Asereht skrev 2011-04-12 11:25:27 följande:
Dels så hamnar man på platåer och dels så går det långsammare ju närmre målvikt man är dvs kroppens mlvikt där kroppen tycker att man ligger bra till.
För min del rann 20 kg av på 5 månader sedan blev det tvärstopp. Det är fortfarande tvärstopp men å andra sidan går jag inte upp heller så just nu nöjer jag mig med det. Jag har testat att dra ned på kolhydraterna och köra mindre mejeri som flera här förespråkar men det hade noll effekt så jag lade ned det. Maten blev ju så mkt tråkigare.
Nu ska vi ut och långåka till helgen. Då blir det hotell och uteätande men efter det ska jag testa Skaldemans tips om att trigga igång förbränningen genom att öka intaget under en period. Får se om jag har större tur med det. Händer inget då heller så fortsätter jag bara att äta som vanligt, förhoppningsvis så börjar kroppen känna sig trygg med den nya vikten så saker och ting kommer igång igen och gör den inte det så får jag trösta mig med att jag trots allt gått ned 20 kg på väldigt kort tid och att huvudsaken är att jag inte går upp. En dag i taget hetl enkelt.
Och nej, det är inte helt lätt att tänka så då det är lätt att bli fixerad vid siffror men jag gör mitt bästa för att försöka tänka sunt likväl som att leva sunt.

Jo, jag har ju inte någon egentlig övervikt så det är väl därför det går trögt. Och jag är ju så himla glad över att ha blivit av med sockerberoendet och fått ordning på magen, men det hade varit så roligt att bli av med de där sista kilona som stör mig.... Men du har rätt, man ska inte bli fixerad vid siffror. Ett sunt tänkande är ju det som är viktigast!