• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • 3småttingar

Haha nu vet jag varför alla tyckte jag åt lite :) halva inlägget försvann ju när jag skrev från mobilen.

I snitt har jag faktiskt gått ner ca 0,5 kg om dagen, gått ner 5 kg på 11 dagar. Har 20 kilos övervikt så det är väl därför.

Men en dag typ dag 9 så gick jag istället UPP 0,4 kg till min förvåning.

Då hade jag dagen innan ätit detta:

1 finncrisp m baconost
    1 grillad kycklingfile bröst m beasås och fetaost sallad, en riktigt rejäl portion
    te m grädde

Och det är det minsta jag har ätit på en dag,, inte alls särskilt fett eller så.. Kan det vara det som gjorde att jag gick upp? Att kroppen kände att jag svälte den för det blev så lite mat? Så därför la den på sig?

★Edwin 06, Ella 08 & BF 26 maj 2011 ★ snuttanslife.blogspot.com
  • helene306
    3småttingar skrev 2011-07-22 13:27:32 följande:
    Haha nu vet jag varför alla tyckte jag åt lite :) halva inlägget försvann ju när jag skrev från mobilen.

I snitt har jag faktiskt gått ner ca 0,5 kg om dagen, gått ner 5 kg på 11 dagar. Har 20 kilos övervikt så det är väl därför.

1 finncrisp m baconost
    1 grillad kycklingfile bröst m beasås och fetaost sallad, en riktigt rejäl portion
    te m grädde

Och det är det minsta jag har ätit på en dag,, inte alls särskilt fett eller så.. Kan det vara det som gjorde att jag gick upp? Att kroppen kände att jag svälte den för det blev så lite mat? Så därför la den på sig?
    Kan det vara. Det kan vara vad man äter och hur man dricker. Det kan skifta dag till dag. JAg kan tex gå ner 0,8 kilo från dag till dag.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • helene306

Jag blev förvånande nog med TVÅ bikinis idag. För en gångs skull hittade jag två överdelar som satt bra, skönt och gav stadga (klarade hopptestet ). Dessvärre satt inte underdelarna lika bra Det väller över kanten och jag gillar inte fläsket vid sidorna. Fåfäng, jag vet. Maken tyckte dock båda satt bra men han törs väl inte säga annat? Kroppen är sladdrigare, det är bara att inse. Jag får köra någon träning för att fasta till kroppen lite. Men nu har jag iaf bikini

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Loreena

Nya tag igen efter några dagar hemma hos släkten med lite fusk. Jag tycker att jag har skött mig hyfsat bra trots omständigheterna med 8 timmar i bil enkel resa. Men fy så magen känns efter fusket! Magen är svullen, kör runt, kör ont och är som en ballong! Det är ju motivation att sköta sig om nåt!!

Nu är min pojkvän intresserad av LCHF också. Han har alltid varit smal(underviktig) men har precis gått upp till normalvikt. Han vill äta LCHF för att slippa svullen mage och för att komma ur "cola och Macdonaldsträsket" Han kan dricka uppåt två lite cola om dagen.

Har ni några tips för hur han ska äta och vad han ska tänka på? Han vill alltså inte gå ner i vikt, bara må bättre.

• astro
    3småttingar skrev 2011-07-22 13:27:32 följande:

1 finncrisp m baconost
    te m grädde

Vikten har "eftersläp" för de flesta. Om jag äter ett par kakor på fredagen så hoppar vikten upp något kilo på söndagen eller måndagen.
    Sedan är 0,4 så lite att det kan bero på massor av saker.
    Men var det maten så fundera över vad du åt 2-3 dagar innan. 
  • Vent b

Skriver in mig i denna tråd och ser fram emot goda råd Förvånad

Jag har läst att kryddor kan hjälpa till vid förbränningen.

Selleri är en negativ sådan med positiva egenskaper, den bryter nämligen ner mer kolhydrater än vad den själv har vid förtäring, läste om detta i en bra artikel i aftonbladet.

Vet dessvärre inte hur man tillämpar användning av selleri med sallad och mat ???
    Men detta är väl endast en bland många fler - förslag eller läxa upp mig lite

Själv så äter jag endast sallad med kött, fisk, kyckling, samt vatten - tråkigt men med snabba resultat vilket är min melodi
    106.5 kg för 22 dagar sedan och den 1 aug runt 100 till 101 kg - detta under en månad.
    Nästa månad börjar jag med Alli som tar 1kg per 2kg jag förlorar.

Magen har redan blivit mindre hahahaha

• Teskedsmamman
    Fröken Rosa skrev 2011-07-22 08:03:28 följande:
    Finns det någon app till android, som jag kan använda/ta hjälp av?
    Jag kan inte påstå att jag äter helt enligt lchf, utan mer lite light-version, uteslutningsmetoden.
    Jag äter inga kolhydrater, såsom i bröd, pasta, ris och så, och det fungerar för mej.
    Men är sugen på lite mer lchf-recept. 
    dumbbell.se har en app för "droider"
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • randigrand

Hjälp! Dag 5 för mig och sockersuget gör mig snart galen, dem andra dagarna har varit helt lugna men igår kväll började det kännas helt tufft. Nu går jag bara runt och tänker på socker, godis, kakor, choklad... ahhhh!

Blir helt galen... Får inte ge upp, får inte...

• randigrand
    Vent b skrev 2011-07-22 15:20:29 följande:

Selleri är en negativ sådan med positiva egenskaper, den bryter nämligen ner mer kolhydrater än vad den själv har vid förtäring, läste om detta i en bra artikel i aftonbladet.

Vet dessvärre inte hur man tillämpar användning av selleri med sallad och mat ???

Själv så äter jag endast sallad med kött, fisk, kyckling, samt vatten - tråkigt men med snabba resultat vilket är min melodi
    106.5 kg för 22 dagar sedan och den 1 aug runt 100 till 101 kg - detta under en månad.

Lite fel tråd, du kör ju inte LCHF alls. En LCHFare som tar ALLI................... nä.
  • astro
    Vent b skrev 2011-07-22 15:20:29 följande:

1. Jag tror inte att det går att kombinera högfettkort (lchf) med Alli! Du kommer att få hemska diaréer.

2.  "Heta" kryddor höjer förbränningen, ja. Chili och alla sorters peppar är toppen! Och ingefära.

3. Med LCHF handlar det om att undvika kolhydrater för att hålla kroppen i ketos. Då är stora mängder selleri, svårsmält eller ej, inget bra val. Men att använda måttliga mängder för att det är gott, det går förstås.

4. Gå med i någon bra matlagningssite och sök på selleri.

5. Grattis till viktminskningen. "Don't change a winning recipe" säger man, så om jag vore du skulle jag inte ändra något innan minskningen avstannade. Du går redan ner lite väl fort.

6. Säger samma sak som till alla andra nya - läs en bra bok om LCHF så du lär dig hur det egentligen fungerar. Själv gillar jag Skaldeman som är vääääldigt tydlig.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**