• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Duntoffla skrev 2011-05-21 11:30:04 följande:
    Ja, vassle är ju bra. Drack det mkt när jag tränade hårdare förut. Dock inte alltid så smarrigt.

Vilket kolhyratvärde ska man gå efter med LCHF? (märks det att jag inte är helt insatt än? ) Alltså hur många gram per 100 gram?

Jag kom på att jag har ju både måltidsersättningspulver Herbalife samt det som är mer "rent" protein.

Måltidsersättningspulvret har 34,6 g/100 gr och det mer rena har 3,67 gram/100gram. 

Kan jag ta av det rena och göra en smoothie? 
    Max 5/100 är en riktlinje på det man handlar. Men det är bra att ha med sig Skaldemans ratio när man handlar också. (Gram fett ska vara mer än gram prot + gram kolh) På så vis utesluter man produkter som har mer kolhydrater än de mättar. Sen brukar man ju säga max 20 gram per dag för viktnedgång. 5/100 r ju en bra riktlinje, men har man en krydda tex som innehåller mycket mer, men man bara använder lite lite av den, då får man ju förstå att det är ok också. Det handlar ju mer om den glykemiska belastningen i slutändan.

Det rena pulvret kan du ju absolut använda, däremot så brukar de inte vara så "rena" som man tror så det kan vara värt att titta på om man vill äta den rena varianten av LCHF.
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-21 11:34:14 följande:
    Bra! Är det med GI då?
    Ja, det är GI, nån blandning mellan fas 1 och fas 2 (försöker sikta på ca 30 gram kolhydrater) MEN jag kör just nu ganska strikt på kalorierna för att kicka igång kroppen efter platån!

Jag dricker en shake till frukost för att spara lite extre, plus att jag HATAR frukost och har ganska lätt för att skippa den helt annars.... Sedan kör jag just nu extremt mycket kycklingsallad i olika variationer. Många nudelrätter baserat på Shiratakinudlar som ju knappt innehålelr varjen kalorier eller kolhydrater. Jag går absolut inte hungrig trots att jag äter ganska få kalorier.

Däremot så märker jag att jag är mer sugen på gottis nu när jag har lagt till mer kolhydrater. Å andra sidan så är jag så pass långt i min viktminskning nu (gått ner 22 kg på ett år och har ca 5-8 kg kvar) att jag inte tycker det är hela världen att jag tar en liten fika ibland, eller nåt gott på kvällen ibland, även om det inte är lågkolhydratprodukter så att säga. Men det sker ju inte ofta!! 
  • jeng
    Joddan skrev 2011-05-21 11:38:09 följande:
    Jucea
    Ja man vill ju bli "sig själv" efter en lång graviditet .
    Kollar in din tråd. Har kört GI en gång i tiden och det gic k också bra, tills jag åkte utomlands och inte kunde motstå fresteöserna.
    Kära nån va jag kämpat mot kilona nu när jag tänker efter, men aldrig gått ner ordentligt!!! Gi cambridge herbalife fruktdieter etc etc Usch...
    Jag hör också till dom som har sabbat kroppen genom diverse bantning (inklusive ren svält blandat med hetsätning) sen jag var typ 12 år.... Det sätter ju sina spår, och den maten jag äter nu är absolut rätt för mig!

Jag har en depression och 2 täta graviditeter i bagaget. Fick en utmattningsdepression precis innan mitt första plus. Mina barn är nu snart 3 och 1.5 år. Gick upp MASSOR under graviditeterna, dels pga att jag åt skitmat, men främst pga att jag var sängliggande med kraftig foglossning och förvärkar i princip hela graviditeterna!! Lyckades precis gå ner mellan graviditeterna så att jag plussade på samma vikt (74) men sen har jag ju 12 depressionskilon också, som är dom jag kämpar med nu!!! Så skönt att bli av med dom äntligen efter 4 år! Det har känts som att depressionen klängt sig fast i kroppen genom kilona... Som du säger, man vill ju bara bli sig själv igen!!!!

Ja, med GI kombinerar du ju det bästa från kaloriräkningen med det bästa från lågkolhydratkosten. Du går mätt och glad, du äter nyttig mat, men du har ändå friheten med kalorierna att råkar man fuska till det med 300 kalorier kaka, så kan man "rädda upp det" genom att snåla lite nånannanstans.... Jag är ingen förespråkare för ren kaloriräkning, men man måste ju inse att kalorierna faktiskt spelar roll! (Dock inte på det viset som man är van vid, eftersom kalorier från fett inte är lika tunga som kalorier från kolhydrater tex - vilket också gör att man kan ha en högre kalorinivå på lågkolhydratkost än på en kolhydratbaserat kost och ändå få samma resultat!)
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-21 13:00:59 följande:
    Ang "rent" vad ska man mer kolla efter utom antal gram protein, kolisar och fett?
    Tex så ska ju inte grädde innehålla annat än grädde/mjölk eller vad det nu kan vara... När det börjar stå 15 andra ingredienser så kan man ju börja undra. Kassler och smörgåspålägg bör inte ha drivsocker och potatismjöl mm i sig, varför ska man spruta in det lixom? Kassler får man passa sig för, där finns riktiga skräckexempel med upp mot 10 gram kolhydrater / 100 gram vara, i en produkt som rent naturligt bör ha noll....
  • jeng

Nya bilder tagna idag....
    Känner mig fräsch i kläder som jag inte har kunna ha på år och dar!  
  • jeng

yena, tack!
    Ja, men klder på är jag lixom nöjd. Men uan kläder är det bullar och valkar överallt som putar ut, och DET är fan inte snyggt! Men visst r det en klar skillnad mot att väga 25 kg mer! Så jag får ju vara nöjd över prestationen och som sagt nu r det inte många kilon kvar och dom behöver inte gå snabbt! 

Vänta ett ta gtill med testen! Är det positivt så lär det ju inte ändra sig, och sitautionen blir ju inte annorlunda för att du väntar en vecka till heller... 

• jeng
    yena89 skrev 2011-05-22 09:21:05 följande:
    Ja men inte går du väl runt naken på stan heller? :D Träning gör en ju fastare. Ville inte du testa pilates? Nää jag var så korkad och tog testet nu så det blev ju såklart negativt. Vill så gärna ta till mig resultatet men vet att jag inte kan det :/ Nu ska jag vänta och se. Är symptomen kvar om en vecka får jag helt enkelt ta o köpa nytt eller gå till ungdomsmottagningen :)
    Näe precis, på jobbet osv så kan jag gå runt och känna ig avslappnad och nöjd! Det är ju typ på stranden, hemma där grannarna går förbi osv där man kanske går i bikini (har gjort det hela dagen idag iaf) som det inte känns bekvämt. Idag är min mage dessutom extra svullen, pga brödet vi åt igår kväll antar jag. Inget upp på vågen dock, utan ner istället. Men efter den fina solbrännan jag har idag efter en dag i solen så lär det väl vara vatten-upp imorrn hahaha :-P

Såg mig själv i spegeln idag, och det är HEMSKT så magen putar ut alltså. Jag vågar inte ens ta en bild på det, men men... Så idag tog jag beslutet att nu ska jag försöka köra hårt med Tupler och se om det kan hjälpa! Gjorde det mellan barnen och jag vet att det hjälpte då, trots att jag inte har delade magmuskler! Tyvärr har jag ju också som mest fett på magen och det verkligen står rätt ut  a la gravidmage eller ölmage alltså... om jag inte har bra bycorsom håller inne det eller döljer det så att säga, vilket jag ju hade på bilderna jag tog igår... Ja, det är en del kvar att jobba med. men som sagt, det är himla skönt att åtminstone kunna känna sig bekväm på jobbet osv!

Pilates har jag kört en del förut, eller snarare har jag kört väldigt mycket Callanetics genom åren, men det är ju typ samma. Gillar det, men samtidigt så är jag mer för konditionsträning! Men jag har en jättebra pilatesdvd som jag kanske skulle testa nån kväll och se om jag klarar av den nu!

Jaha ni tjejer, nu är det 4.5 vecka kvar till midsommar och del 2 av bikiniutmaningen!!! Vi fortsätter väl sen även efter midsommar hoppas jag och följer upp efter typ 2 månader till?
  • jeng
    Denebola skrev 2011-05-22 14:22:59 följande:
    Så, nu har jag bokat in 5 träningspass den här veckan
    hahaha

J, jag har ju inte heller fått in nån tränning, så det kan jag ju glömma. men kanske en månad med Tupler kan göra nån skillnad får vi hoppas! Och 4 veckors viktnedgång till som jag hoppas blir bra
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-22 14:57:50 följande:
    Har ni några tips på hur man får köttfärsbiffarna att hålla ihop på grillen eftersom ströbröd inte är ett alternativ? Räcker det med ägg tro?
    Du kan ju start-grilla biffarna på en folie eller liknande om du inte tycker dom håller ihop på gallret. Vi kör gasolgrill med tjockt galler, så där är det lättare. Plus att vi har stekplatta också om det skulle jävlas... Men jag vet, har gjort flera ggr som har rasat igenom det tunna gallret på en vanlig grill :-P
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-05-22 16:29:22 följande:
    Jag trodde jag skulle få bakslag på alla kolhydraterna igår kvöll... men inte, 69.8 idag *lycklig så jag spricker*

Det har ju tagit lång tid att ta mig under 70, men det är iaf 6.6 kg som har försvunnit från start till 70 kg....
    Grattis vad skönt!!
    Extra speciellt är det ju när man byter startsiffra sådär

Jag käkade ju bröd igår, men det syntes inte heller på vågen! Däremot lär dagens 6 timmar i solen göra det imorgon :-P 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**