jag kände jag ville ha nått man kunde tugga lite. Äggulor är inget problem för mig, får jag i mig äggvita ligger jag och gråter av smärta i flera timmar :(
    Gör bounty
  • Gladskit
    stjierna skrev 2012-04-20 18:48:25 följande:
    Hörni, ger ni era barn LCHF också?
    I princip ja.

Jag lagar inte olika mat till alla i familjen utan gör jag en köttfärssås så kokar jag både zucchini-spaghetti och vanlig pasta till, det är inte särskilt jobbigt. Men äter vi pannkakor så är det LCHF-varianten, jag ser ingen anledning att min son ska äta massa mjöl när jag väljer att inte göra det. Eller som idag, då gjorde jag en pytt på lite bacon, halloumi och nån korv med högt köttinnehåll som min man hade köpt. I skafferiet fanns korvbröd > mannen och sonen käkade sina korvar i bröd med ketchup och senap på och som tillbehör hade vi kokt broccoli.

Frukt finns alltid hemma men jag äter den inte. Till frukost serveras naturell yoghurt med bär och smörgås alternativt havregrynsgröt, men själv håller jag mig till yoghurten. Kokta ägg har vi ofta till frukost också.

Sen äter sonen frukost på dagis ibland också, likaså får han ju lunch och mellis där så jag tvivlar inte på att han får i sig den mängd kolhydrater som växande barn behöver. Hemma ger jag dock honom hellre en halv avocado till mellis (vilket han älskar) än nyponsoppa och skorpor.
  • Gladskit
    Bellisen skrev 2012-04-20 19:21:32 följande:
    Vilken go träningsvecka jag har haft! Jag började träna i slutet av januari och tog det lugnt i början för jag har en benägenhet att gå all in och sen tröttna snabbt. Därför har jag bara tränat 2 gånger i veckan. Men nu börjar jag verkligen njuta av träningen och tycker det är jättekul, så nu har jag börjat trappa upp.

Denna vecka blev det fyra pass! Tyvärr blev de i rad, jag skulle helst vilja ha någon vilodag emellan men det funkar inte riktigt med schemat den här veckan. Så i tisdags blev det Sh'bam, i onsdags styrketräning i gymmet, igår spinning + core och idag styrketräning i gymmen igen. Så himla gött! Men nu har jag träningsvärk överallt! :P

Det är så skönt att känna att träningen är rolig och inte bara ett måste!  
    Visst är det en underbar känsla!
    Och det är inte farligt att träna flera dagar i rad, så länge man inte gör exakt samma sak.
  • Gladskit
    Glass skrev 2012-04-20 20:38:12 följande:
    sitter och ska handla lite från bodystore, har ni några snabba tips på vad jag kan klicka hem?

Kokosmjöl och kokosolja tänkte jag... 
    Sukrin, celsius, low-carb-choklad och mandelmjöl kanske?
  • Gladskit
    Nikhita skrev 2012-04-23 07:20:55 följande:
    Usch Man får nog göra egen istället.

Köpte Fun Light med stevia, besviken..
    Jag har testat Strawberry/Marula och Blackberry/Blueberry och jag tycker inte heller det är någon skillnad på smaken gentemot vanlig Fun light. De smakar "kemiskt" på samma sätt.
  • Gladskit
    EEE skrev 2012-04-23 11:09:55 följande:
    Har en påse mandelmjöl, har även pofiber och husk hemma. Har ni tips på något gott bröd jag kan baka? Har inte ätit en macka på säkert två månader så det skulle vara skönt att kunna ta en när man inte har orken eller lusten att göra något stort.
    Jag brukar ha lite mandelmjöl i mina pones, så det kan du testa.
    Alternativt brödet som Stjierna tipsade om!
  • Gladskit
    Nikhita skrev 2012-04-23 14:32:20 följande:
    Ok, finns det färdigblandat att köpa?

Vad använder ni att söta med när ni bakar? Sukrin?
    Tänkte ta en sväng till ICA maxi o handla, behöver bara veta vad jag ska ha
    Jag använder sukrin, jag tycker det funkar bra!! Det beter sig som vanligt socker.
  • Gladskit
    Nikhita skrev 2012-04-23 14:53:15 följande:
    Man blir ju vilsen av alla olika märken på stevia osv.
    Sukrin, är det nåt särskilt märke på den?

Det lät gott. Vart köper man vaniljpulver?
    Sukrin som jag har hemma ser ut så här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/sukrin-500-g
    Sen har jag nån sorts ekologiskt vaniljpulver som man behöver ta ytterst lite av, det är riktigt bra.
    Ser ut så här: http://www.grongava.se/shop/product/vaniljpulver
  • Gladskit

Jag märkte också skillnad på magen när jag började med LCHF. Inte diarré alls utan snarare åt andra hållet. I början kunde det gå rätt många dagar mellan toabesöken men det verkar ha stabiliserat sig för så är det inte längre.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**