• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

mörlin skrev 2012-06-13 19:36:19 följande:
    Har ni läst boken "matrevolutionen"?? Om inte kan ag rekomendera den STARKT!!=)
  • Gladskit
    mammelie1891 skrev 2012-06-13 21:02:35 följande:
    Kan jag komma dit, kan alla det! Jag va helt crazy förut, åt ju bara godis, kaffebröd o skit. Uäk!
    Samma säger jag. Kan jag så kan alla.
    Lyckas man avgifta sig själv och sedan förstå att man faktiskt kommer att ha det här "stuket" på sin kost för resten av livet, så blir det inte så dramatiskt vid de tillfällen man tillåter sig att ta EN kaka. Eller EN bit choklad. Ofta inser man också efteråt att det inte ens var värt det....
    Unnade mig ett par Dumle ur syrrans påskägg för några månader sen men ärligt talat, det smakade inte bra alls.
  • Gladskit

Jag bakar också bröd 1-2ggr/v så att det alltid finns hemma. Då är det lätt att ta te och smörgås till frukost om man börjar bli less på turkisk yoghurt och ägg!

Tidigare var pones mina favoriter men förra helgen testade jag ett recept från en av LCHF-bilagorna. Där kallar dom det för frallor men så fina och släta blev inte mina. Utan det kladdade och blev mer som vanliga scones. Supergoda! Det går dock åt 3dl mandelmjöl varje gång så det får varvas med annat bröd.

Vispa 3 ägg fluffigt
    Häll ner 1dl grädde
    Blanda 2 msk fiberhusk, 1,5tsk bakpulver, 3dl mandelmjöl, 1/2dl krossat linfrö, 1krm brödkryddor och 1tsk salt.
    Rör ner torrvarorna i bunken och rör om till en smet.
    Låt stå några minuter så att det sväller litegrann.
    Grädda i mitten av ugnen ca 20min på 175 grader.

I tidningen fick dom som sagt fina släta frallor men det fixade inte jag. De gör 9st av den här smeten, jag har gjort 5-6st. Det här är det första brödet som min man har godkänt, pones och annat LCHF-bröd har han ratat helt. Så för mig är det ett toppenbetyg

• Gladskit
    Matilda03 skrev 2012-06-14 12:58:35 följande:

Tyvärr känner jag mig tvungen att sluta äta lchf för att det verkar ha triggat igång mina gamla ätstörningar. Vad jag förstår så kan det göra det när man utesluter olika livsmedel, det är ju liksom det man gör när man får ätstörningar också, så verkar det ha blivit för mig för mina problem har kommit tillbaka efter att inte ha varit uppe på ytan på flera år med vanlig mat. Känns riktigt trist att sluta med lchf, för fysiskt för kroppen tror jag egentligen att det är det bästa att äta. Kanske inte är nån som känner igen sig i detta men det kan ju vara bra för dem som har haft ätstörningar tidigare att veta att det kan bli så.

Usch vad jobbigt!
    Jag har också haft ätstörningar, eller ja det har jag väl fortfarande eftersom jag inte tror att man någonsin blir 100% frisk. Men jag har *peppar peppar* inte mått riktigt dåligt på flera år nu.
    Stor kram till dig!!
  • Gladskit

Jag tänker nog unna mig kanske 10-15 jordgubbar ikväll tror jag.
    Dels har jag tränat varje dag hittills i veckan, dels har jag inte träffat min man sedan i måndags på grund av att vi jobbat om varandra mycket. Så vi ska ha myskväll och kolla på Sherlock Holmes II... och äta jordgubbar med massa grädde

• Gladskit
    HokusPokus skrev 2012-06-14 22:19:19 följande:
    Banantelefon, tack för svaret ang träningen. Men om jag mest bara kör kondition då? Är det dumt att köra flera dar på raken? Det blir ju samma muskelgrupp som drabbas liksom. eller kan jag springa 3-4 dar på raken utan problem?
    Jag löptränar och försöker hålla det till varannan dag. Det har funkat i fyra år så för egen del tror jag på det konceptet. Om det råkar sig så att jag utifrån hur veckan ser ut, tvingas lägga två pass dagarna efter varandra så väljer jag antingen att cykla istället för att springa (om jag är på gymet). Eller så kör jag ett kortare intervallpass på kanske 25-30 min istället för min vanliga timmes löpning.
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-06-15 06:24:46 följande:
    var iväg på middag med jobbet igår. Buffè..

Mycket bröd, lax, kallskuret, potatissallad och bulgursallad.
    Tog en lite potatissallad på tallriken för att jag inte visste om jag kunde äta mig mätt på köttet och fisken. Men det kunde jag!! :) Tog bara en tugga på potatissalladen.

Desseren bestod av en himmelskt vacker fruktpaj med mousse i. Som jag suktade.. Jag tog en kaffe och en ruta mörk choklad som även fanns.

Känner mig så jäkla stolt över mig själv! Kollegorna tjatade att visst kan jag väl unna mig lite nu, men nej!

Vill spara mig till ett bättre tillfälle i så fall :)

Brukar inte skryta om mig själv, men är tamig sjutton duktig tycker jag! :D

Dessutom börjar folk runt omkring mig se att magen minskat. Underbart!!!            
    Bra jobbat!!
    Kallskuret och buffé är skitbra när man kör LCHF för det finns alltid bra proteiner att välja på och sen kompletterar man med sallad. Oftast behöver man inte mer för att bli nöjd.
    Och ju fler såna här tillfällen man tar sig igenom, desto starkare blir övertygelsen (i alla fall hos mig) att det inte är några problem. Att jag faktiskt inte är sugen på den där pajen eller vad det nu kan vara.

I veckan hade vi sommaravslutning med min avdelning. Det serverades tårtor och allt möjligt men jag nöjde mig med en kopp the. Och det är så lustigt för det stör precis alla runt omkring men inte mig! Det här var bara någon timme efter lunch så jag var mätt och nöjd. Kände inget sug alls. Men ändå så måste 8 av 10fråga/påpeka/undra.....
  • Gladskit
    tjejen1981 skrev 2012-06-15 14:18:28 följande:
    hur gör ni andra kör ni sälva eller kör era män tillsammans med er?
    Min man har kört i 1 vecka nu och han är riktigt duktig från att ha varit en älskande ostbåge, pasta och annan skit fantast så kämpar han på och har tom börjat äta lite grönsaker
    Vi äter samma mat, alla i familjen. Det tycker jag är en stor fördel med LCHF, man äter liksom inget konstigt!
    Vissa dagar kokar jag pasta eller potatis som man och barn äter men som jag bara avstår från att ta. Andra dagar blir det zucchinitagliatelle till köttfärssåsen eller broccoligratäng till kycklingen och då äter vi det allihop.
    Så visst, jag lagar tillbehör ibland som jag inte tar av själv, men jag lagar inte annan mat.

Jag har förmånen att ha en man som råkar ha ett väldigt fysiskt jobb. Därför klarar han av såser, maträtter och röror med en högre energiprocent medan han äter av kolhydraterna till också. Det är ju annars omöjligt för de flesta eftersom att om man äter LCHF-mat OCH kolhydrater så lär man ganska snart börja gå upp i vikt. Men det har inte han gjort.
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-06-16 09:53:31 följande:
    Tips på hur jag gör för att inte ge upp nu när jag står still?
    Sluta fokusera på vikten är mitt tips.
    Förhoppningsvis har du redan upptäckt hur bra man kan må när man äter enligt LCHF och att det ändå inte finns nån anledning att gå tillbaka till att äta som man gjorde innan.
    Man hamnar på platåer och jag tycker att om man gör det, så kan man vänta ett tag innan man börjar modifiera sin kost. Händer det fortfarande inget så kanske man kan minska på mejeri tex. som jag sett att många gör.
    Men ta det lugnt!

Jag har inte som mål att gå ner i vikt längre. Men jag tänker inte avvika från LCHF-tänket för det. Finns ingen anledning att börja äta sånt som påverkar blodsockret så som kolhydrater gör. Jag mår så jävla bra när jag äter som jag gör nu (ursäkta språket)!!!
  • Gladskit
    ollebulle86 skrev 2012-06-16 10:23:30 följande:
    Gladskit: svårt att inte fokusera på vikten när man har så stor övervikt som jag har.
    Jag mår väl ganska bra på detta, men har fått ett jäkla problem med halsbränna. Det kan jag dock stå ut med.
    Sötsuget har ju försvunnit en hel del oxå och det är ju bra, men senaste dagarna har jag varit så jäkla sugen på allt jag inte får äta.

Jag kommer kämpa på för jag ser egentligen ingen anledning till att inte göra det, men visst vill man att det ska hända saker hela tiden på vågen oxå. Helst inte plus då som nu
    Jo jag förstår ju att det är tufft. Men man får hitta andra saker som är bra och lägga fokus på dem.
    Sätta fler mål än bara rena viktmål.
    Typ att den här veckan får jag unna mig att äta choklad EN gång, den här veckan ska jag gå tre långa promenader, den här veckan ska jag prova två nya maträtter osv.
    Jag är övertygad om att det lossnar så småningom, jag ska hålla tummarna för det!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**