• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ang D-vitamin så är det viktigt att man äter fullfeta produkter, eftersom det är ett fettlösligt vitamin. Det är troligen därför många i Sverige har brist på D-vitamin, för vi är så fettskämda och livrädda för kolesterol (som är det som hjälper kroppen att ta upp och lagra D-vitamin!).

• stjierna

Annars finns D-vitamin i ål, gös, sik, strömming, sill :) men tänk också på att vitaminer är värmekänsliga, så hettar man upp fisken så ryker delar av vitaminet. Krångligt det där.

• stjierna

Rödnos: ät så mycket som du mår bra av. När du ammar ska du inte gå på strikt diet, din kropp behöver mat för att funka o producera mjölk. Ät varierat - fisk, vilt, nöt, fläsk, skaldjur, ägg, alla sorters grönsaker inkl rotfrukter, en frukt här o där och mejerief. Man ska inte viktminska vid amning, utan sikta på att ligga still i vikt och var i fettdrift så kroppen är på banan dagen du bestämmer dig för att viktminska igen :)

• stjierna

Rödnos: jag har inte alltid det rätta svaret, bara för att jag är kostrådgivare! Vissa saker som jag har lärt mig kanske går emot helt mot vad en klient känner/upplever. Jag äger inte facit! :)

• stjierna

Och ett bra svar är inte alltid ett rätt svar. Tänk logiskt och var kritisk så kommer du långt!

Jag t.ex. Utgår ifrån att allt jag lärt mig är fel, men när jag ställs inför en ny klient så tänker jag "är det rimligt?". Jag har ännu inte hittat rimligare svar än det utbildningen gav mig, men jag är öppen för det faktum att jag inte äger sanningen - då hade jag gjort precis lika 'dåligt' jobb som dietisterna..

• stjierna

Ninis: haha, vad kul att du gillar dom!
    Ja, sockermonstret i mig slukade den där efterrätten på nolltid. Tjejen som fick den andra (normalt ätbeteende) åt sin på typ 20 minuter!!! ;) men hon slickade glaset iaf, så det var betyg godkänt ;)
    Till sommaren måste den vara superläcker att ha en skvätt rom i!

• stjierna

Ninis: jag tror att det är personlig smak som bestämmer ;) det är väl ljus i drinken? Pesonligen hade jag föredragit mörk ;)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**