• mian71

**Den stora feta LCHF-tråden**

Lykka skrev 2011-03-02 22:01:31 följande:
    Det "vet" man inte mer än att man inte är sockersugen, går ner i vikt och mår bra! =) Jag kunde visserligen lukta lite aceton i munnen ibland...
    Jag mår ganska ok, betydligt bättre än innan men vägde mig först igår så jag vet inte säkert om jag gått ner ännu även om jag misstänker att ett par tre kg försvunnit. Jag får väl gå på att jag mår bättre än så länge helt enkelt :)
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 22:16:39 följande:
    Dock så tror jag att kroppen reagerar hårdare av att få ett större antalkollisar i ett svep vs några då och då. 
    Det tror jag också. Blodsockernivån och insulinutsöndringen reagerar ju på den mängd kolhydrater man äter. Jag har under de här veckorna liksom förra gången jag åt LCHF försökt att äta mina kolhydrater relativt jämt fördelat för det mesta då jag mår bäst av det.
  • mian71

Nu har jag ätit LCHF i två veckor. Mitt blodsocker är perfekt, kläder känns lite lösare men jag har inte minskat en cm på måttbandet (började först mäta efter en vecka). Det var ju lite surt! Nåväl, maten smakar ju inte sämre för det :) Jag har inte ätit mjöl eller socker överhuvudtaget, men kanske är lite för generös med grädden alternativt för snål med fettet. Jag får se över det under den kommande veckan...

Lunch nu.. köttfärsröra med lök, paprika, zucchini, krossade tomater, vitök och en skvätt grädde. Gott!

• mian71
    tiiitti skrev 2011-03-03 15:53:37 följande:
    Idag blev de pizza till frukost. Haha,  (på lchf-vis såklart)
    Jag förstår att de kan låta väldigt konstigt för "vanliga" människa om man hör det.
    Gott va de iaf, och jag har hållt mig hela dan på den.
    Jag äter gärna gårdagens middagsrester till frukost om det är något passande, dock inte om det är fisk. Och pizza till frukost är väl klassiskt :) Mina barn skulle jubla om de fick det...
  • mian71

Jag tänkte testa att göra Pones idag eftersom jag är så himla sugen på räksmörgås. Men inte har jag kesella hemma.. tror ni jag kan använda Philadelphiaost?

• mian71
    Egensinnig skrev 2011-03-05 11:24:53 följande:
    Det finns Pones recept utan kesella ( googla) också men jag tror att Philadelphia funkar också men att konsistensen möjligen blir mer kompakt.
    Kanske kan man vispa grädden för att få det lite luftigare? Jag får testa...
  • mian71
    Riskiflickan skrev 2011-03-05 11:29:13 följande:
    Jag använde crème fraîche i ponesen, fungerade bra, blev inte lika sött heller :)
    Osten var utgången så jag tog en burk CF istället. Ägget var minimalt så det fick bli två. Nu väntar jag bara på att få provsmaka.. men degen var ju lite läskig, kändes lite som playdo deg utan segheten.
  • mian71

Hur många kolhydrater blir det i en omgång Pones med 2½ dl CF, 1 dl grädde, 3 dl pofiber, och 2 ägg?

• mian71
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 12:17:56 följande:
    runt 7-9 va???
    Tack!

Provsmakar mina nybakta Pones med ost och bregott. Det smakar ju inte mammas hembakta brödkakor precis men som brödsubstitut tror jag nog att det funkar för mig i alla fall. Det ger mig lite känslan av luftig porös pajdeg. Men de var ju superenkla att göra och jag kommer nog testa igen, fast annat recept när brödsuget sätter till. Eller räkmackesuget då som det var idag :) 
  • mian71
    helene306 skrev 2011-03-05 12:48:09 följande:
    Ett paket pofiber väger 125 g. Det går åt lite mer än hälften så säg 6 g kolhydrat i 3 dl? (12 g kolhydrat/100 g). I CF och grädde har du ca 10 g kolhydrat: (Cf 2,5/100, grädde 3/100) så runt 16 g kolhydrat i hela smeten, högt räknat.
    Det betyder ca 2.5 kolhydrater i varje med andra ord. Hmm kanske jag ska slå till med en till :)
  • mian71
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-05 13:26:05 följande:
    Haha, precis min tanke när jag skulle ta upp den och rulla bullar! Men, det var ju riktigt bra konsistens för att få till bra storlek på bröd utan att kladda. Alla andra recept jag testat är så slabbiga, så det blir aldrig som jag vill ha det ändå.
    Ja faktum är att den faktiskt var lättformad. Det gillar jag. Vi får väl se vad jag provar härnäst. Ska se om jag kan minska lite på fettet till nästa gång, det blev lite i överkant för mig.
  • mian71
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 13:27:48 följande:
    läste mian71 om utgången ost.
    här öper vi 2,2kg ost i stöten och den försvinner pp runt 2veckor,så på 1månad köper vi oftast 4.4kg OST enbart!!
    Det var ett paket Philadelphiaost som hamnat bakom ett par burkar i kylen :) Hårdost däremot äter vi säkert åtminstone ett kg i veckan av. Ost är familjens favoritpålägg.
  • mian71

Nu har jag just varit och hämtat mitt paket med böcker. 4 stycken med temat LHCF mm. Och så en med Pettson..
    Här ska läsas! :)

• mian71
    jeng skrev 2011-03-07 13:50:48 följande:
    Åhh, vad blev det för böcker?

Jag får hem hjärnkoll på vikten och hjärnkoll på maten imorrn
    sen har jag ju iofs inte hunnit läsa knappt ett dugg av det paketet jag hämtade för 2 veckor sen heller :-P 
    Förutom Kackel i grönsakslandet (Pettson, vår favorit just nu, cd'n är det enda som spelas i bilen) blev det Matrevolutionen och LCHF-husmanskost beställde jag även Fettskrämd och Ät dig ner i vikt då de var på rean nu. Och eftersom jag äntligen kommit igenom de 40 sidorna (!!!!) ni skrivit sedan jag var inne sist så kan jag börja läsa dem nu :)
  • mian71
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-05 17:44:18 följande:

En av kommentarerna där var intressant: De har varit laktosintoleranta, men tål mejeriprodukter bättre (om de är helfeta) efter att ha gått över till LCHF. Det noterade jag också. Inte så att jag kan vräka i mig vanliga produkter, men jag blev inte helkass i magen om jag åt vanlig vispgrädde någon enstaka gång.
    Jag är också laktosintolerant men tål feta mejeriprodukter bättre än de magra så därför använder jag vanlig grädde. Hårdost kan jag äta utan problem.
    På tisdag är det fetttisdag och jag har värsta beslutsångesten! Jag har lovat mig själv att jag ska få äta en semla då men börjar tvivla på att det är värt det. Kommer det verkligen vara så gott som jag inbillar mig?? Jag blir väldigt lätt triggad och risken är att jag frossar loss totalt...

Jag jobbar på ett konditori/bageri så självbehärskningen måste vara på topp! När jag började i november tappade jag kontrollen totalt och gick upp de 6kg jag hade lyckats gå ner
    Nu har jag återigen tappat dessa kg och vill fortsätta att gå ner men känner att om jag inte tillåter mig själv NÅGOT så blir jag fixerad vid det istället.

Så hur gör man? Äter och riskerar frosseri? Eller låter bli och riskerar frosseri pga att jag inte kan släppa tanken?
    Jag ska äta en vanlig semla imorgon, har beställt från mitt favoritbageri till hela familjen. Jag älskar semlor och bestämde mig för att unna mig en.
    Hej! Ska snart åka till fjälls. Vad kan jag ha med mig som lunch i backen? De andra i familjen äter hamburgare, korv med bröd..

Tacksam för svar
    Korv med hög kötthalt, gubbröra med fast med tonfisk (majo, vispad grädde, kokt ägg, purjo, tomat), kokta ägg, ost och skinkrullar (briost eller vanlig hårdost) är mina förslag.
  • mian71
    jeng skrev 2011-03-07 14:52:31 följande:

Trevlig läsning! Riktigt bra böcker!

Eller ja, ät dig ner i vikt är lite tradig, men nyttig ändå! 
    Ja jag ser fram mot att börja läsa nu :)
    jeng skrev 2011-03-07 14:53:07 följande:
    Jag kan såklart inte ens läsa om att någon har beställt en bok utan att få abstinens, så jag var inne och klickade till mig ett nytt bokpaket på 5-6 böcker... Adlibris måste älska mig....
    Jag är precis likadan. Och på cdon hade de någon dum bonustrappa så i mitt paket låg det även ett par cd-skvor (tonåringen klagar över att vi inte har NÅGON MODERN MUSIK!! i huset) och en dvd-box.. hmmm
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-07 14:56:52 följande:
    "Ät dig ner i vikt" gillar jag. Måste köpa "Matrevolutionen" också, får se över ekonomin. Bokreor är farliga saker.
    När man kom upp i 600 kr var det dessutom fraktfritt.. ekonomin var det ja.. hmm Håller med om att bokreor är livsfarliga. Mannen gillar bäst när jag håller mig ifrån dem :)
  • mian71
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:01:50 följande:
    Hur mycket kolhydrater "får" man äta för att det ska räknas som LCHF? Äter visst inte alls så kolhyratsfattig kost som jag trodde. Jag har lagt in gårdagens måltider på matdagboken.se och det blev följande:

Frukost: Turkisk yoghurt med lite hallon (ca 10 st)
    Lunch: Blomkålsgratäng (gjord på vispgrädde, creme fraiche, cheddar, vitlök) med bacon. Till detta lite sallad och tomat.
    Middag: Svampsoppa (gjord på champinjoner, creme fraiche, vispgrädde, 1 gul lök)

Summa summarum blir detta 35g kolhydrater. Är inte det ganska mycket? Och jag som trodde att jag åt LCHF-mat. Vad ska man göra för att dra ner på kolhydrater? Mindre mejeriprodukter? Men då åker ju även fettmängden ner.

Tips mottages tacksamt!
    Det beror väl på varför du äter LCHF. Vill du gå ner i vikt kan det ju vara svårt att hålla fettförbränningen uppe på 35g kolhyd. Jag skulle nog minska på mejeriprodukterna och därmed få ner kolhydraterna lite. Kanske en måltid helt utan eller med bara en ganska begränsad mängd? Många verkar hålla sig under 20 gram per dag.
  • mian71
    jeng skrev 2011-03-07 15:21:40 följande:
    Åhhh vilken tur. Jag hittade inget på cdon som jag inte redan hade!!!!
    Eller vänta nu... Var det positivt eller negativt???
    Negativt helt klar :) Tänk framtida bibliotek.. eller.. nä förresten :)
    Och hur kinde du glömma cdon??
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:13:42 följande:
    Jag är snart på min målvikt, men vill väl gå ner sådär 3-5 kg till. Syftet i stort är ju helt enkelt att må bra och äta gott!
    Du har ju fått en massa bra råd nu. Vill du kan du ju testa äta som du gör, funkar det för dig så är det ju toppen. Funkar det inte vet du ju vad du ska göra, dvs äta lite mindre mejeriprodukter :)
  • mian71

Jag har beställt mina semlor nu.. jag hoppas att jag inte chockar kroppen fullständigt nu efter 3 veckor helt utan mjöl och socker. Men jag kan bara inte tänka mig en semla som inte är en riktigt semla.

För övrigt letar jag efter min våg. Hur i all världen kan en våg försvinna? Nog för att 4åringen älskar att "våga" sig men den borde ju gå att hitta. Nåväl, det som göms i snö.. i det här fallet göms av en klåfingrig liten 4åring borde väl komma fram till slut.

Dagens matsedel:
    Frukost: Ägg- och baconröra med lite lök och champinjoner
    Lunch: Köttfärsbiff med stekta grönsaker och broccolimos
    Kvällsmat: Semla

• mian71

Gokväll,

Var tvungen att ta några dagars paus, livet har varit stressigt.

Missade dock hur det gick med era semlor. Jag åt en vanlig som jag bestämt mig för och den var en stor besvikelse. Trots att den kom från mitt favoritkondis :( Nåväl, det var i alla fall inte svårt att hålla sig borta från kolhydrater efter det. Det märkliga var att jag var proppmätt resten av den dagen, jag som hade räknat med att bli jättehungrig efter alla kolhydrater. Men, dagen efter.. det fanns ingen botten. Jag åt nog fem mellanmål tror jag.

Nu är jag i alla fall tillbaka till det normala igen :)

Trevlig helg allesammans!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**