• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

www.aftonbladet.se/nyheter/article13512576.ab

I studien som de i artikeln hänvisar till, har de matat mössen med härdat kokosfett... och det är ju precis det som LCHF är.. not! Jag blir så arg på de här idiotiska artiklarna som skrämmer folk i onödan.

Här kan ni läsa Annika D's svar:

annikadahlqvist.com/2011/08/23/chat-idag-pa-aftonbladet-se/comment-page-1/

Jag kan även varmt rekommendera den här texten om det metabola syndromet:

kolhydrater.ifokus.se/articles/4d717043b9cb4622390811cc-den-stora-moderna-sockerforgiftningsepidemin

• Loreena
    villis skrev 2011-08-23 21:43:05 följande:
    Hej!

Jag började med lchf i förrgår och har ont i magen som attans, även illamående, har hört att det är så de första dagarna? När började det vata för er som kört länge? :)
    Känns jättebra än så länge!
    Yrsel, matthet, huvudvärk, muskelsvaghet etc. är vanligt i början.. men om du har ont i magen? Du kanske har ätit för mycket laktos? Magont borde du inte ha... Du kanske ätit för mycket/för lite/för sällan/Något du inte tål?
  • Loreena
    villis skrev 2011-08-23 22:14:26 följande:
    Ja jag kanske ätit för mkt laktos på samma gång, det var bara en kort stund, men magen har inte riktigt alla indianer i kanoten idag så att säga haha. Går nog över, är pigg o glad annars så jag väntar ut det.
    Är ju dock nybörjare, så ja kan tänka mig att ja ätit för lite/mkt

Frukost: 1 ägg och 6 bitar bacon, 2 cocktailtomater
    Mellis: turkyoghurt och lite nötter
    Lunch: ost-panerad fisk i ugnsform med spenat, creme fraiche, soltorkade tomater och pesto + lite sallad
    Middag: samma som lunch

Är de åt skogen åt nåt håll så att säga? ;)
    Jag tycker att det låter kanon! Fast jag skulle själv inte hålla mig mätt på den där lilla frukosten... Jag skulle behöva 3 ägg! :D
  • Loreena

Grålle
    Stort grattis! :D

Rednose
    Jag tror att det är träningen som håller vikten uppe. :) Du bygger muskler, minskar i fett och så håller träningen aptiten igång. Kör på så länge du mår bra av det! De brukar ju säga att kosten ger kilon och träningen hekton, jag tror verkligen att det ligger något i det. Personligen så har jag(förutom efter graviditeten då) vägt som mest när jag har styrketränat som mest, men då har jag ju haft fina muskler också. :) Nu tränar jag inte, utan jag går bara långpromenader med vagnen, det är nog sjåigt i uppförsbackarna kan jag säga! Men jag märker ju helt klart att jag behöver äta mer när jag promenerat mycket. Här om dagen tryckte jag i mig tre portioner gräddig fiskgratäng till middag, jag blev helt förundrad att jag kunde äta så mycket!

• Loreena

Beccastina
    Hur länge har du ätit LCHF? Det är kanske inte säkert att du behöver ligga så väldigt lågt i kolhydratintag som du gör. Har du provat dig fram? Du ska absolut inte gräma dig för att du kommer upp i 24 kolisar om dagen!

Jag ligger på runt 30-60 kolhydrater/dag, har ätit i 7 veckor och gått ner 5,5 kg. :) Nu vill jag dock inte ner mer men vågen tickar ner ändå...

• Loreena

Det verkar som om Biofoods ekologiska kokosfett finns att beställa från många sidor om man googlar, och att det finns att få tag på för runt 50 kr. Annars kan det ju va rätt dyrt! Iaf från vad jag minns från när jag kollade inne på hälsokostbutiken i stan.
    Hur mycket köper ni kokosfett för?

• Loreena

www.primavi.se/maten.pdf

Mycket intressant LCHF läsning för de som vill läsa på lite mer om insulin, glukagon, förbränning, vad vi är skapade att äta, etc. Rekommenderas varmt!

• Loreena

Jag har läst på lite och tänkte dela med mig... :)

Mat, hälsa och en sund viktreglering utan hunger
    Men är det inte bara att använda sitt sunda förnuft? Äta mindre och motionera mer? Kalorier in och ut liksom, det måste ju vara balans. Skippa socker, minska på fettet och ät mer frukt, grönsaker fullkornsprodukter?
    Nja, riktigt så enkelt är det inte. Kroppens viktreglering styrs av hormoner. De viktigaste hormonerna i sammanhanget är insulin och glucagon.
    Insulin är ett hormon som har till uppgift att lagra in överskottet av blodsocker i fettcellerna, för framtida behov så att säga. Insulinet har även i uppgift att sänka blodsockret. Höga nivåer är nämligen giftiga för kroppen, extremt låga nivåer är också farliga. Det är därför som du kan få blodsockerfall och sötsug efter en stor kolhydratrik måltid. Insulinet har snabbt lagrat in blodsockret i fettcellerna och samtidigt sänkt blodsockret till en mycket låg nivå. Viket gör att du blir hungrig/sugen, trots att du nyss ätit!
    Glucagon är ett hormon som har till uppgift att förbränna fett och därmed förse blodet med en jämn nivå av blodsocker. När insulinnivåerna i kroppen är låga till följd av ett lågt socker/kolhydratsintag så bildas glucagon, som omvandlar fett till glucos. Fettet används då som bränsle och glucagonet ger en jämn tillströmmning av blodsocker så att blodsockret håller sig på en optimal, jämn nivå. Du blir nöjd, mätt och slipper sockersug.
    Att ställa om kroppen till en glucagonbaserad ämnesomsättning tar 1-2 veckor. Under tiden kan man uppleva yrsel, matthet, muskelsvaghet, huvudvärk etc. Om man tycker att omställningen är obehaglig så kan man göra en mer successiv nedtrappning av kolhydraterna.
    Ett annat hormon i sammanhanget är kortisol. Det bildar kroppen för att ställa om sig till svält. I brist på glucos i blodet bildar kroppen ketonkroppar av proteiner i kosten, i muskler, hud och inre organ. Ketonkropparna kan då användas som bränsle. Anledningen till att kroppen vill förbränna sina egna muskler vid svält beror på att kroppen vill göra sig så bränslesnål som möjligt, och sänka sin förbränning, vilket sker vid svältdieter. Även vid övergången från en insulinbaserad ämnesomsättnong till en glucagonbaserad så frigör kroppen en del ketonkroppar. Det kan kännas som en bismak i munnen. Detta är dock övergående, när kroppen har ställt om sig till fettförbränning så går kortisolnivåerna tillbaka till en normalt låg nivå. Kroppen bildar alltid oavsett kosthållning ketonkroppar till att försörja hjärtat.
    Men vad ska vi äta då?
    Basera maten på fisk, ägg, fågel och kött. Lägg till goda ovanjordgrönsaker  så som blomkål, vitkål, paprika, gurka, broccoli, spenat etc. Och glöm inte de naturliga fetterna! När kroppen inte får i sig energi i form av kolhydrater(=sockerkedjor) så behöver den ta sin energi ifrån naturliga fetter. Ät således en god fet sås på grädde, smör eller creme fraiche till för att få energi och näring! Fettet i fet, viltfångad fisk är optimalt!
    Men är inte fett onyttigt?
    Nej, det finns ingen forskning som visar att naturligt, mättat fett är farligt. Det är en myt baserad på Ancel Keys förfalskade forskning från 50-talet. Margariner är däremot inte nyttigt! Det är ett onaturligt härdat fett som vi inte har någon nytta av. Vi ska även se upp med växtoljor, som innehåller stora mängder Omega 6, som har visat sig ha samband med inflammationer, astma, allergier och cancer. Man ska också se upp med att äta fett i kombination med stora mängder kolhydrater, tex. pommes frites.
    Ok, vad har jag att vinna på att äta mindre kolhydrater och mer fett?
    Du kommer att få ett jämt blodsocker och därmed ett jämnare humör, du slipper vara hungrig och sötsugen, du slipper magknip, uppblåsthet och gasighet, ditt kroppsfett kommer att stabilseras sig på en optimal nivå, dvs 22% kroppsfett för kvinnor och 15% kroppsfett för män, du kommer att få minskade inflammationer i kroppen, så akne, ledvärk mm. har stora möjligheter att förbättras avsevärt. Om du har diabetes kan du minska eller till och med avsluta din insulinanvändning.
    Men om jag tränar då? Behövs inte kolhydrater för att musklerna ska orka med träningen? Alla har vi väl läst "Uppladdningen" i skolan.
    Om du tränar mycket, så tål kroppen mer kolhydrater, eftersom att de förbränns innan höga nivåer av insulin hinner orsaka skador i kroppen, men det betyder inte att du behöver kolhydrater. Glucagonet förbränner fett och förser kroppen med det glucos som den behöver. Du kan dock känna dig lite orkeslös under omställningen till fettförbränning, men det får du igen med en ökad energi när kroppen ställt om sig.
    Men är det inte bara att använda sunt bondförnuft och äta varierat?
    Sunt bondförnuft i sammanhanget skulle vara att behandla djuren värdigt, låta djuren gå ute och beta gräs, ge dem tillräckligt med utrymme och undvika långa transporter till slakt. Stressade djur bildar stresshormoner i kroppen som vi får i oss när vi äter köttet. Djur som får gå ute och äta gräs får en bättre fettsammansättning med mer av de nyttiga Omega 3 fetterna i sitt kött. Hårt fysiskt arbete, så som bönderna arbetade förr, gör att vi tål kolhydrater bättre eftersom att de förbränns. Att baka bröd på surdeg, gör även att vi tål det lite bättre.

Sedan de fettsnåla kostråden kom på 80-talet så har fettman tredubblats i USA, och i Sverige är vi snart inte långt efter.
    100 gram strösocker bildar 50 gram druvsocker och 50 gram fruktsocker i blodet.
    100 gram vetemjöl bildar 100 gram druvsocker i blodet. Mjölet blir således rent socker i magen och höjer därmed dina insulinnivåer, skapar hunger och sötsug!
    100 gram fullkornsmjöl är bara mindre dåligt, det bryts fortfarande ner till socker, om än lite långsammare.

Läs mer:
    www.kostdoktorn.se eller
    www.primavi.se/maten.pdf

• Loreena

Men kroppen läcker väl bara ketoner under omställningsfasen, så då är det väl egentligen ganska meningslöst att gå och kolla med ketosstickor? Mer intressant att veta skulle ju i så fall vara att få veta om det fettförbrännande hormonet glucagon  har ökat i kroppen och om de fettinlagrande insulinnivåerna har minskat? Men det vet jag inte om det finns några tester för.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**