• karilee73

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ziggystardust skrev 2011-03-07 09:50:41 följande:
    Jag gjorde pones igen igår och hade också i ett extra ägg och bara 1 tsk bakpulver och det funkade jättebra!

Jag har mått illa sedan i lördags nu och är dålig i magen och det brukar jag inte vara. Jag tror inte det är magsjuka men vi får väl se om det går över snart. Jag har ätit lite mat och mycket pones på sistone så det kanske kan ha med det att göra, för mycket fibrer kanske?

En positiv sak som jag absolut ger LCHF cred för är att jag inte haft fotsvamp på ett tag! Jag har stora problem på en av mina fötter, även om jag använder salvor och puder kommer svampen tillbaka hela tiden. Men imorse tänkte jag på att det var länge sedan jag behövde smörja! Om man inte äter socker/kolhydrater och jäst kanske svampen inte har nåt att leva av Demon he, he.Tidigare har jag aldrig varit svampfri så länge men nu har jag ätit LCHF utan avbrott sedan september 2010.
    Tyckte också ponsen blev bättre med extra ägget och mindre bakpulver.Tog heller inga brödkryddor, men lite solrosfrön. Blev kanon.

Grålle: bountyn blev underbar. Det blev 15 st med 1,3 kolisar per st. Klart mkt godare än chokladbollarna. Vill du ha recept så säg till.
  • karilee73
    MrsQuitaz skrev 2011-03-07 10:25:28 följande:
    Jag tar gärna ditt recept på bounty, jag älskar det godiset =)
    Älskar också bounty och jag tycker dessa var godare än de "vanliga". Min kräsna 17-åring godkände dom till och med.
    Här kommer receptet som jag använde:
    Bounty  ca 15 st (ca 1,3 gr kolisar/bit)
    1,5 msk smör
    3 msk sukrin
    0,5 dl grädde
    0,5 dl kokoskräm (Blue Dragons hade jag) eller kokosmjölk
    100 gr Icas ekologiska kokos (lite kolisar i)
    75 gr Marabou 86% mörk choklad

1.Smält smöret och rör ner sukrin. Kan brännas så rör hela tiden ett par minuter.
    2. Tillsätt kokoskräm/mjölk, grädde, kokos. Rör ihop allt nån minut på svag värme.
    3. Ställ kallt en timme.
    4. Forma degen till avlånga bitar.
    5. Ställ i frysen minst en timme. (hade mina över natten)
    6. Bryt choklad och smält över vattenbad.
    7. Doppa bitarna i choklad och förvara i kyl.

Hoppas du gillar dem.

• karilee73

Lyckligamamman: Vilken läcker paj!! Blir jätte sugen.
    Provade att göra en pajbotten med mandelmjöl, smör och ägg (kanske någon mer ingrediens minns ej) för några veckor sen enligt ett recept jag hittat i någon lchf-blogg. Tyvärr blev det alldeles för sött för matpaj men kan tänka mig att en dessertpaj på mandelmjöl vore gott. Själva mandelbotten i sig var jätte frasig och god.

• karilee73
    jeng skrev 2011-03-08 08:32:15 följande:
    Gomorron!
    Har det jäkligt med halsbrännan, så jag passar på att jobba hemifrån idag! Då kan man sitta i en ställning som man vet funkar, och slipper fara runt och hjälpa andra på kontoret (jag är lite allt-i-allo). Får ju alltid värre med halsbrännan vid mens och ÄL, men det brukar gå över efter ett par dagar, så jag hoppas det är bättre imorrn igen! Skönt iaf att det går jättebra att jobba hemma! Trivs superbra med mitt jobb! Alltså visst vill man vara på kontoret och jobba, men jag menar att det är ju skönare att kunna jobba hemifrån än att behöva sjukskriva sig, när man faktiskt KAN jobba i visa situationer. Jaja, det var ju lite OT

Vågar man göra halv sats på pones-receptet? Som sagt jag misslyckas ALLTID med pofiber, så jag vill gärna kunna prova ett par gånger ifall att det skiter sig... Skulle vilja överraska maken med lchf-semla, men han kommer väl bara hata det antar jag... han är lite anti alternativ bakning! Dessutom får han säkert riktig semla på jobbet idag och då tar det ju lite av idén... :-P

Insåg just när jag satt och funderade här att jag saknar ett vitalt köksredskap!! Mandelkvarn! Sånt där som man bara tar för givet att man har, för att man vet att mamma alltid har haft eller nåt... Det har alltid funnits. Men det är ju inte det första man tänker på att köpa när man flyttar hemifrån. (Vilket jag iofs gjorde för typ 15 år sen nu, men jaja...) Ett annat redskap jag saknar är potatispress! Också en sån där grej som man bara måste ha egentligen... Ja nu äter jag ju inte potatis, men det är många många många ggr som jag har saknat den!!!

Jaha, men alltså - jag har mandlar på påse och tänkte göra mandelmassa och mandelmjöl... så hur kan jag då få detta gjort utan mandelkvarnen? Jag har stavmixer, vanlig "drink"-mixer, nån form av liten matberedare..... Funkar nåt av det, eller borde jag åka och handla? 
    Hej , skönt att jobba hemma ibland. Jag har aldrig kunnat göra det (förskollärare). Men just nu njuter jag av föräldraledighet istället. Det där med stavmixer, nja säger jag. Jag testade göra mandelmjöl men motorn brann tyvärr upp ( i stavmixern alltså). Köpte en mandelkvarn för 129 kr på Ica Maxi. Rekommenderar dig att göra detsamma. Riktigt stimulerande att mala för hand  Ha en bra dag trots halsbränna. Tjingeling
  • karilee73
    Kaya skrev 2011-03-10 14:37:50 följande:
    Nikhita, jag köpte det på nån tebutik här i Norrköping, jag minns inte vad den heter! Sånt te brukar finnas överallt där man kan köpa te i lösvikt (kanske inte just apelsin/kaktus men olika sorters te -rooibos, grönt, svart - med "söt" smak av frukt och bär).

Just det, Bounty. Jag måste testa! Men då "måste" man ha någon form av sötningsmedel, eller?

K
    Hej, jag har köpt mitt sukrin på hälsokostaffären. 89 kr kostade 500 g. Har gjort bounty en gång och de blev kanongoda. gjorde på smör istf kokosfett och lite mindre sukrin än receptet.
  • karilee73

Nu ska jag testa det där fantastiska knäckebrödet som  många  lovordat  här i tråden. Har mycket höga förväntningar....

• karilee73

Knäckebrödet var riktigt gott. Blev dock lite mjukt? Sen smorde jag inte plåten så de fastnade tyvärr. Hade de inne längre i ugnen eftersom de var mjuka men det hjälpte föga. Ska bli gott till frukosten.

• karilee73
    Denebola skrev 2011-03-16 16:32:45 följande:
    Jag köpte kung markattas extra virgin kokosolja idag, tänkte testa att göra kokossmakande ischoklad Och den hade inte bismak av traktor

Ska även ta mig i kragen och köra knäckebröd, som jag tänkt de senaste dagarna men inte fått gjort.
    Har du några exakta mått på ischoklad för jag köpte också Markattas kokosolja idag. Egentligen vet jag inte riktigt vad man ska använda den till?
  • karilee73

Jucea: har testat en del lchfgodsaker och Bounty är klart överlägset ( med smör istället för kokosfett).

• karilee73
    bara lilla jag skrev 2011-03-17 11:13:14 följande:
    det funkar alltså bra med smär istället?? Var lite rädd att det skulle tappa mkt av smaken med smör.. Men p andra sidan är jag ite så jätteförtjust i kokosfett.. Har man samma mängd smör som kokosfett då?
    Hej, japp det är samma mängd och godare tycker jag som provat kokosfett också.
  • karilee73

Provade chokladglassen från Alvesta glass. Supergod!! Lite dyr, men dryg.

• karilee73
    karilee73 skrev 2011-03-20 09:05:11 följande:
    Provade chokladglassen från Alvesta glass. Supergod!! Lite dyr, men dryg.
    Den sockerfria naturligtvis
  • karilee73
    FrökenNilsson skrev 2011-03-20 07:54:32 följande:
    hoppas på sool idagCool

börjar dagen med min numera standardfrukost (oftast ivf) ostomelett stekt i lite kokosolja från markatta köpt på ica för 35 krSolig

idag fick omeletten sälskap av ngr skivor (3) bacon o 2 bitar brieFlört

nu blir detKaffe

läser typ allt här men skriver säääällanOskyldig

har börjat blogga frokennilssonskok.blogspot.com/
    välkomna in på en titt
    Trevlig blogg du fixat! Försökte kommentera ditt fredagsmys men det gick inte. Det såg iaf superläckert ut :)
  • karilee73

Jucea: skrev i din gästbok att du inte skulle bry dig utan komma tillbaka med dina synpunkter. Gör det!

• karilee73

Nu har jag ätit LCHF-kost i 10 veckor. Har totalt gått ner 9 kg och det var de första 5 veckorna, samt minskat 11 cm i midjan. Jag äter inte mycket mejeriprodukter, har fört in min dagliga kost på Matdagboken. Ligger på 10-20 g kolhydrater per dag och 1300-1700 kcal/dag. Äter rikligt med fett och proteiner, motionerar med dagliga långpromenader och dans (sen en vecka tillbaka). Tycker jag är påläst och strikt men det är enerverande när vågen står helt still. Jag har 20 kg kvar att gå ner till en hälsosam vikt. Blä känns det just nu. Kan tillägga att jag mår bra av kosten förutom att magen är stenhård och toalettbesöken få. Behöver lite pepp eller vad behöver jag egentligen?

• karilee73
    karilee73 skrev 2011-03-25 08:58:58 följande:
    Nu har jag ätit LCHF-kost i 10 veckor. Har totalt gått ner 9 kg och det var de första 5 veckorna, samt minskat 11 cm i midjan. Jag äter inte mycket mejeriprodukter, har fört in min dagliga kost på Matdagboken. Ligger på 10-20 g kolhydrater per dag och 1300-1700 kcal/dag. Äter rikligt med fett och proteiner, motionerar med dagliga långpromenader och dans (sen en vecka tillbaka). Tycker jag är påläst och strikt men det är enerverande när vågen står helt still. Jag har 20 kg kvar att gå ner till en hälsosam vikt. Blä känns det just nu. Kan tillägga att jag mår bra av kosten förutom att magen är stenhård och toalettbesöken få. Behöver lite pepp eller vad behöver jag egentligen?

Kan tillägga att jag just slutat amma och fick en underbar liten bebis för 7 månader sedan. :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**