• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-03-16 16:25:38 följande:

Läs Stephan Rössners recension av Matrevolutionen här,
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Vilket jävla dravel! Och det ska komma från en av Sveriges mest (ö)kända överviktsläkare. Bara påhopp och ingen som helst källa till något av alla påståenden.
    Dessutom, att fett är den energikälla som mättar minst? Jag har aldrig ätit så litet i hela mitt liv som nu och varit så mätt och belåten någonsin. Jävla tomte Demon

Missa inte heller kommentarerna under från diverse läkare runt om i Sverige! Humöret steg igen
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Denebola skrev 2011-03-16 17:25:41 följande:
    Om det nu kan räknas som en recension, snarare en sving med sandlådespaden
    Ja, jag såg ju fram emot en konstruktiv recension med kanske några studier från hans sida, inte spaden mitt i handen och en flaska sprit i den andra
  • Faile

En sak jag funderar på i hela lchf-debatten är detta med bröstmjölk.

Ett argument för mättat fett är ju modersmjölken innehåller mättat fett, så hur kan det vara farligt.

Argument mot att som ammande kvinna äta kolhydrater, är att kroppen producerar eget så det räcker till bebisen.

Känns lite motstridigt om ni förstår hur jag menar. Nån som vet hur det ligger till med detta?  

• Faile
    Lady Dahmer skrev 2011-03-16 21:18:46 följande:
    jag förstår inte riktigt. Båda påståendena stödjer lchf: mättat fett är bra och kroppen producerar kolhydrater till bebisen oavsett hur lite kollisar man äter.
    Ja alltså man säger att mättat fett är bra eftersom det finns i modersmjölken.
    Men man säger även att kolhydrater är dåligt, trots att även det tydligen finns i mjölken.
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-16 21:21:43 följande:
    Ja alltså man säger att mättat fett är bra eftersom det finns i modersmjölken.
    Men man säger även att kolhydrater är dåligt, trots att även det tydligen finns i mjölken.
    Jag har alltså sett båda dessa som argument för lchf, och jag tycker de motsäger varandra.
  • Faile
    Lady Dahmer skrev 2011-03-16 21:24:28 följande:
    aha.

jo men BEBISAR behöver ju massa kollisar för att växa till sig.
    den naturliga amningslängden är ju mellan  - 4 år och förr i tiden (och i kolhydratsfattiga kulturer) fick barnen i sig sitt behov av kollisar genom den.
    Denebola skrev 2011-03-16 21:24:09 följande:
    Fast barn ska växa. Det ska inte vuxna.
    Så enkelt var det alltså, tack
  • Faile

Jag ska ha tjejträff om två veckor med två som gjort GBP och en som går på viktväktarna, och jag vet redan nu att jag kommer hamna i diskussion om just lchf. Så jag vill inte trassla in mig i något jag inte kan förklara och ni är ju en guldgruva på info här

• Faile

Fast nu blev jag fundersam.
    Kan man inte då bara säga att barnet istället får det mättade fettet för att växa, men att vuxna inte behöver det?

Aja, får läsa svar imorgon. Börjar bli trött nu så jag snurrar bara till allt, läser imorgon. Sov gott.

• Faile
    Lady Dahmer skrev 2011-03-16 21:36:33 följande:
    det kan man säga. Men då har man fel.
    Haha ok.
    Men oavsett, allt sammantaget så talar ju allt ändå för att mättat fett är bättre än kollisar, så jag tror inte vi kommer ge oss in i amningsdiksussionen
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**