• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-05-01 20:41:00 följande:
    Trivs väl sådär......saknar frukt och grönsaker...
    Har du sett det infohäftet som jag skrev om LCHF och GI? 
    Om du saknar frukt och grönt så är det kanske närmre GI fas 2 du isåfall bör hamna. Läs gärna på och jämför intaget i E% och vilka produkter som är ok och inte ok. Se om du käner dig mer hemma nånstans.

http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf 
  • jeng
    helene306 skrev 2011-05-01 22:27:06 följande:
    Passar på att önska grattis i förskott!

Hoppas mannen kommer hem som han ska!

*mår illa och kryper till kojs*

Natti!
    Tack!
    Krya på dig, eller pigga på dig, eller vad man nu ska säga. Hoppas att du mår bättre imorrn helt enkelt  
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-02 03:35:22 följande:
    Gratinäran på dagen även från mig..

Till er som tvivlar på lchf så skulle jag rekomendera att läsa s1.kostdoktorn.se/wp-content/2010/12/Matrevol...   det är en ögonöppnare..första kapitlet kan man läsa om ni klickar på länken boken får man sedan köpa om mna blev nyfiken på mer..
    Jag gillar matrevolutionen. Men den handlar faktiskt inte egentligen om LCHF utan om lågkolhydratkost. De flesta som tvivlar här tvivlar ju inom ramarna för vad som ryms i matrevolutionen. Det tar jag som positivt! De flesta har fattat varför man ska äta lågkolhydratkost!! Sen måste det inte heta LCHF, det kan heta GI eller Atkins också. Och det måste inte vara 20 gram per dag (det är det ju heller inte när kostdoktorn pratar utan han är ju betydligt liberalare) utan det kan vara 50 eller 100 gram också!

Jättebra tips, jag ville bara påpeka att boken handlar om fördelarna med lågkolhydratkost, inte bara om lchf.  
  • jeng

Jag har också läst om det där som Helene skriver om. I början av LCHF rekommenderar manb lättare träning, tex promenader osv, och främst träning med fokus på fettförbränning. För att hjälpa kroppen att fatta signalerna. Sedan när man känner att man är mer igång så kan man öka intensiteten och sen kan man lägga till styrketräning också. Så jag tror absolut att mycket träning kan sabba.

Sen får man ju faktiskt tänka på att tränar man mycket så bygger man muskler och då kanske man inte mäerk nåt på vågen, eller den kanske till och med går uppåt. 

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-02 08:06:14 följande:
    Ja han är mer liberal i sin bedömning än tex skaldeman...en bra bok som öppnar ögonen. Det jag tycker är skönt i den liberalare tolkningen är att man känner sig friare och det är egentligen bara under viktminskningsfasen som man behöver räkna så att man lär sig hur man ska äta.
    Tror också att han har valt en mer ödmjuk stil för att nå längre med informationen...Finns många förespråkare som kanske har sktit framför sin egen dörr genom att atackera..fullt förståeligt kan jag tycka när man själv blir påhoppad men inte särskillt konstruktivt för att vinna förtroende från "den andra sidan" och bli erkänd..
    Tror att vår kära lilla kostdoktor kommer att förändra synen inom sjukvården ganska radikalt genom sitt idoga arbete 

Att övertyga eller rättare sagt få folk att förstå tror jag är den svåraste biten siktet är oftast inställt på att tappa vikt och man kan "stå ut" en period för att nå målvikten men man är absolut inte redo att göra en livstilsförändring. Vi har nog alla varit där en eller annan gång gått ner ett par kilo när man skärpt upp maten, käkat pulverdiet etc men sedan snabbt fallit in i gamla vanor..Man får ha ett resonemang med sig själv vad är det värt..

För mig är det enkelt det har bara tagit tid att komma till den insikten och även trots jag gjort detta så föll jag tillbaks. För mig handlar det om vill jag att mina barn ska få ha sin mamma i livet när de blir vuxna..Jag har läst och förkovrat mig oerhört mycket om hälsofördelar med lågkolhydratskost och ser många och ser fram emot  mer forskning och studier på detta ..

Finns inga garantier att man lever länge men om jag kan minska några risker så är jag villig att försaka mina älskade fredagschips och pasta mot alternativ som gör mig frisk och så här frisk har jag nog aldrig känt mig och jag hoppas det är en ihållande effekt.. sen kommer nog ett eller annat snedsteg ske men aldrig tillbaks till kolhydratsträsket på heltid..

Nu har jag pladdrat tillräckligt men för att knyta ihop säcken så tror jag att det största problemet är att få folk att förstå att det inte är farligt med fett..alla vill ha en snabb viktnedgång men de tar sig sällan tid att förstå och läsa upplever ofta att folk blir superpeppade när jag berättar (man får många frågor när man inte äter kolhydraterna) men när de gått hem och  låtit allt sjunka in så kommer det alltid tillbaks till att de vågar inte ändra sin kost för då kommer de få åderförkalkning av "allt fett" och dö i hjärtinfarkt..de kan läsa information óm lchf men de kan inte förstå den för de är inte redo/vågar inte  gå ifrån våra morderna kostråd ..
    Precis,
    Och som vi sagt tidigare - det viktiga är faktiskt inte att man väljer just LCHF. Man kan välja GI eller Atkins eller bara äta bra och kalla det vad tusan man vill. Det är ju LÅGKOLHYDRATKOST vi ska framhålla. Ett begrepp som är universellt och som kommer att bestå! jag tycker kostdoktorn gör helt rätt som inte pratar om LCHF, även om han nämner det i början har jag för mig? Man hans LCHF, om man tex läser på hans hemsida, det är ju GI också... Det flyter in i vartannat och på så vis så tycker jag det är himla smart gjort att strunta i dom begreppen!

Dessutom finns mängder av forskning på lågkolhydratkost, men väldigt lite forskning på just strikt LCHF! Ytterligare en anledning att få mer vikt i det man säger! 

jag tycker som du säger attman måste visa att fett inte är farligt! Och också att visa på att man sitter inte och äter smör! Jag har fetaost i olja och oljan som följer med osten får vara med i salladen - det är tillräckligt för rätt fördelning i den måltiden! Det är inte så mycket som krävs, och jag tror att många äter den mängden fett redan - men de gör det ihop med massa kolhydrater! Alltså vad är det SLV rekommenderar 10 eller 15E% fett - fattar ni hur man måste anstränga sig för att komma dit ner? Hur många gör egentligen det? Jag tror att man måste visa på det, att man faktiskt inte behöver börja äta mycket mer fett än vad man redan gör, utan det handlar om att man tar bort kolhydraterna. Tack vare det - trots att man har tagit bort något ur måltiden - så kommer man ju bli mättare! Kolhydraterna främjar ju hunger!
  • jeng

Tack förresten för alla grattisar!

Håller påa tt bli utbjuden på lunch av min man som kommer hem om ett par timmar... Det lär väl isåfall INTE bli direkt bra mat, men det må vara hänt.... 

• jeng

Jaha.... Lövbit med persiljesmör och pommes.... Åt kanske 1/4 av pommesen (guuud så gott) eftersom jag inte ätit mer än 15-20 gram på ett par dagar så räcker det nog, och så tog jag sallad till istället! Men det var supergott, och mysigt att få ut och äta lunch!

• jeng

Kaya,
    Nej alltså det är själva muskelbyggandet som kan störa LCHF! Självklart så är det bra med mer muskler, och det höjer ju som du säger också basalförbränningen. Men kroppen har ju svårt att få hjärnan att ens funka i början, och om man då ger sig på träning där det ska skapas muskler så är risken stor att dom bara bryts ner istället, och sen ska det då skicka mixade signaler till resten av kroppen på nåt vis... Men FETARE bilar man ju inte av själva styrketräningen såklart. Däremot så kan den alltså hundra att man går in i fettförbränningsmode, och då har du på LCHF stoppat i dig rätt mycket fett som inte kroppen vet vad den ska göra med, utan det lagras alltså istället.

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-05-02 13:15:44 följande:
    jo men var på överviktsenheten hos en läkare hon ville att jag ska göra en för jag kan inte gå ner själv har provat allt och är så sockerberoende
    Du blir inte kvitt ditt sockerberoende genom att göra en GBP!!! Det är istället för såna som är beroende som en GBP är den största fällan! Antingen brukar det resultera i att man äter fel och mår skit (för man kan inte låta bli) eller så går man ner, men sedan upp igen allt eftersom magsäcken lyckas töja sig. Eller så byter man sitt sockerberoende mot något annat - alkohol är till exempel väldigt vanligt! Jag säger inte att det går så här i alla fall, men det är verkligen bra lösning!

hur mycket väger du? Hur äter du nu på LCHF, och hur länge har du försökt gå ner i vikt med lchf? 
  • jeng

fasen så illa jag skriver när jag försöker skynda mig FETARE BILAR istället för fetare blir, i inlägget till Kaya här ovan..

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**