Vent b skrev 2011-07-23 22:01:17 följande:
Hej alla ...
Jag har en fråga till er med lite mer erfarenhet än mig.
Har läst ett par gånger att det är vanligt att man först rasar i vikt i början - där är jag nu och börja för knappt en månad sedan - många nämner att efter ett tag så slutar man gå ned i vikt, man liksom stannar upp och befinner sig på samma nivå utan några större förändringar - vad beror det på och vad gör man då?
Fortsätter man men sina strikta mat vanor och efter ett tag så börjar man fortsätta att gå ned i vikt.
MVH
I början går man ner mycket slagg och vatten, så därför får man vänta till ca vecka 3 innan man ser den viktnedgången man kan tänkas ha sen. Efter ett tag kommer man ju oftast till en platå, jag vet inte om det är det du menar. Kroppen har tappat vikt och måste fundera över om det är hälsosamt eller om den behöver gå i svältläge. Då ska man inte göra mycket annat än hålla ut, iaf ett par veckor, för det kommer oftast igång igen. Ibland fårman längre platåer, och om det händer, eller om man får en platå riktigt snabbt, tex redan v 3-4, så kanske man ska börja se över sitt intag och se om det är något som stör som man behöver ändra på. Vissa tål tex inte mejeriprodukter (CF och grädde) vissa tål inte hårdost, vissa klarar inte av mer än 10 gram kolhydrater, vissa klarar inte sötningsmedel, vissa inte mörk choklad osv osv osv...