• Linda5

**Den stora feta LCHF-tråden**

Äntligen majonäs igen. Har precis gjort på 1 liter olja. Känns skönt att ha i kylen då finns det alltid något gott.

• Linda5
    Hanniz skrev 2013-02-01 07:07:59 följande:
    God morgon!

Fuskade med en mellanvägning imorse, så peppad man blir när det går på rätt håll! :)

Idag ska jag ha svärmor på lunch, blir köttfärssoppa med zucchini och något bröd.

Är det någon som provat att göra egna chips - av typ salami?

Jag har gjort både salamichips o chips på typ parmaskinka. Använder en svamptork. Det blir toppengott. Pepparsalami blir lite för starkt tycker jag.
  • Linda5
    Hanniz skrev 2013-02-01 08:28:39 följande:
    Tack Linda5. Har förvisso ingen tork men ska nog köra ett test i ugnen :)

Har du varmluftsugn? Jag har ungefär 35-45 grader ca 12 timmar. Köpte toppen för 300:- på gekås. Jag har testat på flera vänner nu och alla älskar det. Så göra massor till dotterns student tänkte jag. Lite häftigt på bluffen.
  • Linda5
    Linda5 skrev 2013-02-01 08:33:19 följande:
    Har du varmluftsugn? Jag har ungefär 35-45 grader ca 12 timmar. Köpte toppen för 300:- på gekås. Jag har testat på flera vänner nu och alla älskar det. Så göra massor till dotterns student tänkte jag. Lite häftigt på bluffen.

toppen=torken

bluffen=buffen
  • Linda5
    trazzlan skrev 2013-02-02 10:55:33 följande:
    Länge sedan jag skrev här nu men har behållit tråden för alla bra recept och läser ibland. Jag har kört LCHF i cirka 3 år. Jag tycker att jag mår så mycket bättre av den maten och framförallt är jag så mycket piggare. Det har varit min räddning många omgångar med vabbande och vaknätter. I julas fuskade jag lite och åt bröd och godis och det märktes direkt på orken och magen som bubblade som en kolsyremaskin

Nu har min treåring blivit överviktig och ligger rätt mycket över sina kurvor. Det märkliga är att hon visserligen gillar mat och äter bra men dissar kakor, läsk och annat. Hon äter gärna min mat som tex när vi gör pannkakor hemma så gör jag också kesoplättar som hon föredrar. På dagis äter hon ju kolhydrater och hemma lagar jag tex kycklinggryta med grädde i och så kompletterar jag med ris/pasta eller potatis för dem som vill ha det. Nu funderar jag ju massor på hennes övervikt förstås och försöker rannsaka mig själv vad det kan bero på. Jag funderar nu på att hon kanske inte klarar min feta mat i kombination av kolhydraterna på dagis och det hon ibland väljer hemma. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör ni med era barn?

Vi blev skickade till dietist och hon rekommenderade...obegränsat med frukt och grönsaker, lättmjölk och lätta. När hon sa Lätta frågade jag om hon seriöst menar att jag ska ge mitt barn tillsatser och skit när jag kan ge skapligt rena produkter i form av Bregott...Man blir ju mörkrädd...  

kombinationen fett o kolhydrater är ju inte bra. kolhydraterna binder ju fettet . Man kan inte både ha kakan o äta den.
  • Linda5
    RebornEve skrev 2013-02-02 13:26:50 följande:
    Linda 5 : mina barn äter samma mat som mig + kolhydrater. Men jag försöker ge dem potatis ofta för jag tycker de är "bättre" än pasta.

Vet man ju sen innan att vissa klarar det. Endel människor kan ju äta vad som utan att gå upp. Men eftersom kolhydrater binder fett så är det ju inte lämpligt att blanda om personen i fråga lätt läget på sig. Många är vi väl här som nu går ner för vi inte äter kh och fett ihop. Jag för mindel går upp 2kg när jag tittar på frallorna i affären, kommer jag sen förbi smöret går jag upp ett till. Gäller att hålla sig borta från bröddisken o bara äta smör. Då går jag ner.
  • Linda5

Kan man få blodsockerfall med lchf? Har aldrig motionerat och idag gjorde jag det kändes som när man hade lågt blodsocker (före lchf livet). var jätte otäckt för kunde ju inte snabbhöjja det. efter en rejäl laddning äggröra så funkade huvudet igen.

• Linda5
    Ninis skrev 2013-02-02 22:31:22 följande:
    Nej, för mig funkar det jättebra att träna.

Hur äter du innan? Jag slarvade med mat innan. Kan det vara det? Hur lågt kan blodsockret sjunka?
  • Linda5

Hade inte ätit på 18 timmar innan o sen träning. Har inte blivit så hungrig på sistone med när jag blir det så kommer det snabbt o jag nästan vråläter.

kanske ska äta lite utan o vara hungrig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**