• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

mamman i skogen skrev 2011-05-13 10:06:36 följande:
    Javisst men brukar välja mina tillfällen för detta ...och igår var ett strålande sådant..
    Jag gör likadant! Ibland bara vet man att det är whiskeydags!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-13 10:20:33 följande:
    Ber om ursäkt för äckelhets faktorn här men har problem! Då jag oftast har problem med magen är jag ALDRIG hård i magen snarare tvärtom och hittills har allt varit normalt men idag slog det till och jag är stenhård i magen. Får panik!

Har försökt nu 3 gånger men det går inte/jag vågar inte..

Vad ska jag göra?
    Du är nödig, men inget kommer ut alltså? Eller känner du mer att du borde gå för "det är dags" men du är inte nödig?

Jag kan allt om bråkiga magar!  
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-13 10:39:28 följande:
    Ha ha detta känns skämmigt Skäms

Det finns där men kommer inte ut då det är stenhårt och jag vågar inte ta i för mycket då det kändes rejält om man säger så.. Är inte van vid det och får nästan panikkänslor..

Jag har ju som sagt en IBS liknande mage och är van vid att vara lös/normal aldrig hård.
    Med LCHF är magen mycket bättre och hittills har det varit helt normalt varje dag.
    Ja jag vet hur det känns... Jag har ju sjäv också svårt att ta i pga dyspepsi, det känns som man trycker upp maginnehållet i halsen på samma gån. BLÄ! Jaja... Det är ändå den bästa lösningen. Har du glidmedel eller vanlig matolja eller så så kan du alltid smörja med det för att det ska gå lättare! Sedan om det händer fler gånger så handlar det ju mer om förebyggande! Jag får ju äta bulkmedel i stora mängder då min IBS gick från D till C under graviditeterna... På sätt och vis tycker jag ändå det är skönare. Visst kan jag få panikont, inte få gå på alltför länge och få ta laxerande osv, men det är ändå enstaka tillfällen. Hellre det än att jag måste vara 5 meter från toa dygnet runt som det var då jag hade D-varianten!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-13 10:52:40 följande:
    Vad tror du om typ dulcolax eller vad det heter, hade det hjälpt mig eller är det bättre att försöka ändå/med naturliga hjälpmedel? Har aldrig tagit laxerande i hela mitt liv.
    Jag tar dulcolax. Det finns dels piller du sväljer, dom ska man ta på kvällen så får man gå under natten eller morgonen! Sedan finns stolpiller och dom verkar inom en kvart. det är också vaselin eller nåt i så det blir lite glidhjälp. Såna tycker jag absolut att du ska ta vid akuta besvär! (stolpillren alltså) Det är inte alls trevligt, men det hjälper till, och gör så att kroppen trycker på effektivare utan att du kan sitta och hålla emot som man ju annars lätt gör när det tar emot!

Om det håller i sig mer långsiktigt så prova med frökexen, eller ett bulkmedel (jag äter inolaxol med grön etikett, den röda är usel tycker jag) som du kan ta lite mer regelbundet. Men förhoppningsvis så är det ju en engångsföreteelse av värmen, för lite vatten och kanske nånting du ätit!
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-05-13 10:48:47 följande:
    En fråga om vikttappande: Jag tappade all min vikt första veckan i princip. Så på tre veckor har jag gått ner 3.5 kilo, men nästan allt tappades första veckan och var nog mycket vatten. Den här veckan har jag vägt och räknat på allt bara för att se så att jag inte gör ett nybörjarmisstag och ligger för högt, men jag ligger perfekt! Både i mängdprocent, mängd fett, gram kolhydrater etc.

Är det bara att vänta ut, eller vad är det för fel som gör att inget händer på vågen? Ja, jag har dåligt tålamod, jag vet! Men eftersom jag har massor att tappa så känns det så segt när det inte ens är några hekto som tappas. Jag pendlar inom ett halvt kilo fram och tillbaka. Upp en dag, ner lite en annan. Men totalt ungefär samma vikt som för två veckor sedan. När jag äter lågkalorikost tappar jag ett kilo i veckan ungefär om jag sköter mig, men det vill jag inte behöva gå tillbaka till.

Ska köpa kokosfett idag för att se ifall det kan påskynda det hela.
    Hur låg du till i vikt, mycket att tappa?? Håll ut ett par veckor till och se om något händer. Gör det inte det så kanske du är en av de som behöver göra en justering.

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-13 11:41:40 följande:
    Tjoho sjukhus dieten har nog gett mig en kick nedåt på vågen eller iallfall i cm..har legat lågt i kolisar ätit massa chark och lite ägg och majjo och några coqtailtomater till...
    Idag slank jag ner utan problem i strlk 36 jeans som förra veckan satt lite för tight..förvisso är det stretch men nöjd och glad över detta var en 34/36 innan jag fick barn gick upp för mycket med varje unge och blev en 40/42 men nu känns det som om jag hittat min perfekta mått inte pinnsmal utan med lite form och en strlk 36/38. Ett litet "cykeldäck" runt magen fortfarande som får vara mitt reservbränsle och försvinner den är det bara en bonus...Så slutresultat med omgångar av LCHF och mycket fusk under en lång period..Startade på strlk 42 efter dottern och stadiga 80 plus (låg på precis 100 på förlossningsdagen men tappade snabbt 15 kilo) och nu är jag nere på 66 kilo efter att ha stårr still på ca 72-74 i en lååång period innan jag för snart 6 veckor sen fick nog och körde igång med strikt LCHF igen..

Nu ska jag se om jag kan leja bort dottern till ngn kompis en timme så jag hinner gå på gymmet och springa av mig en stund på crosstrainern...annars får jag ta tag i städningen här hemma och vardagsmotionera lite..
    Alltså gång på gång läser jag om er som väger som jag och har 2-3 storlekar mindre kläder!!! Visst, jag kom i strl 38 i mina bikini-hipsters, men jag kunde inte ens ha 42 i vanliga bikinibyxor för de strök in nåt förbaskat!! I byxor har jag 42, och tröjor kör jag fortfarande med 42/44 från Kappahl, även om jag inser att jag KAN ha en storlek mindre nu men jag gillar när det är lite luft pga mina fettalkar på magen..... I jeans kommer jag knappt i 42, har provat strl 33" men det gick inte.... Var fasen sitter era kilon nånstans kan man undra? Eller är det bara så att jag har SÅ dålig muskelnivå i kroppen efter mina graviditeter....?
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-13 15:03:44 följande:
    Haha, jag är en typisk tajta kläder-människa Använder inte t-shirts för de är för fluffiga Tungan ute Figurnära ska det vara, och om det är något som är lite vidare ska det vara figurnära på något sätt ändå, typ tajt över brösten, markera midjan etc etc
    Jamen jag är sån med. Jag kör leggings och gärna figursydda toppar, men jag vill inte heller att det ska vara ett ormskinn lixom!!! Men som sagt, mina valkar överallt gör att jag gärna går upp en storlek så att det ligger platt över bilringarna i fram tex istället för att det syns att jag har 2
  • jeng

Idag följde det med en Lindor Lindt ask från butiken.... Undrar hur det gick till???!!!
    Och s hade vi ett jättelångt jobbmöte som jag hade bestältl fika till supergoda fina stora muffins med äpple och kanel, så såklat kunde jag inte låta bli utan jag åt toppen på en... Det var supergott iaf, men det dåliga samvetet kommer ju på köpet... Jag vill kunna unna mig nånting sånt där då och då, så egentligen har jag ju inte dpligt samvete på det viset. Men däremot så kommer det tankar om jag typ har sabbat hela veckans viktnedgång bara för några tuggor muffins.... :-/ Alltså jag blir påmind om att jag faktiskt inte har nått min målvikt än och då är det kanske inte läge NU att unna sig... Jaja... Man tänker för mycket!

Positivt är att min dyspepsi gick ju över typ igår kväll, det värsta iaf, och idag har jag haft lite surt i halsen och magen, men inget alls i jämförelse! Superskönt! Trodde det skulle bli värre nu ikväll men det blev det inte!  

• jeng
    MamaLucy skrev 2011-05-14 08:33:21 följande:

Alltså.... är det lättare att gå ner om man har MER att gå ner? sambon går ner  hela tiden trots lite fusk, räknar inte kolhydrater alls osv.. medans jag som försöker räkna och vara redig inte går ner.. Det tar stopp ... har gått ner 3 kg.. that´s it... går jag ner mer, så går jag snabbt upp det igen nån dag senare.. precissom min envisa kropp bestämt sej för att väga axakt 91 kg.. suuuuuuck..... motivationen krymper......

Nån som har IBS här förresten? Mår ni bättre av lchf? ( har IBS själv)

Killar går ner mycket lättare än tjejer! Tjejer har histoiskt sett mer nytta av att alltid vara feta, medan herrar skulle vara feta och goa på vintern, och sen när det var jaktsäsong på sommaren så måste dom ju vara smala och lätta och snabba... typ iaf. :-P

Jag har IBS. Det blir definitivt bättre på lågkolhydratkost, men jag behöver inte äta så strikt som LCHF. För mycket fett och stekt mat (som det ju blir en del på lchf) kan funka dåligt ihop med IBS. Bra grönsaker i lagom mängder, och kött eller fisk stekt i ugnen istället för i stekpanna tycker jag funkar bäst för mig! Jag tror att jag tål tex morot och potatis rätt bra, jag tål också vitt bröd och pasta. Så jag kan egentligen äta rätt mycket kolhydrater, även om jag väljer att inte göra det varje dag. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**