• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-01 11:31:27 följande:
    Denebola: Du dänger in recept på godsak efter godsak, du vet att du börjat bli min guru va? Skrattande Glassen ska absolut testas omgående!
    Frågan är om det är bra eller dåligt att jag har så många godsaker på lager Men jag gillar att testa, dels för att jag inte är så strikt, och dels för att jag gärna vill ha ett litet hum om vad som kan funka att bjuda carbsätare på utan att de spottar ut. Så jag har en stackars kompis som får testa samma gamla mandelmuffins varje gång, men med olika smaksättning Fast han verkar inte klaga...

Kul att höra att du uppskattar det i alla fall
  • Denebola
    Asereht skrev 2011-03-01 11:39:49 följande:
    Hear!

Det var det jag skrev ovan att min morfar tex som är född 1919 (yngst av 13 syskon) på bonnlandet i Skåne har ju växt upp med lchftänkandet, förutom att de även åt bröd men bröd som säkerligen var bra mkt nyttigare än det vi har i butiker idag eftersom hans mamma bakade själv i egen skorstensstock. Att ta reda på ister och liknande var något som var naturligt, fett var ju bra och skulle inte slängas då det gav mättnad och energi till de som arbetade och arbetade gjorde de, hårt. De var ju tvugna de hade ju en gård att sköta osv.

Så lchf tycker jag handlar mycket om att gå tillbaka till roten, att äta för att tilföra energi till kroppen, hålla sig mätt, varm osv. Det fundamentala med andra ord. Att det sedan kan göras på ett lyxigt och väldigt njutningsfullt sätt idag mot vad bönderna osv gjorde förr är ju bara ett plus i kanten för oss efterkommande.
    Dessutom lär de ju haft ganska mycket kroppsarbete, så de kolhydrater de ändå åt lär nog ha försvunnit där.
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-03-01 13:16:56 följande:
    Jag har aldrig lyckats vara "normalviktig", mitt bmi har alltid klassats som överviktig trots att jag varit ytterst normalviktig. Kommer aldrig glömma i grundskolan när skolsystern hade värsta föreläsningen om att jag var tjockis. Saken var att jag tävlade och tränade 8 gånger i veckan då. Min reaktion var att gå hem, dricka ett glas oboy och sen sticka fingrarna i halsen när jag insåg vad jag gjort. Sen dess så har det hållt på med matrubbningar till höger och vänster och jag tror att jag kan tacka henne för de överviktskilon jag har i dagsläget. Hon stirrade på en tabell och sabbade mitt psyke, jag är ganska säker på att min kropp befann sig i trivselvikten då. 

Jag siktar på en vikt där min kropp mår bra, det är skitsamma vilken siffra egentligen men kommer man neråt så är hurtigheten på en annan nivå och saker kommer mer naturligt.  Min kropp kan aldrig bli så där pinnsmal, tycker inte ens att det ser särskillt klädsamt ut på mig för jag är av den kralligare slaget. Men så länge inte allt för mycket fett dansar hula-hula överallt så tycker jag att det är klädsamt oavsett. 
    Och jag är naturligt underviktig men mår bra ändå (förutom att jag tyckte jag såg för smal ut när jag vägde under 50 kg). Vilka idioter det finns... Dags att ta reda på vad en normalfördelningskurva är? Skrikandes
  • Denebola

Sitter och njuter av stekt falukorv, stekt ägg, gräddstuvad spenat med vitlök, några bitar paprika och ett glas vatten med hallon i. Att något så enkelt kan bli så gott!

• Denebola
    stolla skrev 2011-03-01 15:29:24 följande:
    Äter bara älgfärs, tycker köpt färs är smaklös. Så har du möjlighet, testa! Du kommer inte bli besviken
    Nej usch Tungan ute Men jag tycker till och med nötfärs smakar för mycket. Blandfärs blir det här. Bättre fetthalt dessutom
  • Denebola
    Prinsessanz skrev 2011-03-01 16:38:49 följande:
    det där är en sanning med modifikation.
    här har vi INTE haft några problem att gå ner MED mjölk/gräddprodukter.
    alting handlar ju om hur mycket kolhydrater TOTALT man får i sig på en dag!
    Så klart det är olika för olika personer. Men det är inte bara kolhydraterna i mejeriprodukterna som kan ställa till det, utan även proteinet (kasein?).
  • Denebola
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-01 17:29:03 följande:
    Jag letade Kesella på Maxi idag, men hittade ingen låglaktos/laktosfri. Kan man byta ut den mot något eller vet ni om det finns i låglaktosversion?
    Helene körde väl med CF?
  • Denebola
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-01 19:06:59 följande:

Ah,behöver snabbt svar! Får man äta kebabtallrik fast utan pommes? Är riktigt jäkla sjuk och maken vill ta hem mat..what do to??

Ja, det kan du Visst, det är inte det bästa (ffa om det är mjöl i kebaben), men bättre än mycket annat!
  • Denebola
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-01 19:13:47 följande:
    ketos? ^^ Vill inte ta kebabsallad, för det är alltid färdiga med majs och sånt i. Äter inte majs =/
    Denebola skrev 2011-03-01 19:10:36 följande:
    Ja, det kan du Visst, det är inte det bästa (ffa om det är mjöl i kebaben), men bättre än mycket annat!
    åh, då hoppas jag att det inte sabbar allt! Har bara kört lite över två veckor, så man är ju lite nervös :)
    Men om du är sjuk så tycker jag du kan äta vad du är sugen på utan att ha dåligt samvete. Ta nya tag när du blir frisk igen
  • Denebola
    Sofiaochjonas skrev 2011-03-01 19:48:36 följande:
    Nu tappade du mig, bör jag alltså inte äta kebab? Jag kan förstöra allt? :/
    Du kan få ett bakslag, men som sagt skulle jag inte oroa mig för det medan jag var sjuk.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**