• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

GOBLIgobli skrev 2011-06-08 10:37:34 följande:

Apropå det här med att få i sig fett läste jag i Anna Halléns blogg (tror jag det var...) att det räcker med att äta fullfet mat helt enkelt. Har inte satt mig in i det huruvida det "räcker" men det är ju iaf en början för den som är nybörjare.

Sen läste jag i en annan blogg (mycket bloggeri ) om förbränning och att bla. starka kryddor är bra för det ändamålet. Då gjorde jag en hyfsat stark chili-cayenne Philadelphia att ha i ostrullarna till frukost, KANONGOTT! Kan verkligen rekommendera det om man vill dra på lite extra förbränning.

Ja, jag äter en väldigt mager kycklingsallad till middag ofta. jag får perfekt fördelning på den genom att ha på 50 gram fetaost! mer än så behövs lixom inte.... Många inbillar sig att det är mycket mer fett på lågkolhydratkost (speciellt lchf) än vad man normalt får i sig, men det finns ju en del som till och med får minska.

Hemligheten ligger ju i att fettet inte fått tillfälle att mätta pga alla kolhydrater man stoppat i sig. När man tar bort kolhydraterna så mättar fettet alltså bättre än det gjort innan, även om man faktiskt inte har ökat på mängden!
  • jeng
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-06-08 10:51:31 följande:
    Hej alla,

hoppar in här igen efter ett litet uppehåll.
    Efter någon veckas kolhydratsvullande är jag nu tillbaka på rätt spår igen (hoppas jag).
    Men fy tusan, började om "på riktigt" igår och när jag la mig igårkväll mådde jag så himla illa och även idag mår jag illa. Hoppas på att det går över senare idag.

Jag har ju trots allt gått ner ca. 10 kilo sedan jag började i mitten av februari så jag VET ju att det funkar, men det är ju den där jävla sockersjävulen som drar i en hel tiden.. Och det tillsammans med dålig självdiciplin.
    Men nu gäller nya friska tag!

Har redan kissat 3 gånger idag så jag antar att det vänder åt rätt håll nu, haha.
    Du har varit saknad! Välkommen tillbaka!
  • jeng

Bara hos mig som tråden ser helt kajko ut?

nallebjörnis:
    Jätteskönt med Reumatologen nu äntligen! Det låter ju som att är det är något sånt du har besvär med, speciellt som medicinen hjälpta. Hoppas att du får bra hjälp där nu!

Jag drog ju ner kolhydraterna igår, så huvudvärken kom nu nyss här. :-P Har nattat Tage så jag ska lägga mig och läsa och slappa lite, för jag har ungarna själv ikväll med!! 0.3 upp är ju ingenting!!! Jag har inte fuskat mycket alls egentligen, och ändå ligger jag fortfarande på plus... Men inte länge till (hoppas jag!)!!

• jeng

Ja, FL blir sånt hr ibland, bra att det inte bara var hos mig! Bara den här tråden idag dock!
    Citera är ingen höjdare när FL beter sig så här. Bättre att skriva namnet och bara svara.

Duntoffla,
    Nä det är omställningsbesvär. Tog bort kolhydraterna igår igen. Så det var väntat, och kommer troligtvis att ha gått över efter morgondagen! 

• jeng

Nallebjörnis:
    Ja, när man väl har kommit in i systemet så brukar man ju få gå ganska tätt sen! Det är ju remisser och såna saker som tar tid! Jag fick remiss till käkkirurgen för ett halvår sen och där har jag fortfarande inte fått nån kallelse....

Äter du omeprazol eller nåt sånt för magkatarren? Jag är ju en höjdare på dom medicinerna, finns många bra! 

• jeng
    Denebola skrev 2011-06-08 13:16:26 följande:
    Jag har mailat supporten om att det är kodfel i tråden.
    Så duktig du är då!

• jeng

Skit nu citerade jag ju trots att jag nyss tipsade om att inte göra det.... jaja...

• jeng

Förresten så ÄLSKADE jag "Hjärnkoll på vikten"!!! Men "Hjärnkoll på maten" är skittråkig i jämförelse! Den innehåller rätt mycket bra om vilka livsmedel som är bra och varför och såna saker, men den känns bara tråkig. Hjärnkoll på vikten var ju en bok som förklarar hur kolhydrater påverkar kroppen utan att gå in på exakta dieter eller bokstavsförkortningar eller såna grejer, dessutom med massa referenser till artiklar och forskning. Visst, dom nämner GI eftersom dom diskuterar just skillnaden på kolhydater och kolhydrater, men dom pratar ju inte om GI som bantningskur eller så! Den kan jag iaf verkligen rekommendera. Hjärnkoll på maten där får man mer recepttips och såna saker, och jag känner att det inte stämmer med MIG och vad jag vill äta! Grundidén är god, men man får nog vara mer en hälso-lågkolhydratskost-ätare för att gilla mattipsen i den tror jag!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**