• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Faile skrev 2011-06-01 14:49:00 följande:
    Han var med i Den hemlige miljonären i vintras. Mycket symaptisk människa verkar han vara.

www.kanal5play.se/program/play/denhemligemilj...
    ja jag vet!! men jag glömde bort att se det! tack för påminnelsen
  • jeng

Varning för skitsnack (bajssnack alltså)

I helgen åt jag ju alldeles för mycket mjölkchoklad. Plus lite bröd osv... Söndag kväll blev jag lös i magen och var det typ hela måndagen. Igår åt jag ju tortillas (2 normalstora bröd) och nu ikväll också samma sak. Och nu ikväll fick jag börja gå på toa igen!! Visst måste det vara kolhydratkänslighet? Det är ju det här ni alla har pratat om, men jag har ju varit så förstoppad så jag har ju aldrig fått känna av det! Det känns ju som att min mage har blivit jättemycket bättre (vad gäller förstoppningen) sista månaden, och kanske det är så också! Att nu sköter sig magen, och då reagerar den också på det dåliga!

Det är så här jag är van att mina mage är. Har varit hela mitt liv. Lite sådär totalt oberäknerlig, plötsligt märker man abra att NUUUU m¨ste jag gå, och så får man typ gå hela kvällen och sen lugnar det ner sig igen. Har ju kunnat vara så typ varannan dag, ibland mer ibland mindre! Jag ser ju inte fram emot om jag får tillbaka min IBS-D igen, utan trivs ganska bra med en hårdare mage såklart! Hellre få trycka på lite, än att behöva sitta bredvid toa ifall att typ... MEN tänk om det här är kolhydratkänsligheten bara? Tänk om det är för att jag är uppvuxen på bröd och pasta som jag reagerat så här? Tänk om jag kan hålla mig till naturliga bra kolhydrater i mindre mängder och slippa ha såna här besvär???!! Isåfall ska jag fasen skriva en bok om IBS och lågkolhydratkost!!!

Vad har ni andra märkt att ni är känsliga för, och finns det nån gräns vad gäller mängden???

Nu sover ungarna, och jag är ensam hemma med dom. Ska snart hälla upp ett stort glas vin, leta fram min Lindt 90% och se lite tv!!!!

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-06-01 21:03:31 följande:
    ...olch för er som undrar varför jag ätit på det här tokiga viset idag, så beror det på att jag fyller år idag
    Ja, GRATTIS här också!

Jag tycker ju att det har varit så för mig med. Socker, frukt osv funkar inte för magen, medan vitt bröd, ris, pasta har funkat! MEN nu börjar jag fundera på om det verkligen har varit så... Alltså jag blir nog absolut värre av sockret, men jag är ju så van att ha dålig mage att jag kanske bara tror att jag är normal. Försöker minnas hur bra min mage har varit när jag har tagit bort kolhydraterna mer eller mindre helt, men minns inte! Jag får ju prova mig fram. Jag tror att jag kan slippa mycket av mina magproblem genom strikt diet!!! 
  • jeng
    jeng skrev 2011-06-01 21:07:39 följande:
    Ja, GRATTIS här också!

Jag tycker ju att det har varit så för mig med. Socker, frukt osv funkar inte för magen, medan vitt bröd, ris, pasta har funkat! MEN nu börjar jag fundera på om det verkligen har varit så... Alltså jag blir nog absolut värre av sockret, men jag är ju så van att ha dålig mage att jag kanske bara tror att jag är normal. Försöker minnas hur bra min mage har varit när jag har tagit bort kolhydraterna mer eller mindre helt, men minns inte! Jag får ju prova mig fram. Jag tror att jag kan slippa mycket av mina magproblem genom strikt diet!!! 
    Jag menar såklart att det varit likadant - men tvärtom! Jaja..
  • jeng

Men det är ju så knäppt att det kan vara så olika på kolhydrat och kolhydrat! Och att man lixom kan reagera så olika från person till person.

• jeng
    IsaCMoJs skrev 2011-06-01 21:31:22 följande:
    Grattis!! Jag fyllde år igår men har tyvärr ätit "skit" i över en vecka nu :(
    grattis till födelsedagen.
    Inte så grattis till din dåliga matvecka! Hoppas motivationen återkommer snart!
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-02 00:39:52 följande:
    Jag hade, enligt matdagboken, fått i mig 42 gram kolhydrater i dag. Och då tyckte jag att jag hade ätit pyttelitet av den sorten! Men det verkar vara mjölken i i mitt kaffe som spökar. Utan den hade jag legat på c:a 22 gram. Jag hade fått i mig 2025 kcal - men det ska ju vara oviktigt enligt LCHF.
    Oj, 20 gram kolhydrater mjölk.. det är väl typ 3.5 dl?
    Byt ut mot grädde eller ta bort det helt! 
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-06-02 06:53:01 följande:
    Hur mycket kolisar "får" man äta om man bara äter LCHF av hälsoskäl, dvs inte för att tappa i vikt?
    Upp till 100 gram (eller ca 20 E%) räknas ofta som lågkolhydratskostens övre gräns. Över det anser jag nog inte att man kan kalla dieten LCHF längre alltså, men på ca 20 E% kolhydrater, 25E% protein och 55 E% fett så har du ju fortfarande en LCHF-riktig fördelning.
  • jeng

Idag är min våg nere under 66 igen! Skönt det, hoppas att det fortsätter neråt nu.

Idag ska jag fortsätta fundera på projekt "få hem crosstrainer"!!  

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**