• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Labolinas skrev 2011-07-04 06:59:07 följande:
    Någon frågade om att fakira - det funkar om man orkar hänga i så att säga. Man måste dock köra en initial fakir på åtminstone max 20 gr kolisar om dagen & sen kan man höja med 5 gr per vecka till man är uppe på c:a 50/60 gr i veckan. Då minskar man risken för viktuppgång.
    Fakir innebär ju i princip att nolla kolhydraterna, så 20 till 60 g kolhydrater känns inte som fakir i mina ögon. 20 g kolhydrater är väl lagom för viktnedgång, medan 60 g kolhydrater passar mer för en person som vill bibehålla aktuell vikt.
  • Denebola
    Labolinas skrev 2011-07-04 12:41:26 följande:
    Ja, jag håller med dig om att 60 gr äter man när man vill bibehålla sin vikt så där håller jag med dig. Du klarar dock i princip inte hålla 0:an oavsett vad du äter, fakir betraktas ofta därför som 20 gr (eller lägre), i vart fall av vad jag lärt mig.
    Precis som du säger är det svårt att ligga helt på 0 g kh/dag, därav mitt "i princip". Man strävar efter att nolla, men det är inte fullt möjligt. Fakir är en extremvariant av LCHF, jag vill inte påstå att det är särskilt extremt att inom LCHF ligga kring 20 g kh/dag. 10 g/dag är strikt men inte extremt. Så jag tror bestämt att din källa har desinformerat dig.
  • Denebola
    Nileta skrev 2011-07-04 15:32:04 följande:
    Hej! Tänker testa LCHF men är lite av en novis. Är en gammal vikt-väktare som är van att räkna kcal ( eller points). Har svårt att släppa det. Ska jag släppa det eller är det tvärtom vettigt att hålla koll på båda kcal och kolhydrater? I så fall hur många kcal ska man äta när man äter LCHF-diet (om man vill gå ner ca 7-8 kg).
    Släpp det och håll koll på mängden kolhydrater bara. Skulle det visa sig att du behöver tänka på kalorierna så kommer det i så fall visa sig senare (dvs om du gör allt rätt men ändå inte går ner).

Satsa på max 20 g kolhydrater/dag och se till att du är påläst om vad LCHF innebär!
  • Denebola
    Loriyana skrev 2011-07-04 15:39:11 följande:
    Jag köpte precis 3kg kalvfärs för endast 99kr! Nu behöver jag tips med hur jag kan tillaga allt på bästa sätt :) Ge mig era bästa färs-recept tack!
    Visserligen var detta på lammfärs, men gott är det!
    www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx 
  • Denebola
    Labolinas skrev 2011-07-04 18:18:45 följande:
    Jag vet vad fakir är och jag tror bara vi har olika sätt att uttrycka oss på. Att ligga på max 20 gr om dagen eller under tycker jag definitivt är extremare än mer normal LCHF. Det rekommenderar inte ens LCHF-förespråkare, att det skulle vara nyttigt i längden.
    Om man skiljer på "gå ner i vikt"-LCHF och "hålla vikten"-LCHF, så är den förstnämnda mer extrem än den andra ja (därmed inte sagt att den är extrem - men det kanske är en lite annan diskussion). Jag är nyfiken på vilka LCHF-förespråkare du syftar på, då jag snabbt kunde se att Annika Dahlqvist, Mats Forsenberg och Sten Sture Skaldeman (samtliga ganska så välkända LCHF-förespråkare) tycker att upp till 25 g/dag är normal LCHF.

Hänvisa gärna till var du läst att det inte skulle vara bra i längden att äta 20 g/dag.

Jag är inte ute efter att bråka med dig, men eftersom det du säger skiljer sig så från min uppfattning och allt jag har läst om LCHF under mer än ett års tid, så vill jag gärna bena ut det här, om det är okej för dig.
  • Denebola
    Neisti skrev 2011-07-04 18:22:49 följande:

alltså jag har kört tidigare, så jag vet hur jag mår osv, men kan inte sluta springa nu heller..=)

dilemma, men "förstör" man inte själva grejen om man lägger på kolhydratrik kost...? har ju hört så många som tränar på denna dieten oxå, så tänkte mest om det finns nåt som man "går lite längre på" typ?? Det är ingen stenhård träning jag pratar om heller... men springer ju minst 5 varje gång, ibland 1 mil, dock ej i något högt tempo.. (åt inte massor med kolhydrater innan heller))=)

Om du hittar rätt nivå på kolhydraterna ska det inte vara några problem. Dvs att du äter så mycket kolhydrater som du behöver bränna under träningen för att kunna känna dig pigg, men inte mer kolhydrater än så. Du behöver kanske inte öka på ditt kolhydratintag i alla måltider, men ta ett kolhydratrikare mellanmål före träning. Nötter, yoghurt, rotfrukter eller något i den stilen (alltså inte pasta eller bröd).
  • Denebola
    Labolinas skrev 2011-07-04 19:55:39 följande:
    Jag menar 20 gr eller under, typ fakir. Normalintag är 25 gr och 50 gr är högt intag i LCHF-mått mätt. Hade man rekommenderat färre kolhydrater i längden hade ju det varit normalvärdet, nu rekommenderar de inte det och det finns såklart en orsak till den. Sen tror jag även att det beror på hur mycket du rör dig. Är du stillasittandes och rör på dig lite är nog 25 gr om dagen rätt lagom. Om man rör sig som t ex jag, tränar 3 ggr i veckan intensiv träning och dessutom powerwalkar minst en timme var dag, då är 25 gr på tok för lite i längden. Och det är inte nyttigt, då bryter jag bara ner min kropp istället för att bygger upp. Observera att jag inte förespråkar kolhydrater, utan bara menar att fakir kan du köra begränsad tid (livet blir om inte annat rätt trist med fakir).
    Det du säger låter visserligen rimligt, men fakir är fortfarande att (sträva efter att) nolla kolhydraterna. Det finns många varianter av LCHF, fakir är den striktaste, UFO är i princip samma, men något mer tillåtande (max 5 g/dag), 80/80/20, och så vidare.

Fakir bör man kanske inte hålla på med i längen nej, men 20 g/dag är inte fakir. Sen kanske man kan argumentera för att inte köra med 20 g/dag i längden heller, men då har fakir inget med den diskussionen att göra eftersom det är en annan sak.
  • Denebola
    Labolinas skrev 2011-07-04 20:32:46 följande:
    Jag utttryckte mig kanske felaktigt & klumpigt i mitt första inlägg, my bad. Men jag tror ändå att det beror på din nivå av rörelse. Jag vill hävda (med en dåres envishet ) att 20 gr eller under är fakir för en person som rör på sig dagligen utöver ren vardagsrörelse och tränar ett part gånger i veckan (utan att det behöver handla om att träna på elitnivå).
    Det kan du väl få hävda om du vill, men den allmänt vedertagna (ja, i LCHF-kretsar då ) defintionen på fakir är så nära noll som möjligt.

Det är alltså en defintion som är oberoende av individens övriga liv, den handlar enbart om begränsning av kolhydrater och inget annat.
  • Denebola
    blondtjej skrev 2011-07-04 21:07:10 följande:
    Hur såg ett par typiska dagar ut då? Är lite intresserad
    Hon har skrivit det alldeles nyss i tråden, så om du bläddrar tillbaka så hittar du det
  • Denebola
    Mitka79 skrev 2011-07-04 23:33:48 följande:
    det här med 80/80/20 är det 80 GRAM fett o 80 protein?? Trodde man skulle ha mkt mer av det
    80/80/20 är som du säger 80 g fett, 80 g protein och 20 g kolhydrater. MEN det är en extremvariant, en form av restriktiv kalorireducerad LCHF. Inget som "vem som helst" behöver fundera över. Det är en "nödåtgärd" helt enkelt.

Dock innebär 80 g protein att man äter 400 g kött/fisk/fågel/ägg, så det är inte så lite som det kan låta från början. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**