• MrsMurphy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beträffande babybel så vill jag tipsa om Wernerssons gräddost. En gräddost med 0g kolhydrater, god, kostar 24,50 på coop nu. Så prismässigt och smakmässigt så föredrar jag den, iofs svår att packa ner i handväskan men som snack hemma i kylen är den suverän! Skrattande

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy
    tiiitti skrev 2011-03-11 11:03:58 följande:

Är det mycket kolhydrater i mejeri? typ grädde, men inte i ost? all ost då eller någon speciell?

Det mesta i mejeriväg så finns det kohydrater men man får tänka på proportioner. Jag försöker snåla in på kolhydrater överallt trots att det är i små antal så kan det lätt spåra iväg. Ostar så kan det finnas lite här och var, desto fetare desto bättre kan man ju oftast konstatera. Fast arla hushållsost enbart har 1,6 g med 26% fett så känns Wernersson som ett bättre alternativ med 0g och 36%. Jag är en riktig ostdåre så jag knaprar som snacks och har ofta halloumi, feta, mozzarella, färskostar i matlagning. Många är helt fria, men här och var kan det dyka upp. 

Mejeri är ett gissel när man vill vara strikt, småantal som blir stora floder om man inte ser upp.  
  • MrsMurphy

Jag försöker vara snål under dagen med kolhydrater och "sparar" till middag/kväll. Knäckebröden vilket är det absolut godaste ever har jag nu infört som frukost, mycket smör och ost. Lunch blir oftast ägg och bacon, middagen brukar det landa mejeri. Men kvällar så vill jag mysa ihop i soffan med något smarr och då är det ju tyvärr de godaste alternativen såsom hallon/grädde, mandlar etc ganska fullspäckade. Mitt frossande på kvällen vägrar jag leva utan. Jag börjar bli ganska övertygad att jägarna/samlarna satt på kvällarna i mörkret och skvallrade och frossade, annars skulle inte så många människor ha problem just med dett "koppla ner" frosseriet. Mat dagtid är mest föda till maskineriet, kväll=njutning.

• MrsMurphy
    jeng skrev 2011-03-11 13:13:05 följande:
    hihihi!
    jag är samma som du! ett glas vin och ett par chokladrutor på kvällen ska det bara vara! helst ska jag sitta bekvämt i min ställbara uuuuunderbara säng (enda stället jag kan sitta/ligga bekvämt på pga mina fogar) med nåt totalt irrelevant program på webb-tvn  

som tur är så rör sig ju mitt fusk inte om så många kolhydrater totalt! så jag njuter med glädje  
    Tack gode gud för att vinet är "tillåtet" ! Men jag tycker ju iofs att bär tex tillför något bra till kroppen så jag vägrar att bli helstrikt på den fronten. Vad har du för smarr kvällstid? Jag börjar ruttna ihop på det mesta just nu.

• MrsMurphy
    Godiskorven skrev 2011-03-11 20:55:29 följande:
    Hej!
    Jag är här för att jag behöver stöd, bigtime!!  Är inne på min 3e runda med lchf.  Har varit tvungen att avbryta innan.  Första rundan mådde jag som en prinsessa och rasade 5 kg på 2 veckor.  Har aldrig i hela mitt liv mått så bra.  MEN så fick jag så kraftig yrsel som inte gick bort vad jag än gjorde (var rädd att ramla med min dotter i famnen eller köra av vägen).  Så jag var tvungen att öka kolisarna och så gick det åt skogen.  Den andra gången mådde jag så sjuuuukt illa att jag kände mig tvungen att ge upp.  Och nu är det samma sak.  Jag känner att om jag äter ett ägg till eller en sked CF till spyr jag och slutar aldrig.  Vet att det är övergående, men jag måste klara av att ta hand om mitt barn.  SÅ:  jag behöver verkligen, verkligen stöd av likasinnade!!  Har även läst "Sockerbomben" och inser att jag definitivt är sockerberoende.  Är så glad att jag upptäckte att denna tråd finns här på FL!
    Men skippa ägg och cf och produkter du äcklas av. Vad uppskattar du, är det en "fräschare" känsla av mat?. Finns det inga vettigare alternativ av lindrigare form för dig? Göra eget knäckebröd ,med mycket smör och ost, känner jag att jag klart föredrar framför ägg. Lite hallon för lite fräsch känsla vid behov, lite mer isbergssallad till köttbiten till middag. Då blir det inte så massivt äckelberg så att säg?
  • MrsMurphy
    Faile skrev 2011-03-12 17:54:41 följande:
    Blir galen på maken ibland.
    Han vill äta lchf men han är inte intresserad av att läsa om det. Han vill varken läsa, eller lyssna om jag berättar ( tex när jag läste matrevolutionen så fanns det ju vissa intressanta delar man ville dela ).
    Han läser recept men han vet inte varför man inte äter vissa saker. Han kan grunderna men inte så mycket mer, och ändå envisas han med att vilja laga maten. Som då ändå blir en kolhydratbomb ( för en lchf:are ).

Nu har han gjort fiskgratäng på helmjölk istället för grädde, använt massor av grönsaker som morötter, tomater, haricot verts, broccoli, blomkål och ärtor. Väldigt gott, men typ hela min dagsranson i en portion liksom.

Jag har inget emot att han lagar maten ( såklart inte ), men att han ska laga lchf och ändå inte vill läsa på om det gör mig galen eftersom det blir feeeeeel!

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite och gratängen var god
    Du, jag blir också galen på karln. Han är med på tåget om lchf, men läser inte på. Han lagar inte mat här, men han är typ fettskrämd fortfarande! Skrikandes Tar pyttelite smör etc. Äter man en pones till frukost så måste man ju bracka på lite smör och ost eller något. Det här blir ju ohållbart om han är både kolhydrat/fett skrämd. 
  • MrsMurphy

När jag gör knäcke så mixar jag 3 dl av mandlar, psyllium, kärnor, linfrön, allt om finns i skåpen. Alla inte lika kolhydratsnälla men mängderna blir så små i slutändan. Sen 3 ägg, gegga ihop. 

Kavlar ut på smörpapper med plastfolie ( är det så det heter) på för att få det riktigt tunnt. 15 minuter på 150grader, skär bitar, in i ugnen i en timme till på 50 grader. Sen när det är färdigt sticker jag in en träsked för att luckan till ugnen ska vara lite småöppen och det får vara kvar där på eftervärme över natten. 

• MrsMurphy

Egentligen kan inte jag förstå resonemanget att det är så fel att äta på kvällar. I hela sitt liv har man försökt ha karaktär att låta bli. Men kan det helt enkelt inte höra samman med att varva ner efter en dags slit med lite gott? Eftersom ca 98% upplever det så, vad är det som säger att det inte finns en nyckel i hur människan fungerar och att det egentligen är ren idioti att jobba emot det? 

Har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag är övertygad om att de "tidiga folken" satt och skvallrade och coolade ner på kvällarna med lite smått och gått, njöt och hade det bra på kvällarna.  

• MrsMurphy

Inrapportering från första gemensamma middagen på semestern. Vi blev bjudna på:

*trumvirvel*

Lasagne!

Försökte förklara att jag mår bra av detta med LCHF, att jag får strul när jag äter och att jag faktiskt inte förstått förrän nu att något i kosten har varit dålig för min mage iom dessa gigantiska förbättringar. Fick då höra att jag ska gå till doktorn istället för att utesluta på eget bevåg. *suck*  

Så faaaaaaaaaaaaaaaarligt att utesluta spannmålsprodukter utan någon form av näringsinnehåll, absolut, verkligen. Tungan ute

• MrsMurphy
    yena89 skrev 2011-03-13 23:14:51 följande:
    Jag lider med dig :P

Och läkaren vet ju såklart ALLTID vad som är bäst för en, dvs kolhydrater, även fast man mår piss av det.

Lite kul, när vi äter som "dom som vet vad alla mår bra av" säger vi ska, altså massa kolhydrater, då mår vi PISS och är tjocka! Men anses vara hälsosamma.
    När vi äter ack så farligt fett och helt plötsligt blir friska och smala, då är vi onyttiga x)

Och hörredu, hjärnan behöver ju kolhydrater ;) har du glömt det eller ;)
    Det var lite ytligt snack igår, räknar med att stupstocken blir framplockad idag. Så jag är väl förberedd för hjärnans kolhydrater... Flört

Jag känner bara att allt är så logiskt när det kommer till detta, det är inte extremt i mina ögon och jag kan inte se vad  problemet är. Jaja, det kommer bli underhållande antagligen! Tungan ute
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**