• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hon den där skrev 2012-04-23 09:48:04 följande:
    vad bra då har jag ett sötningmedel jag kan använda . Och det innehåller inga kolhydrater? Så det verkligen är ok?
    Det innehåller långsamma KH. Tänk på att ur LCHFsynpunkt är det alltid bäst att inte söta över huvud taget, då det KAN trigga till ett insulinpåslag. Det är samma med vissa grönsaker som har något högre KHinnehåll (men som fortfarande anses vara OK enligt LCHF) - det kan också trigga igång sötsug hos enskilda personer. Jag har t.ex. problem med blomkål, har jag listat ut. Och blomkål används flitigt inom LCHF, för det är en okej grönsak med bara 4 KH/100 gram.

Inom LCHF är det samma som inom andra dieter - alla sötsaker är något man bara ska unna sig ibland, inte stoppa i sig var och varannan dag ;)

Men ICA Stevia strö är ett bra alternativ när man VILL söta något! 
    vagligt.blogg.se/ - Mitt liv med LCHF!
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 10:08:38 följande:
    Men sånt sötningsmedel som finns i till exempel pepsi max, där står det att det innehåller o,1g kolhydraret på 100g. Då borde det vara ok även om det såklart inte är så nyttigt med kemiska sötningsmedel men det borde inte göra nåt i viktminskningssynpunkt, eller? Dom sötningmedel som finns att köpa i affären innehåller dom också så lite kolhydrater eller är det många men långsamma kolhydrater? Ursäkta massa kanske dumma och jobbiga frågor, men frågar man inte får man inget veta
    Pepsi max är "okej" att dricka - om det inte påverkar ens insulinpåslag. Alla är vi olika och reagerar på olika saker. Vissa kan dricka Pepsi Max varje dag och rasa i vikt, medans andra står still i vikt i flera veckor efter en burk - det är väldigt induviduellt. 

LCHF utgår ifrån att äta så naturligt som möjligt, och då är ju inte Pepsi max okej, men ser man bara ur en KH/fett/protein-synpunkt är Pepsi max okej att dricka, då det inte innehåller KH.

Vad är det du vill söta? Och vill du gå ner i vikt eller bara leva sundare? 
  • stjierna
    Hon den där skrev 2012-04-23 10:19:46 följande:
    just nu vill jag gå ner i vikt och det kommer innebära att jag blir sundare för jag måste ner i vikt . Men i längden vill jag även äta sundare, men som dom flesta vet så byggdes inte Rom på en dag hehe. Så jag räknar med att ha ett visst sötsug ett tag och som jag känner mig själv så MÅSTE jag få nåt sött på nåt vis i början. Och då vill jag försöka hitta så bra alternativ som möligt . Jag hoppas att när jag kommit in i det sundare livet att jag slipper mitt sötsug helt!
    Mitt hetaste tips är faktiskt att äta fakir i en vecka och ta bort allt vad socker och sött heter - jag LOVAR dig att ditt sockersug kommer vara som bortblåst efter 2-3 dagar! Om du hela tiden underhåller det så kommer du hamna i fällan att "ja, men det är ju LCHF, det är nyttigt sött, det kan jag äta lite av", medans din kropp kommer tro att det är riktigt socker och du kommer inte tappa i vikt alls. Jag har precis gjort den resan - därav min fakirvecka, för att ÅTERIGEN bli av med mitt sug, som kom tillbaka med full kraft efter att jag har unnat mig gottis ur LCHFsyn.. ;)
  • stjierna
    Zafir skrev 2012-04-23 10:35:30 följande:
    HJÄLP!!! Vad kan jag äta för att förstöra så LITE som möjligt??? Är magsjuk. Haft diarré och känt mig matt och inatt när ja gjorde välling t tösen svartnade det och jag svimmade nästan samt kallsvettades mängder. Inget sug efter nån mat alls. Men måste äta så kroppen blir frisk. Bara kört lchf sen fredags em. Detta kom i lördags natt...så kan väl Inte va omställning så fort? Pga kost?
    Det har säkert inte med kosten att göra (om du inte gått i dig någon dålig bit kött) utan en vanlig magsjuka. Jag tycker att du ska äta "normalt" under tiden du är sjuk, eftersom du inte gjort LCHF så länge så är kroppen ännu inte inställd på att få lite KH.. Men du gör ju som du vill ;)

Annars är buljong bra, då får du i dig vätska, och det är varmt o mättar lite :) Kokt kyckling funkar också (kanske i buljongen?) ;) 
  • stjierna
    Silee skrev 2012-04-23 10:38:22 följande:
    tack för din blogg stjerna. Hur räknar man ens ut egentligen hur mycket kh man äter varje dag?
    tycker att det där är så svårt :(

vad kul att det är några som uppskattar den :) jag har några läsare, men aldrig någon som skriver kommentarer så jag har trott att jag mest skriver för mig själv ;)

jag är intresserad av näringslära och dylikt så för mig handlar det om kunskap. jag tycker det är KUL att lära mig vad olika råvaror innehåller, hur dom påverkar oss och hur vi lättast tar upp och får i oss de ämnen vi ska ha i oss varje dag :) 
  • stjierna
    Ninis skrev 2012-04-23 10:55:11 följande:
    Vilken fin blogg du har Stierna! Och en massa smarriga recept! Måste testa den där rabarber och jordgubbspajen någon dag
    Den var RIKTIGT god måste jag säga! Två icke-LCHF:are gluffsade i sig för glatta livet ;)
  • stjierna
    Ninis skrev 2012-04-23 11:09:09 följande:
    Stevia strö måste väl kunna bytas ut mot Sukrin eller?
    absolut! jag vet dock inte mått på sukrin, eftersom jag aldrig använder det ;)
  • stjierna
    EEE skrev 2012-04-23 11:09:55 följande:
    Har en påse mandelmjöl, har även pofiber och husk hemma. Har ni tips på något gott bröd jag kan baka? Har inte ätit en macka på säkert två månader så det skulle vara skönt att kunna ta en när man inte har orken eller lusten att göra något stort.
    Har du Expressens senaste LCHF-bilaga? Finns ett JÄTTEGOTT mandelbröd där i som är väl värt att testas! :D
  • stjierna
    Ninis skrev 2012-04-23 11:14:25 följande:
    Men det måste väl vara samma mått på Sukrin. Är inte Stevia strö som socker i konsistensen?
    Som sagt, jag har ingen aning ;) jag har bara sukrin melis hemma och det väger ju inte lika mycket som vanligt sukrin.

Stevia strö är som strösocker i konsistensen, ja :) 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**