• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Feffie skrev 2012-05-08 11:07:38 följande:
    Tack!
     Vad är pofiber? Ursäkta men jag är ny:) Var köper man det? Hur mkt kolhydrater innehåller detta bröd? Tack från Jen 
    Pofiber finns i glutenhyllan i vanliga affären. Min ICA har det, det kostar 10-12kr nånting för ett paket.
    Pofiber är gjort av potatis, slutprodukten innehåller i princip bara fibrer och kolhydratinnehållet är 12/100.
    MEN det är en otroligt "lätt" produkt. Ett paket innehåller 125g och det kan jag baka minst 2ggr på.
    Så det borde bli ungefär 125g = 15g kolhydrat fördelat på ca 15 bröd blir 1g/bröd. Sen får man räkna på innehållet i de övriga ingredienserna också.
  • Gladskit
    ZacksMamma01 skrev 2012-05-08 14:53:37 följande:

Vill bara säga att jag är så glad. Har gått ner 7 kg med LCHF. Bara 7 kilo kvar :)

Bra jobbat!!
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-05-08 15:48:24 följande:
    Är så trött på att bara äta ägg till frukost. Undra om man kan byta ut till turkisk yoghurt ibland, om man inte äta några andra mejerier under dan sen.

Vad äter ni till frukost?
    Jag äter en pones-smörgås med skinka och ost! Ibland ett kokt ägg till.
  • Gladskit
    sockerskid skrev 2012-05-08 18:27:21 följande:
    Hej, har nu hängt med ett tag och läst den här tråden, toppen tråd btw! jag har iaf hållt på med lchf i 2 veckor nu. jag är inte överviktig så det är inte därför, men började med lchf för jag är rätt starkt sockerberonde tror jag. Iaf så saknar jag det söta så otroligt mycket... vågar inte andvända sötningsmedel då bara ett äpple eller en morot sätter igång mitt sug. 
    behöver iaf stöd då jag under ganska lång tid hetsätit och sedan spytt upp det igen av ångest, vilket gett mig mer ångest... det sista jag vill är att åka tillbaka ner i träsket och då är det att få bort suget som gäller för börjar jag äta något dåligt kan jag inte sluta... 
    har nu inte spytt på tre veckor (har aldrig mått såhär bra på lääänge). och under tiden jag ätit lchf har jag inte haft alls samma extrema okontrollerade sug. men som en dag som denna saknar jag den söta smaken så otroligt mycket... några tips för hur jag ska överleva? kommer detta suget någonsinn försvinna? 
    Hej och välkommen hit!
    Här får alla vara, oavsett varför man valt att testa LCHF

Jag har lite samma historia som du, det är länge sen nu men jag var bulimiker i sena tonåren så jag vet hur du känner. Och helt ärligt så blir man nog aldrig 100% fri från från bulimi för jag kan fortfarande tänka ibland att ska jag inte.. borde jag inte.. gå och kräkas upp det här nu?! Men jag gör det inte längre så jag antar att jag är nästan frisk i alla fall! Sockerberoende är jag också, men det har jag kunnat hantera sen jag började äta som jag gör nu.

I början var det dock tufft. Jag höll mig helt borta från bröd första halvåret för att jag vet att det är en trigger för mig. Och även om det finns massor av LCHF-bröd-recept så ville jag bli av med den vanan. Samma sak med söta desserter. Även om de är naturligt söta av bär tex. så kändes det onödigt. När jag sen vant mig av med söta smaker så var till och med den 86%-iga chokladen riktigt god!

Så det kan ta tid men det tycker jag att man får låta det göra.
    Snart har din kropp vant sig av med suget och då följer hjärnan efter sen. Att inte välja mat som belöning eller gå i skåpen och leta när jag blir uttråkad är också sånt som jag försökt jobba bort.
    Jag tycker att du har varit jätteduktig hittills!

Om du inte läst den innan så har den här tjejen en väldigt bra blogg om socker och sockerberoende; http://vittbegar.blogspot.se/
  • Gladskit
    sockerskid skrev 2012-05-08 19:52:19 följande:
    Tack så jättemycket du anar inte hur bra det kändes att höra att det! och att det finns en väg ut, om än den  är lång och mycket jobb.

jag har också tänkt på det att undvika tex, bröd och efterrätter för att det är sådant som påminner mig om mina hetsdagar. provade för någon dag sen med en portions brownie. no good! det triggade på än gång. så det blir nog att försöka (jag måste) hålla mig borta! för nu är jag klar med den här skiten. 

Jag ska absolut kolla in bloggen :) och TACK igen! 

Kan också tillägga att detta är första gången jag erkänner öppet om mitt förhållande till mat och även fast jag är anonym så känns det otroligt bra, som en sten som lättat från bröstet :)
    Underbart, och det var så lite
  • Gladskit
    Feffie skrev 2012-05-08 21:37:51 följande:
    Vill tacka er för hjälp med mina frågor!
    Jag har idag bakat pones  och fröknäcke.Min fråga är nu hur jag ska förvara dessa? I kylen? Går de att frysa? Pones gjorde jag med lite grädde och lite mjölk och det blev jättebra- tack!
    Jag brukar ha mina pones i kylen. Känns bäst i och med att det är både ägg och grädde i dem.
  • Gladskit
    EldHav skrev 2012-05-08 20:40:01 följande:
    Goddagens!!

Nu kör jag min andra dag med LCHF. Precis i startgroparna alltså! Jag har ca 10-15 kg att gå ner, och lchf får mig att vara mätt och må bra, samtidigt gå ner i vikt.

Har något nåt bra tips? När man tittar på mat i affären, ska det inte vara mer än 5g kolhydrater per 100g, det kommer jag ihåg. Kött, fett, ost, grädde, smör, ägg, fisk. Det vet jag går bra.

Hur gör ni alla med grönsaker och frukt? Jag skulle gärna vilja äta en morot ibland. Kan man det??

Frukost kör jag just nu äggmjölk, men det är sådär gott. Håller mig dock mätt länge på det. Utan problem till lunch.
    Hej hej!

Man brukar säga att grönsaker som växer ovan jord är ok. Då går tyvärr morot bort, de innehåller 8,7g/100g. Då är grön och gul paprika bättre liksom blomkål, vitkål, gurka, tomat och zucchini.
    Men sen är det klart att man får avgöra själv. Det är ju bättre att tugga i sig en morot, som innehåller massa annat som är nyttigt, än att äta andra typer av kolhydrater som har ett högre kolhydratinnehåll.
    Sen om man triggas och får ett sug efter annat pga den där moroten så kanske det inte är värt det. Men det känner man själv.
  • Gladskit
    Feffie skrev 2012-05-08 21:53:57 följande:
    Tack! Kan man frysa in dem? Eller hur länge håller de i kylen? Äter du dessa dagligen?
    Det har jag faktiskt inte testat!
    Men jag brukar äta en om dagen ja, och de håller 4-5 dagar skulle jag uppskatta.
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-05-09 10:55:40 följande:
    jag tog lite creme fraich i min turkiska yoghurt för att få upp fetthalten
    Och jag brukar pimpa den med vispad grädde ibland
  • Gladskit
    Krambjörn skrev 2012-05-09 08:51:30 följande:
    Får jag fråga hur mycket vatten ni dricker per dag?
    Och är det ok för ig att iaf få dricka 1 glas mjölk per dag?
    Känner att jag måste ha det för o må bra.
    Dricker 3 l om dan iaf och då tvingar jag i mig drickan och springer på toa stup i kvarten.

När börjar de "riktiga" kg trilla av kroppen? I början är det ju bara vatten     
    Jag dricker inte mjölk rakt upp och ner i ett glas längre. Det är vatten/citronvatten som är måltidsdryck hemma hos oss. Däremot har jag mjölk i mitt the men då kör jag med sojamjölk eftersom det är mindre kolhydrater i det.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**