Labolinas skrev 2011-07-04 19:55:39 följande:
Jag menar 20 gr eller under, typ fakir. Normalintag är 25 gr och 50 gr är högt intag i LCHF-mått mätt. Hade man rekommenderat färre kolhydrater i längden hade ju det varit normalvärdet, nu rekommenderar de inte det och det finns såklart en orsak till den. Sen tror jag även att det beror på hur mycket du rör dig. Är du stillasittandes och rör på dig lite är nog 25 gr om dagen rätt lagom. Om man rör sig som t ex jag, tränar 3 ggr i veckan intensiv träning och dessutom powerwalkar minst en timme var dag, då är 25 gr på tok för lite i längden. Och det är inte nyttigt, då bryter jag bara ner min kropp istället för att bygger upp. Observera att jag inte förespråkar kolhydrater, utan bara menar att fakir kan du köra begränsad tid (livet blir om inte annat rätt trist med fakir).
Det du säger låter visserligen rimligt, men
fakir är fortfarande att (sträva efter att) nolla kolhydraterna. Det finns många varianter av LCHF, fakir är den striktaste, UFO är i princip samma, men något mer tillåtande (max 5 g/dag), 80/80/20, och så vidare.
Fakir bör man kanske inte hålla på med i längen nej, men
20 g/dag är inte fakir. Sen kanske man kan argumentera för att inte köra med 20 g/dag i längden heller, men då har fakir inget med den diskussionen att göra eftersom det är en annan sak.