jeng skrev 2011-04-06 22:50:15 följande:
Vi är 2 vuxna och 2 barn. Vi vuxna köper svenskt kött, och det vi vill ha istället för det som är billigt för stunden. Jag älskar de färdigblandade salladspåsarna, och normalt så är det väl helt ok att köpa det då och då, men nu blir det ju väldigt ofta, så det är en stor kostnad.
Ungarna vägrar äta vanlig mat, utan det är burkmat om vi ska få i dom mat hemma, annars blir det dyr yoghurt och mackor tex... Vi köper inte jättemycket dyrt kött, och inget jöttedyrt kött, men vi köper kanske inte heller bara fläskkotletter med ben för att det är det som råkar vara bäst pris. jag har känslig mage så jag kan aldrig spara pengar på att köpa varor med kort datum. Ja, och så fortsätter det.
Jag ser 2 stora problem.
1. är att vi aldrig ser på nån reklam ( vi får den inte ) och jämför ingenting, utan bara åker och handlar utifrån vår önskelista typ 1-2 ggr i veckan.
2. Min man handlar oftast och han har noll tålamod, utan typ rusar genom butiken och grabbar första bästa. Jämför alltså inte nånting, vilket jag gärna gör när jag är i butiken.
Att vin inte handlar på Willys beror främst på att det ligger fel. Och willys i vår förra stad var usel verkligen. Vi har blivit ica-folk och trivs bra med det. men coop däremot har jag också kort på och det ligger bredvid så där kan jag tänka mig att handla också!
Vi har inget direkt behov av att dra in på våra matkostnader, men jag är övertygad om att vi KAN dra in med ganska liten ansats! Nu blev det en rejäl utmaning till mig själv, och det ska bli lite kul!
Det är ju så olika mellan affärerna i olika städer. Där vi handlar finns 2 Willys, men jag gillar bara det ena. Där finns även Coop och Ica Maxi, jag gillar inte Maxi. Där vi bor finns Ica Supermarket och Coop konsum, gillar inte Konsum osv.... Reklambladen brukar ju oftast finna i entren, men det är ju svårt att göra en lista innan då och jämföra.
Problem 2 är nog lite typiskt manligt om jag får vara så fräck och generalisera

Det är likadant hos oss.