Inlägg från: Prinsessanz |Visa alla inlägg
  • Prinsessanz

**Den stora feta LCHF-tråden**

Knasis skrev 2011-03-05 10:25:41 följande:
    Någon frågade tidigare om lök. Den växer ju under jord. Är lök något ni undviker?
    lök innehåller 6g kolhydrater,här är det bara jag som äter det,och det är sällan!
  • Prinsessanz
    Martina 76 skrev 2011-03-05 10:27:49 följande:
    Jag har ätit LCHF i ca en månad nu och mår sååå himla bra! Jag känner mig stabilare både i ork och humör, antagligen till följd av uteblivna blodsockersvängningar.

Har tappat 2-3 kg men har nu stannat av. Det sägs ju att kroppen hittar sin trivselvikt när man kör LCHF. Jag är 175 cm och väger nu 67. Kan det vara därför jag har stannat i vikt? Jag skulle gärna gå ner till 63-64 kg men funderar då på hur jag ska bära mig åt - ska jag dra ner på maten? Oftast när man pratar LCHF så ska man ju äta fritt, men om jag inte tappar i vikt så måste jag ju göra något. Tränar gör jag redan så mycket jag hinner så i den änden finns det inte mycket att göra. Någon som har tips att komma med?
    vi funderar lite på det där om det stämmer att kropen stannar..
    sambon har gått från 80kg til 65kg och han är riktigt smal nu,men om man kolar på BMI så ligger han inom normal.
    jag har gått från 60kg til 56kg...
    MEN vi har inga höfter kvar,vad ska byxerna hänga på???
  • Prinsessanz
    Linda1976 skrev 2011-03-05 10:34:18 följande:
    här? hemma hos dig?
    ja här hemma hos mig/oss,sambon och mig alltså...
  • Prinsessanz

äsch,nu blev jag så "på" att jag svänger ihop en chokladkladdkaka med när jag ändå är på gång*svansar ut i köket* den blir ju bara godare efter några dagar i kylskåpet så...

• Prinsessanz
    Martina 76 skrev 2011-03-05 10:30:12 följande:
    Jag läste Matrevolutionen (har ni säkert redan pratat om tidigare i tråden) och var helt sålt på LCHF. En bok jag varmt rekommenderar! Mina föräldrar var mycket skeptiska till LCHF men körde igång de med när de läst boken. Nu väger de mindre än på åratal - härligt!
    gud va kul-grattis! {#emotions_dlg.flower}

själv har jag fått min syster att börja äta LCHF.
  • Prinsessanz
    Martina 76 skrev 2011-03-05 10:34:00 följande:
    Haha, mina höfter försvinner inte i första taget så jag har alltid något att hänga upp brallerna på. Fasen, jag vill också tappa och bli smal, men det känns inte som att kroppen svarar längre.
    mer fett!!!
  • Prinsessanz
    yena89 skrev 2011-03-05 11:18:22 följande:
    Har du kollat på studierna? Eller bara på Annikas tolkning? För Både Kostdoktorn och Annika tar ut det som passar och skippar det som inte passar. Sen är INGEN av studierna LCHF utan mera lägre kolhydratsintag runt 30-40E%.

Hur vi än vrider och vänder på det finns det inga välgenomförda långttidsstudier på just LCHF alltså 5-15E% kolhydrater är bra, eller dålig för den delen.

Enda "beviset" som finns är att LCHF funkar som viktnedgångsmetod, som metod för diabetiker. Men det finns inga långsiktiga vetenskapliga studier. Dom som ätit så i 20-30 år räknas inte som vetenskapliga bevis. Finns folk som käkat skräpmat i 40 år och har en hälsosam kropp, inte betyder det att skräpmat är nyttigt?
    men karlshamnstudien är en långsiktig?
  • Prinsessanz
    yena89 skrev 2011-03-05 11:18:22 följande:
    Har du kollat på studierna? Eller bara på Annikas tolkning? För Både Kostdoktorn och Annika tar ut det som passar och skippar det som inte passar. Sen är INGEN av studierna LCHF utan mera lägre kolhydratsintag runt 30-40E%.

Hur vi än vrider och vänder på det finns det inga välgenomförda långttidsstudier på just LCHF alltså 5-15E% kolhydrater är bra, eller dålig för den delen.

Enda "beviset" som finns är att LCHF funkar som viktnedgångsmetod, som metod för diabetiker. Men det finns inga långsiktiga vetenskapliga studier. Dom som ätit så i 20-30 år räknas inte som vetenskapliga bevis. Finns folk som käkat skräpmat i 40 år och har en hälsosam kropp, inte betyder det att skräpmat är nyttigt?
    http://www.kostdoktorn.se/karlshamn-44-manader
  • Prinsessanz
    yena89 skrev 2011-03-05 11:39:07 följande:
    Karlshamnstudien är INTE LCHF, den är lågkolhydratskost. Sen heller inte smma höga fettintag, "endast" 50E% fett och så normalt med protein. Det framgår inte heller vilket fett som äts.
    Den visar inte att en kost på 5E% är bra i längden.
    Samt att 4 år är långt, men det räcker inte. Det hinner inte försämras mkt i kroppen på 4 år. Det kan ju ta upp tilll 10 år innan man ser negativa effekter.

Ne KH-studien visar bara att det är bra att skära ner kolhydraterna och det kan vara en bra väg att gå. Men just LCHF, med 5-10E% har inte kunnit bevisas än.
    vad tror du att LCHF står för?
    jo,just det Low Carb Hig Fat och översättning på det blir lågkolhydrat Högfett.
    så jo LCHF är lågkolhydratskost.
  • Prinsessanz

vem är eran "förebild" då det gäler LCHF?
    1.Litsfeldt
    2.sten sture skaldeman
    3 Andreas Eenfeldt (kostdoktorn)
    4 Annika Dalqvist

• Prinsessanz
    mian71 skrev 2011-03-05 12:10:18 följande:
    Hur många kolhydrater blir det i en omgång Pones med 2½ dl CF, 1 dl grädde, 3 dl pofiber, och 2 ägg?
    runt 7-9 va???
  • Prinsessanz
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-05 13:23:54 följande:
    Människan har ju levt på stenålderskost under årtusenden, så jag tror att det får gälla som tillräckligt långsiktigt för mig. Egentligen är jag skeptisk till om mejerivaror är bra för oss, men det är så gott och funkar till så mycket så jag fortsätter att äta det också. Maken var ju mer inne på stenålderskost förut, men nu har han också gått över till LCHF á la 2000-talet med mejeriprodukter.
    men förr drack de väl getmjölk,fårmjölk,jakmjölk,komjölk??
  • Prinsessanz

läste mian71 om utgången ost.
    här öper vi 2,2kg ost i stöten och den försvinner pp runt 2veckor,så på 1månad köper vi oftast 4.4kg OST enbart!!

• Prinsessanz
    Knasis skrev 2011-03-05 13:38:56 följande:
    www.norrmejerier.se/asp/2glasomdagen/nm_allat...

Svar på hur länge människan druckit mjölk. Enligt EN källa iaf.
    tack för den länken1 ja där stod ju minst 5000(femtusen år) iallfall..
    för det jag tänker på är ju dem som bor i bergen(kommer inte på vad de heter) men de dricker ju JAKmjölk(från djuret jak)
  • Prinsessanz
    Underbara ungar skrev 2011-03-05 14:07:25 följande:
    Bakade pones igår och det va rent ut sagt vidrigt... Blärk!
    BRA att nån mer tycker det,fy farao vad äcligt det var! bakade för cirka 1år sedan...*jark*
  • Prinsessanz
    Grålle skrev 2011-03-05 14:25:36 följande:
    Prinssesanz: Ja, det är några E-nummer i mandlarna från OLW, men mig gör det inte så mycket. Jag har trots en del E-nummer gått ner 25 kg på 6 månader och jag mår verkligen jättebra. Kollar faktiskt mest kolhydratsinnehållet.
    ja alla är vi olika.
    GRATTIS till viktnedgången!
  • Prinsessanz
    Grålle skrev 2011-03-05 14:28:42 följande:
    Prinssesanz: Tack !
    varsågod {#emotions_dlg.flower}
  • Prinsessanz
    *försöker att inte tänka på att sambon är på kirurgen på sahlgrenska*
    glufs,glufs,oj redan ätit en HALV chokladkaka,oops....
  • Prinsessanz

här blev middagen oopsie med köttfärsröra +lite creme fraiche,gode gud va mätt jag blev.{#emotions_dlg.flower}

• Prinsessanz
    missypissy skrev 2011-03-05 17:51:17 följande:
    Idag har jag bakat pones och oopsies och fyllt frysen. Sen fick jag besök och då fick bakandet pausa. Men nu ska jag fortsätta, sesambröd och knäckbröd blir det nu! Skönt att ha massa i frysen tycker jag, så man bara kan värma upp något snabbt om man blir sugen!

Nu till något helt annat. Varning för äckelmagade!!!

Har ert bajs förändrats något sedan ni började med LCHF? Jag har haft problem med min mage i mååååånga år, och har haft dagliga diarréer. Så gott som varje morgon har jag haft extrema magsmärtor och fått springa på toaletten med riktigt jävlig diarré. Men nu- ingenting! Jag är ju bara på dag fem men insåg nu precis att jag inte varit dålig i magen en enda gång sedan jag började! Mitt bajs är helt normalt, för första gången på flera år. Är helt chockad! Och glad förstås!
    jag var förstoppad INNAN LCHF ,men nu är ag så fin på nr 2 så....Glad
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**