• MrsQuitaz

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-02-25 21:20:53 följande:
    Nu ikväll åt vi oxfilé, bea (hemgjord åffkårs) och sallad på tomat, vitkål, rödlök, vitvinsvinäger, olivolja, salt&peppar. Vill du kan du ju göra klyftpotatis till dem som vill.
    Ååå oxfile är en favorit här hemma. Nu blev det svårt. Tack för alla fina tips, jag gör nog en fiskrätt, en kötträtt (oxfile förmodligen) och en broccolisoppa. Mums i cant wait!
  • MrsQuitaz

Jag bakade pones igår och dem var inte goda. De har en speciell smak som jag absolut inte klarade av. det är väldigt konstigt detta, jag är inte ens kräsen när det gäller mat. Nåja det får bli ägg, ägg och åter ägg till frukost.

3 veckor har nu gått och vågen visar på -9kg. Jag fullkomligt njuter även om jag är oroad över om det är sunt att gå ner så mycket så fort. Någon tanke?

• MrsQuitaz
    Faile skrev 2011-02-26 21:45:47 följande:
    MrsQuitaz skrev 2011-02-26 20:23:50 följande:

Jag bakade pones igår och dem var inte goda. De har en speciell smak som jag absolut inte klarade av. det är väldigt konstigt detta, jag är inte ens kräsen när det gäller mat. Nåja det får bli ägg, ägg och åter ägg till frukost.

3 veckor har nu gått och vågen visar på -9kg. Jag fullkomligt njuter även om jag är oroad över om det är sunt att gå ner så mycket så fort. Någon tanke?

Vet att jag tjatar om mina knäckebröd, men de är faktiskt otroligt goda. Så jag ger er receptet igen och rekommenderar starkt att ni testar.
    Funkar kalasbra som kex också till ost också.

3 ägg
    3 dl lika delar av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl ( jag har dock minskat linfröna till 1/2 dl och lagt till 1/2 dl psylliumfrön istället, tycker det blir ännu krispigare och godare )

Rör ihop allt med gaffel och bred ut smeten tunt på en plåt.
    Grädda 15 min i 175grader.
    Ta ut och skär bitar ( jag rispar bara så bryter jag av bitarna efteråt )
    Rosta i 1 timme i 50 grader.

Så himla gott på morgonen med ost och skinka eller till osten på kvällen.
    Var får jag tag på mandelmjöl? Ska smeten bres ut på bakplåtspapper eller direkt ut på en ungsplåt?
  • MrsQuitaz
    Denebola skrev 2011-02-27 08:33:16 följande:
    Köp mandel och en mandelkvarn. Man kan köpa färdigmalet mjöl, men jag har ingen Lidl i närheten, eller orkar beställa det från internet.

Sen så lärde jag mig igår att mjölet härsknar snabbare eftersom det har så stor yta som utsätts för syre. Så det är bäst att mala efter behov när man behöver det.
    Aha, jag har lidl precis runt hörnet, perfekt =)
    Faile skrev 2011-02-27 08:45:05 följande:
    På bakplåtspapper.
    Jag köper mitt i vanliga affären, men det är egentligen inte mjöl utan mandelpulver. Men det funkar ju precis lika bra tycker jag.
    Tack. Ska jag ha 3 dl av vaarje sort eller 1dl av varje? blev lite förvirrad nu =(
  • MrsQuitaz
    Linda1976 skrev 2011-02-27 10:17:55 följande:
    Helt ot: Min pappa fyller 60 13e mars. Jag klurar på present.... Jag hade tänkt köpa en dyr whiskey, men jag funderar på att köpa en hög böcker. 

Äkta vara
    Hemlige kocken
    Döden i Grytan
    nån lchfbok

Är det tråkigt?. Han har ju redan en massa whiskey liksom....Min pappa älskar mat (jag fattar inte varför han inte är kock egentligen), och han lagar fantastisk mat, men han äter ju, som de flesta andra kolhydrater. Han behöver dessutom gå ner sådär 15-20 kg.  
    Jag tycker inte alls det verkar tråkigt med kokböcker om han älskar mat. Roligt att slänga ner en lchf bok också, med tanke på att du säger att han behöver gå ner i vikt.
  • MrsQuitaz

Jag har helt slut på ideer. Alla måltider känns tråkiga och krystade. Snälla någon hjälp mig att komma på lite olika rätter att laga =)

• MrsQuitaz
    jeng skrev 2011-03-02 13:25:36 följande:
    Åhh vad var det nu du inte kunde (ville) laga? Fläskkött?

iaf så har Dahlqvist toppenrecept på biffstroganoff, den kan man också göra med kyckling tex.
    Det finns ju många olika typer av gratänger där man kan variera fyllning och kryddning, det tycker jag är bra när man inte har så mycket orka att stå och laga mat.
    tacos på lchf-vis är ju alltid gott fisk i ugn med grädd och citronsås, köttbit med sparris och bearnaise (äter vi ofta) jag gjorde en helt suverän köttfärssås härom dagen!!
    en kycklingsallad med fetaost och oljedressing eller vitlöksdressing på CF kanske. wok av olika slag...

ja..... nåt som lät intressant, så kan jag utveckla recepten  
    Tack för svar, ja det är lite motigt med matlagningen nuförtiden så jag är glad för dina tips.
    Jag tar gärna recept på stroganof, någon god gratäng (hört något om en kålgratäng med köttfärs) och gärna tacos också.
    Jag gjorde köttfärsås häromdagen som jag åt med zuccini (hyvlat så det såg ut som rejäla tagiatelle) men såsen är ju inte direkt fet utan en vanlig sådan. Hur gör du din?

Jag har dessutom ett annat problem, jag känner ingen hunger, inte alls! Jag kan äta ett ägg på morgonen bara för att och sen kan klockan bli 18 utan att jag är hungrig och så ska det väl ändå inte vara? Gör jag något fel tro?
  • MrsQuitaz
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 13:28:26 följande:
    Jag har hamstrat recept och tips här i tråden/andra trådar så jag sitter här med ett 19 sidors word dokument. Jag kan maila över om du vill? Skrattande
    Å gärna! Jag inboxar dig min email adress, tack!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**