• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-07 15:41:00 följande:
    Jag börjar också bli rädd att jag får i mig för mycket kolhydrater via mejeiprodukter.
    Får nog strama åt dom lite..
    ca 2 dl per dag är ju en riktlinje, + 300-500 gram grönsaker av bra sort. men som sagt, det är ju en riktlinje. vill man ha lite mer merjeri så får man ju minska på nåt annat. däremot så skulle jag ju avråda från mejeriprodukter med sämre ratio, iom att man helt naturligt äter mer av dom, och blir hungrig snabbare igen!
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-07 16:03:48 följande:
    När ni ändå pratar om att äta för mkt för lite osv: Kan man äta för lite fett? Trots att man äter enligt lchf men man inte häver på en massa fett. Jag har kommit på mig själv med att äta ganska lite nu sen jag började med lchf.
    Typ 2 ägg till frukost, sen när (om) jag blir hungrig blir det kanske nån liten skål med TY eller någon korv med stekta champinjoner eller bara npgra skivor ost (ex.) och sen på kvällen en köttbit och till det CF med vitlök i.
    Det känns iaf som om jag äter för lite fett. (och för lite grönsaker) ;)
    jag tycker det låter som för lite fett, men det beror ju såklart på vilka produkter du använder! du kan få in mer fett genom att lägga till en beasås med låg kolhydrathalt (tex lallerstedt) eller göra vitlökssmör till maten...

nackdelen med om kroppen får för lite fett är att den inte nödvändigtvis fattar att den ska in i fettdrift, för den tror inte på att den ständigt kommer att få fett! alltså vågar den inte göra av med fettet den har heller. 
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-07 16:57:25 följande:
    Hola!

Jag har ju anammat detta fullt ut med att äta när jag är hungrig, men kruxet är att ibland känner jag inte hungerskänslor men jag känner hur darrig jag blir i kroppen. Jag glömmer helt bort att äta mellan varven. Helt skumt vad kroppen har slagit slint,  jag måste nog skaffa matklocka snart ändå. Skrattande
    I början kan det vara jättebra att äta som vanligt, dvs 3 ggr per dag på rätt så regelebundna tider! du lär märka efter 2 veckor ungefär hur kroppen ändrar sig i förhållande till mattider och portioner. de flesta gör det iaf!
  • jeng

När jag bodde i Växjö stod det nåt om att man ska följa "normala riktlinejr för kost" eller nåt sånt om man ska vara blodgivare... Helt idiotiskt, men men... Jag lämnar ändå inte blod, eftersom jag har problem med att hålla mina blodvärden uppe som det är....

• jeng
    The Kittycats skrev 2011-03-07 17:53:43 följande:
    OT för denna tråd...
    Har du några tips när det gäller mat till bebis? Min 8-månaders ratar allt som liknar mat, men äter välling, gröt och frukt med stor aptit. (hon är allergisk mot mjölkprotein)
    Gilla läget!
    Min minsta är precis likadan, eller han var! Han kunde inte äta minsta lilla bit utan att kräkas upp all mat, och var därför väldigt anti allt som inte var gröt och välling första levnadsåret. Hade panik när han skulle börja dagis, för hur det skulle gå, och jag hörde med bvc flera ggr om han behövde vanlig mat osv. Eftersom han höll vikten bra och välling och gröt har tillsatt näring så klarar han sig utmärkt på det sålänge han inte börjar g ner i vikt. Så det var bara att sluta stressa och gilla läget som sagt. Sen vände det, iom att han fick tänder (han fick typ 8 på en gång precis efter ettårsdagen) och iom det så åt han plötsligt vanlig mat. På dagis har det aldrig varit några problem för honom att äta den vanliga maten!  
  • jeng

Vi blir bjudna på semlor på jobbet på onsdag. Hmm..... Funderar på om jag helt enkelt inte är på jobbet då!
    Näe vars jag har inte så svårt att stå emot, och om jag blir sugen så vet jag att jag smakar ett par tuggor och sen räcker det, så det skulle inte bli nån katastrof oavsett! Just semlor är inte en av mina stora favoriter, så det är väl lättare att stå emot. en stor talrik med chokladbiskvier däremot.... *lalalalaaalaaaa* 

• jeng

Helene,
    Ta inte illa upp nu, men du fuskar ju en del, eller är det bara jag som får uppfattningen av det? Ja, du kanske inte ser det som fusk, utan som ett val såklart, och det är ju helt upp till dig! Det jag undrar är hur du pallar att hålla sötsuget på vettig nivå, och inte dras till pastaskålar och vitlöksbröd och annat gott, när du underhåller suget som du gör!! Jag hör till de där som gör bäst i att hålla mig helt borta från frestelsen!
    Och vet du ungefär hur du ligger på fett och kolhydrater och protein-fördelningen? Eftersom du inte går upp i vikt av det du äter, utan snarare ner sakta men säkert om jag har förstått rätt. Jag är bara nyfiken!  

• jeng
    Kaya skrev 2011-03-07 18:30:17 följande:
    Sitter på tåget hem och ät mätt som en plätt efter att bl a ha käkat några LCHF-plättar... Idag har jag ätit så här, tacksam för synpunkter (inser att det inte är "fakirnivå" men det borde ändå vara ganska low carb eller?):

Frukost: 2 pones med Bregott, ost, skinka, örtte med lite havremjölk (oatly)
    Mellis: Te med lite havremjölk och 3 små nötbollar (paranötter + valnötter + kakao + kokosflingor)
    Lunch: Röra på 2 kokta ägg, massa räkor, lite Keso, lite CF, lite citronmajonäs, dill, örtsalt (MUMS)
    Eftermiddag: Ytterligare te med lite havremjölk
    Middag: Espresso med vispgrädde, några LCHF-plättar, 4 st ischoklad (kokosfett, 85%coklad, kakao, snabbkaffepulver)

OM det blir nåt mer innan jag lägger mig blir det nog samma som frukosten. Men just nu är jag mätt så jag mår illa så det kanske bara blir örtte...

För mycket? För ofta? För många måltider? För mycket havremjölk? (kanske 2 dl på hela dagen) Några andra misstänkta kolhydratkällor???

Pofiber i pones, blir det inte en hel del carbs ändå? (misstänksam)

K
    Jag tycker det ser rätt ok ut. Lite högt skulle jag tippa att du ligger (35 kanske, eller nåt sånt) men det är ju troligtivs stor skillnad från tidigare! Försök skär in lite mer på kolhydraterna, vet inte hur mycket det är i havremjölk, mendet känns som det "onödiga" i totalen. I och med att du äter pones, plättar, och sen havrmjölken så känns det som att du hamnar lite för högt. Själva måltiderna i övrigt ser bra ut tycker jag!
  • jeng
    mills skrev 2011-03-07 18:34:10 följande:
    Har någon tips på något kexaktigt man kan ha ost på? Äääälskar ost o kex och vill så gärna ha det till melodisfestivalen i helgen men mitt blodsocker lever loppan hela natten om jag tar vanliga glutenfria ostkex...
    http://www.lchf-recept.se/knackebrod/
    gudoooomligt!
  • jeng
    Knasis skrev 2011-03-07 18:52:37 följande:
    Skär brödet i bitar och låt ligga i ugnen några timmar i ca 75 grader.
    knäckebrödet jag länkade är i princip samma recept som sesambrödet, men med salt, och utan fiberhusk och bakpulver. så det blir inte fluffigt, utan blir absolut som ett kex eller halvkrispigt knäckebröd. jag har även gjort tunnare kex direkt av sesambrödssmeten, men det här är definitivt bättre!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**