• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Dissan skrev 2011-08-20 08:24:24 följande:

god morgon på er,

nu behöver jag lite hjälp igen...
    Började med denna kost för nästan två veckor sedan, det tog 6 dygn innan jag började gå ner men sen tog det fart, ca 200 gr om dygnet. Vilket jag tycker var perfekt.
    Men de senaste  två dygnen har jag istället gått upp igen:(
    Började på 79.5 och gick som mest ner till 77.7 men är nu uppe i 78,4 igen:(
    Kan det vara så här eller vad kan vara för fel?
    Fyller i alla min man i kostdagboken och jag håller mig alltid under 15 kollisar om dagen. Mellan 75-80% fett i kosten...

Som sagt kan det vara så här eller vad tror ni jag gör för fel Gråter

För mig har vikminskningen varit lite som att dansa tango... två steg ner.. ett steg upp.. två steg ner... Så oroa dig inte du! Det kan skilja i vätskebalans och hur mycket man har i tarmarna från dag till dag etc. 
  • Loreena

Jag började med lchf i början på juli... gick ner 3 kg de första tio dagarna och har nu gått ner från 62.5 till 57. Så jag har nu ett BMI på 20.2 och vill inte gå ner mer, men det verkar som om kroppen vill annorlunda för jag går fortafarnde ner om än långsamt. Men innan jag fick barn så låga jag oftast stadigt på 56-58 någonstans beroende på hur mycket jag tränade och så, men jag trodde inte att jag skulle komma ner under 60 efter att jag fick barn för kroppen var envis till tusen, men med lchf så går det :)

Och jag skipper vara hungrig och sugen jämt, har ett jämnare humör, är mer uthållig och tålmodig i det mesta, har en lugn och balanserad mage, mindre finnar, ingen pms och ingen mensvärk längre! LCHF är verkligen rätt för mig! Jag tror LCHF är idealiskt för kvinnor! Tänk vad mycket som associeras med kvinnor så som humörsvängningar, chokladsug, pms etc. som kan lindras av LCHF.

• Loreena

Anna Hallén rekommenderar lågkolhydratkost särskilt till barn med AD/HD etc. Hon har själv vuxit upp med AD/HD och har märkt en stor skillnad på sig själv när hon lagt om kosten. Skillnaden i hennes resonemang jämfört med tex. Annika Dahlqvist är att hon även förespråkar att man ska ta bort alla mjölkprodukter.. Det tycker jag personligen är lite drastiskt...men alla får ju prova sig fram vad som passar bäst.

• Loreena

För er som tillåter er en frukt om dagen så kan jag varmt rekommendera min Lchf-äppelkaka!

1-2 port

1 syrligt äpple i skivor
    kanel

hasselnötstäcke
    20 gram smör
    ca 1 dl hasselnötsmjöl (eller hackade hasselnötter)

Ca 15 min i ugnen på 175 grader.

Servera med lösvispad grädde med en uns äkta vaniljpulver i. Det är verkligen supergott! Hasselnötstäcket luktar ljuvligt!

• Loreena
    memba skrev 2011-08-20 12:00:20 följande:
    Här blir idag ugnsgrillad kassler och halloumi, zuccini-pasta och champinjonsås! Måste skaffa matdagboken, för det blir kanske lite väl mycket kolisar
    Det låter inte som mycket kolhydrater alls! Bara ovanjordgrönsaker ju! :D Om du gör champinjonsåsen på creme fraiche (då behövs ingen redning) så blir det inte mycket kolisar där heller.
  • Loreena
    Mamma Tes skrev 2011-08-21 10:01:37 följande:
    Dottern har precis börjat dagis och jag är så himmla upprörd över att småttingarna serveras lättmjölk och typ lätta. Dom kan väl inte neka oss om vi säger att hon inte får äta sånt och köper dit en standardmjölk och ett paket bregott eller smör och ber dom ge henne av det istället?!
    Det tycker jag att du ska göra helt klart, men kolla även om ni kan kräva "specialkost"! Så får förskolan respektera ert önskemål om vad ert barn ska äta! Vegetarianer, muslimer, allergiker etc. får ju anpassad kost så då borde ert barn kunna få det också!
  • Loreena
    jeng skrev 2011-08-21 14:02:28 följande:
    Många dagis tillåter inte egen mat, och för specialmat behövs läkarintyg! Jag tycker det är helt sjukt hur dagismaten ser ut, och då har vi ändå ett eget kök som inte har massa helfabrikat och ditten och datten! 

Tage har svår mage, jättejättelös. Dom gnällde på oss över det, att han kan inte vara på dagis om det är så osv. Vi sa att han behöver skonkost /han har min mage så han tål tex inte fullkorn osv) och då totalvägrade dom att hjälpa till. Så himla baklänges... Det är DOM som sabbar hans mage, och sen klagar de på att den inte funkar! 
    Har ni fått något läkarintyg? I så fall så måste de ju samarbeta! Ni kan ju själva kontakta skolköket också, om pedagogerna vägrar lyssna. Annars måste du prata med rektorn! Sådär får det inte gå till!
  • Loreena
    Teschty skrev 2011-08-21 20:21:24 följande:
    Jag vill gärna vara med, har kört en vecka men inte loosat ett enda gram Rynkar på näsan 
    Så jag kan behöva tips o ideer för jag måste ju göra något fel.
    Välkommen till tråden!

Du behöver inte alls ha gjort något fel. :) Din kropp måste bara få chansen att hajja vad som händer. Om du tidigare kaloribantat kan kroppen vara lite envis innan den börjar släppa ifrån sig kilon. Det viktigaste inledningsvis för dig är ju att må bra och hantera eventuella övergångsbesvär innan du "kommit över bron" och ställt om kroppen till fettförbränning istället för kolhydratsförbränning. LCHF är viktnormaliserande, men ingen mirakelkur. Alla är vi olika och viktminskningen kan gå olika snabbt för olika personer. Ta det lugnt. LCHF är lätt att leva med.. så det gör inget om det tar lite tid.

Hur ser en normal dag för dig ut kostmässigt?
  • Loreena

Teschty

Några tips
    *Ät dig lagom mätt på riktig mat
    *Ät regelbundet
    *Ägg i alla dess former är superlivsmedlet nr 1! Perfekt som frukost!
    *Var inte rädd för naturliga fetter
    *Ha tålamod
    *Skippa vågen ett tag och mät midjemåttet istället
    *Ät gärna under 20 kolhydrater om dagen, men det fungerar för en del att ligga runt 50 kolhydrater/dag eller mer, prova dig fram
    *Kolla med matdagboken.se om du vill se hur du äter
    *Var snäll mot digsjälv inledningsvis, vila och drick mycket! Gärna mineralvatten och salta maten lite extra.
    *Ersätt kolhydraterna med mer fett - inte mer protein.
    *Undvik alkohol, sötningsmedel och frukt

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**