• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vad fan, lurad igen. Av kaffet den här gången.

Har liksom inte ens tänkt tanken att kaffe kan innehålla kollisar men oj vad fel man kan ha.
    Har senaste två veckorna bytt till snabbkaffe ( för våran lilla butik har bara äckligt bryggkaffe och jag har inte orkat åka iväg längre för att handla ) och har glatt druckit som vanlig, ca 5 koppar om dagen.

Så fick jag för mig att kolla idag och nescafe innehåller 36/100gram!! Per kopp, med en tesked är det 0,7gram.
    Jag som alltid har i två skedar kaffe har alltså endast via kaffet fått i mig ca 7gram kollisar per dag.
    Helt sjukt ju!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile

Maken fick idag svar på kolesterolvärdena och de låg väldigt högt ( högt LDL + högt trigl, samt lågt HDL ) så totalkvoten blev väldigt hög.

Blir lite fundersam då vi äter strikt lchf hemma ( under 20 gram ) men ibland slinker det ner en potatis eller fullkornspasta, då han alltid äter lunchen på restaurang ( subventionerat av jobbet  så det är svårt att komma ifrån ). Tror ni dessa små avsteg spelar någon större roll i längden?

Han konsumerade alltså mängder med godis, läsk och annat skräp fram tills för 8 veckor sedan, så jag tror att värdena ligger kvar från det och inte har hunnit med än. Det trodde som tur var hans läkare också som rekommenderade honom att fortsätta på lchf och så ta nya prover om två månader.

Men alltså, dessa små avsteg borde väl inte kunna sabba helt på sikt?

• Faile
    yena89 skrev 2011-03-23 12:33:30 följande:
    Det kan ta några månader innan kolesterolvärdet ställer in sig ja :) Sålänge dom inte var farligt höga är det nog ingen fara :)
    Äter han potatis och pasta varje dag? Han kanske borde se upp lite mera och försöka undvika det så gott som möjligt.

Bra läkare ni har! :D
    Nej han äter det någon gång i veckan bara när det inte finns några andra alternativ.
    Ja, en toppenläkare som inte skriker medicin direkt
    helene306 skrev 2011-03-23 13:00:39 följande:
    Moiranie: Här finns lite lugnande om kolesterol. Jag tyckte jag hade högt LDL (4,3 av referensvärde 4,7) och högt totalkolesterol (6,1) men när jag delade totalen med HDL fick jag 4,0. Alltså helt ok. Jag hade tänkt kolla upp kolesterolet igen, kanske nästa år för att se om det ändrat sig. Måste säga att din man har bra läkare som uppmuntrar till att fortsätta med lchf! Jag tror också att det ligger kvar för din man men att det kommer ändra sig. Jag har läst om många som haft högt kolesterol som sedan ändrat sig med lchf
    Ok, jag hoppas på det bästa då. Han är ju fortfarande lite fettskrämd ( maken, inte läkaren tydligen  ) så det skulle vara synd om detta skrämmer honom från att fortsätta.
  • Faile
    Clanica skrev 2011-03-23 13:46:38 följande:
    Jag tycker att det kan bli lite tjatigt med kött och fett faktiskt. Är rädd att det blir det som gär att jag inte kommer att orka hålla i...

Har sån ide torka när det gäller mat just nu. Blir mycket köttfärs med CF och ost ovanpå och in i ugnen. Men familjen vill ju gärna ha lite variation

Måste ut på nätet och leta lite inspiration..
    Nätet är jättebra för inspiration. Kände likadant i början när man inte visste riktigt vad man kunde äta osv, men sen började jag leta och hittade massor av bra mat. Fick mycket bra tips från trådens ts också.

Här finns mycket bra tips, kolla speciellt in picnicmaten och kycklingwrapsen. Jättegott.

Hamburgare i salladsblad -
    Egengjorda köttfärsbiffar med ägg, riven ost, en skvätt grädde och kryddor, ost ovanpå, skivad tomat, gurka, några droppar amerikans dressing och några droppar osockrad ketchup.

Panerad fisk -
    Tina ett torskblock tillräckligt så det går att skära i skivor. Panera i mandelmjöl, fiberhusk eller parmesanost och stek upp i smör. Servera med coleslaw, smörstekt vitkål ( med skivad stekt halloumiost till, jättegott ) eller zuccinifrittata.

Skagenröra med pones eller knäckebröd -
    Cf, hackad lök, hela räkor, röd rom, dill, salt och peppar.

Kokospannkakor -
    2 ägg, 1dl kokosflingor och knappt 1dl grädde. Räcker till ca 3 små pannkakor.
    Servera med grädde och hallon ( lite sukrin över hallonen om man vill ha lite sötare ).

Tillbehör antingen coleslaw ( riven vitkål, cf och dijonsenap ), smörstekt strimlad vitkål, grönsallad, lchf-bröd till soppa tex ), grönsaksgratäng, blomkålsmos eller blomkålsris osv.
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-23 14:21:06 följande:
    Nätet är jättebra för inspiration. Kände likadant i början när man inte visste riktigt vad man kunde äta osv, men sen började jag leta och hittade massor av bra mat. Fick mycket bra tips från trådens ts också.

Här finns mycket bra tips, kolla speciellt in picnicmaten och kycklingwrapsen. Jättegott.

Hamburgare i salladsblad -
    Egengjorda köttfärsbiffar med ägg, riven ost, en skvätt grädde och kryddor, ost ovanpå, skivad tomat, gurka, några droppar amerikans dressing och några droppar osockrad ketchup.

Panerad fisk -
    Tina ett torskblock tillräckligt så det går att skära i skivor. Panera i mandelmjöl, fiberhusk eller parmesanost och stek upp i smör. Servera med coleslaw, smörstekt vitkål ( med skivad stekt halloumiost till, jättegott ) eller zuccinifrittata.

Skagenröra med pones eller knäckebröd -
    Cf, hackad lök, hela räkor, röd rom, dill, salt och peppar.

Kokospannkakor -
    2 ägg, 1dl kokosflingor och knappt 1dl grädde. Räcker till ca 3 små pannkakor.
    Servera med grädde och hallon ( lite sukrin över hallonen om man vill ha lite sötare ).

Tillbehör antingen coleslaw ( riven vitkål, cf och dijonsenap ), smörstekt strimlad vitkål, grönsallad, lchf-bröd till soppa tex ), grönsaksgratäng, blomkålsmos eller blomkålsris osv.
    Glömde ju länka till sidan jag ville tipsa om,
    http://frokenfrau.blogspot.com/
  • Faile
    Knasis skrev 2011-03-23 18:20:10 följande:
    Tips på nåt gott att blanda i creme fraiche som kall sås till stekt kött??
    Jag tycker det godaste bara är att ha i vitlök och lite peppar, inget annat.
    Men vill man testa lite annat så är curry, dijonsenap eller sambal oelek gott att ha också, blir lite sting
  • Faile
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-24 00:42:00 följande:
    Jag är så trött på att stå still i vikt, fortsätter imorn med under 10g kolisar.

Ska ta en promenad till affären och köpa lax och ost till frukost. Sen blir de gym i vanlig ordning vi 3 och sen gym en gång till vi 6-7. ska även klämma in ett 20min pilates pass. Ska köra stenhårt i en månad nu sen börja öka kolhydratintaget succesivt tills jag hamna på typ 40-50 g. Jag vill kunna fuska i sommar om de behövs utan att ha diarrer i flera dagar.

Men behöver mycket peppning nu. Vill bara bli av med lite på låren och magen, men har ätit lchf länge nu och inte hänt någonting förutom att magen mår bättre. Väger 60 kg till mina 169,5 cm
    Kanske din kropp trivs med den vikten, och då kan det ju behövas lite kämpa för att få bort mer

Själv har jag också stått still i ca 2 veckor utan att fatta varför, tills jag kollade kaffet igår av en slump. Snabbkaffet var ju 36/100 visade det sig ( jämfört med brygg som är 0,4/100) så jag har ju de senaste veckorna fått i mig ca 10 mer per dag, alltså runt 30 istället för 20.

Så nu är ordningen återställd och jag hoppas vikten fortsätter neråt. Har ju en hel del kilon som ska bort, så det vore trist om detta faktiskt var en platå redan nu, men tror som sagt kaffet var boven. Hoppas på det.
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-24 08:44:41 följande:
    Hur kan snabbkaffet innehålla så mycket carbs??? *chockad*
    Visst är det märkligt?! Och jag har glatt druckit det i ca två veckor i tron att kaffe är kaffe liksom.

Var vanligt nescafe, så varning för den
  • Faile
    mullenupp skrev 2011-03-24 10:03:59 följande:
    Har inte skrivit i tråden tidigare men läser flitigt. Ätit lchf i två månader och trivs bra med det! Men nu är jag ändå bekymrad, läste att det gjorts en studie i Uppsala på män under en tioårsperiod och den här kosten visar att de hade en högre dödlighet i hjärt och kärlsjukdomar. Tyvär sparade jag inte tidningen som jag bläddrade i på akuten. Detta är faktiskt något som oroar mig. Vad tänker ni om detta?   
    http://www.kostdoktorn.se/uppsalastudien-inte-ens-en-tummetott

Där tror jag det är rätt studie det skrivs om. Det är inte ens i närheten av en lchf-kost som studerats.
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-24 11:18:53 följande:
    Förresten, hrmmm, får man större tuttar av LCHF?

(dagens fråga)
    Oh gud, det hoppas jag verkligen inte
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**