• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Folk: grädde innehåller vatten och när vattnet dunstar så tjocknar grädden när du kokar ;) det kan ta allt ifrån 5 till 40 minuter beroende på hur mycket grädde du har!

Mitt favvorecept på fisk i ugnen är med smör, grädde, dill, salt

• stjierna

J...vla iPhone.

Salt OCH peppar, lite vitt vin (eller citronjuice!). Serveras med blomkålspuré! Mums!

• stjierna

Jag är redan med i en Biggest Loser-utmaning på matdagboken för oss som behöver gå ner i vikt, känns lite mastigt att vara med i två ;) men jag är här o hejjar på er!

• stjierna

Ninis: försvinnande lite! Jag vet att jag räknat ut det på min blogg, men minns inte exakt siffra ;)

• stjierna

Alltså, äggmjölk... Är det verkligen gott? Vad smakar det? Bara tanken på att "dricka råa ägg" får det sig att vända sig i magen på mig.. Hur är konsistensen? Hur mycket blir varje "sats" och hur länge håller det sig i kylskåp?

• stjierna

Precis hemkommen efter en 4 km lång power walk (och -242 kcal enligt appen) och skulle äta frukost. Bunkrade upp med ägg och det lilla av tonfiskröran som var kvar sen igår (typ 1-2 msk), och åt tonfiskröran under tiden jag kokade äggen.. råkade bli mätt på det lilla så jag får väl vänta med o äta äggen till senare :P 

warrior kanske är ngt för mig? 

vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Hanniz skrev 2012-04-17 10:26:18 följande:
    Jag är lite nyfiken på warrior som jsg läser lite om här. Nån som vill ge mig lite info om hur det funkar eller kan tipsa om nån länk?

Funderar på vilken metod som jsg ska använda mig av när bebisen är ute och amningen är avklarad :)
    martina har massa bra länkar om du går bak i tråden. men kortfattat: är bara lite under dagen (typ max 300 kcal) och frossa på kvällen (ca 1500 kcal). håll dig dock under 20 KH/dag :)
  • stjierna
    Silee skrev 2012-04-17 10:51:24 följande:
    tack för svar,
    konstigt nog trodde jag att man fick äta bönor och så, det här blir bara svårare o svårare Tungan ute
    Bönor och dylikt får du äta om du äter GI eller Atkins. När man äter LCHF ska man äta produkter som innehåller mindre än 5 kolhydrater/100 gr råvara. Exempel; fisk, skaldjur, nötkött, griskött, ovanjord växta grönsaker - helst gröna sådana, då dom inte triggar sockersug, crème fraiche (fullfet), grädde (minst 40%), turkisk yoghurt (ibland, inte på daglig basis om man vill ner i vikt), vissa nötter (typ paranötter), smör, koksfett (naturligt, inte härdat!). :) det finns massa böcker och bloggar att titta på efter recept :)
  • stjierna
    Silee skrev 2012-04-17 11:09:49 följande:
    Tacktack!

Jag har bara så svårt att hitta variation, är så trött på att äta ägg på morgonen :P  
    Ägg är en bra start på morgonen eftersom det håller dig mätt länge, jag håller med om att man kan tröttna på ägg - men å andra sidan finns det en uppsjö av saker att göra med äggen, man behöver ju inte bara steka och koka ;)

Annars är nedanstående recept ett "nyttigt" LCHFbröd. Om du får ut 6 st bullar så innehåller dom 1,3 kh/styck.

1,5 dl mandelmöl
    2 msk skalade sesamfrön
    2 msk fiberhusk
    1 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt

2 st ägg
    2 msk smält kokosfett
    1 dl creme fraiche

Sätt ugnen på 200 grader och blanda de torra ingredienserna. tillsätt ägg och crème fraiche och rör runt, häll till sist i kokosfettet. Gör 6 bullar på en plåt (med bakplåtspapper) och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**