jeng skrev 2011-04-14 17:55:24 följande:
Tack!
Ja Dyspepsi är det det heter på riktigt, det som folk i dagligt tal kallar för magkatarr. En magkatarr är egentligen en inflammation i magen, som ger samma symptom som dyspepsi. Och då används det lite missvisande, för det finns inget svenskt ord för dyspepsi tydligen, utan det är ju sjukvårdsordet eller vad man ska säga

Det känns skönt att jag har hittat det iaf, eftersom det står klart och tydligt att det här ihop med IBS, att gör man sin ibs värre så blir dyspepsin värre osv, och vad man kan göra för att påverka det! Det stämde så himla väl så jag ska läsa på och utgå från att det är det, tills jag får komma till läkaren igen. Jag måste göra nånting.
Nej dom har inte gjort gastroskopi, dom har gjort phmätning 24 timmar och en mätning av musklulaturen i matstrupen. Nästa steg är kanske en gastroskopi (fyyy fan då får dom söva mig för jag kommer inte klara det annars har ju panikattacker som tar över....) men dit kan det ju dröja ytterligare ett år! Lågkolhydratkost har gjort mig mycket bättre, speciellt vad gäller IBS:en. Sen påverkas dyspepsi väldigt lätt av stress och bara dålig kondition i kroppen tydligen, och det har jag ju efter barnen, så det skulle kunna förklara. både stress och dålig form alltså! Jag ska satsa på att jobba med dom bitarna speciellt vardagsstressen och hoppas att det blir bättre! IBS medicineras tydligen med antidepp. Det kan alltså även minska dyspepsin eftersom det lättar på dom orsakerna. Men det känns inget vidare att stoppa i sig sånt... :-/
Ett år! Det är ju helt otroligt, man ska inte behöva vänta så länge! Jag gjorde gastroskopi för flera år sedan och då sövdes jag. Men om jag minns rätt var det inte rutin att söva på alla ställen, så se till att göra det klart från början att du måste bli sövd. Jag hade absolut INTE klarat det utan att sövas, oavsett hur mycket lugnande de hade tryckt i mig.
Jag kände faktiskt inte till att IBS medicinerades med antidepp! Om det hjälper så är det så klart jättebra, men jag är personligen lite skeptiskt mot psykofarmaka efter att ha blivit övermedicinerad och förgiftad (en väldigt lång historia som vi tar nån annan gång

). Men samtidigt, magproblem är ett helvete, så man vill ju gärna prova allt som finns...
Jag har själv IBS och har haft mycket magkatarr, främst som barn. Magkatarren är nästan helt borta idag, men jag måste vara försiktig med stark mat och vissa råvaror. Och tarmarna blev bättre efter att de tog bort en tumör för 1,5 år sedan, men inte förrän nu med LCHF kan jag säga att de känns helt bra. Jag funderar på om det inte är glutenallergi jag har, de var inne på det när de gjorde cancerutredning men jag orkade inte gå igenom fler undersökningar så vi avvaktade. Ska träffa min läkare efter sommaren och då ska jag verkligen berätta om hur min mage har förbättrats av min ändrade kost.
Hur som helst, jag hoppas verkligen du får hjälp Jucea, och jag tycker absolut att du ska fundera på att byta VC, för du ska inte behöva ha det så här!