Inlägg från: Lyckligamamman |Visa alla inlägg
  • Lyckligamamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-02-23 08:48:44 följande:
    Jag brukar göra såhär. Men då är det hela frukosten, jag äter inget mer, för jag blir så mätt

Å jag använder hela ägget inte bara gulan, tar kokosfett i stället för smör eftersom jag inte gillar smörsmaken i latten. Det går att göra på många sätt, man får testa sig fram och hittar tillslut SITT sätt!

MEN för att man blir MÄTT, helt otroligt att en drink kan mätta så!Skrattande

• Lyckligamamman
    Lycka 1 skrev 2011-02-23 08:38:38 följande:
    Hur gör du den latten? Dricker man ägget rått alltså?
    jag slänger i alla ingredienser i min lilla Magic Bullet, mixar några sekunder, tada!

Ja ägget är rått.
  • Lyckligamamman
    Denebola skrev 2011-02-23 09:07:59 följande:
    Jag använde också hela ägget tills jag lärde mig att rå äggvita (eller mer specifikt avidin, som denatureras vid 70 grader) hämmar upptaget av biotin (B-vitamin). Jag började känna ett ständigt illamående som följd av att jag åt/drack rå äggvita dagligen. Gör man det bara då och då bör det inte vara någon fara.

Så dricker man äggmjölk dagligen bör man skippa den råa äggvitan. I stället kan man steka den och äta bredvid
    Aaa, good to know! Just nu blir det inte så ofta, men kan ju bli betydligt oftare när jag börjar jobba, ska tänka på det då!
  • Lyckligamamman

För en månad sen tog jag mått på min midja, min stuss, mitt ena lår och ena överarmen.

Har minskat 2 cm runt midjan, 2 cm runt stuss och 1 cm runt lår, men inte gått ner nått på vågen.

Borde slänga ut vågen.....Drömmer

• Lyckligamamman
    Scarlett77 skrev 2011-02-23 16:27:51 följande:
    Nu har jag en fråga igen :D

Sukerin??? Vart får man tag på det,, har kollat i 4 olika mataffärer/kedjor nu utan framgång!!
    ICA Maxi där jag handlar har det, men det är säkert olika.
  • Lyckligamamman
    Mandel skrev 2011-02-24 10:20:42 följande:
    En liten fråga...

Är det okej att dippa gurkstavar i vitlöksdipp som man gör själv på creme fraiche?
    Kan man äta för mycket av det?
    ja så tillvida att du får i dig för mkt kolhydrater.
  • Lyckligamamman
    Mandel skrev 2011-02-24 10:23:14 följande:
    Mera frågor:

Korv, hur är det med det? Falukorv, vanlig "barn"grillkorv, tjockare grillkorv, prinskorv osv.
    Älskar Eklunds ostgrillare så om de bara har "rätt" mängd kolhydrater (max 5g per 100g?) så kan man äta 1-2 per dag?

Smörgåspålägg?
    Rökt skinka, rökt kalkon, salami osv.
    Är det okej att äta?
    Om man läser på innehållsförteckningen på många korvar så är den ofta milslång, med en jävla massa tillsatser, e-nr osv, då spelar det inte så stor roll (tycker jag) om korven råkar innehålla mindre än 5 g kolhydrater/100 g.
    Man ska ju som LCHF-are äta så "ren" mat som möjligt, inga halvfabrikat som ju faktiskt korv är. Letar man så går det att hitta högkvalitativ korv med mkt hög köttprocent, men då snackar vi annat än "Grillare" om man säger så.
    Jag äter korv ibland, men högst en gång i veckan, skulle dock aldrig få för mig att äta såna där läskiga grillisar som inte ens får heta korv....men det gjorde jag inte innan jag började med LCHF heller! Falukorv, wiernerkorv och Chorizo äter jag, men känner mej allt som en fuskare när jag gör det.Drömmer
  • Lyckligamamman
    Mandel skrev 2011-02-24 10:30:14 följande:
    Men vad är för mycket?
    det beror ju på vad du mer äter under danDrömmer. Cr fraiche innehåller 2,5 g kolhydrater/100 g så om du äter 1 dl få du ju i dej ca 3 g kolhydrater bara där. Osv.

Det går snabbt att komma upp i 15-20 g kollisar / dag som strikt LCHF-are!

Om man då är mindre strikt och vill "unna" sig mörk choklad, grädde med bär, mycket grönsaker till maten, ett par finncrisp till teét osv så är man uppe i 50-100g  i ett naffs.

Hur strikt du vill vara beror kanske på huruvida du som främsta mål (just nu) vill gå ner i vikt, eller "bara" må bra.

Jag tex har 9 envisa kg att tappa innan jag är nere på min målvikt och jag försöker därmed vara så strikt jag kan.
    Men när jag nått min målvikt kommer jag att testa att vara mer liberal, då kommer mitt mål vara att bibehålla vikten och att sträva efter optimal hälsa.
  • Lyckligamamman
    Nu har jag väl fått in snitsen på det här, men det blir en väldigt ensidig kost tycker jag, försöker få in bacon varje dag i min mat för att kompensera för hög kolh. nivå.

Fast hur menar du nu? Du kan inte äta extra mkt fett för att kompensera att du äter kolhydrater, det hjälper dej inte att få igång din fettförbränning. Tvärtom så riskerar du att lagra ännu mer fett. Att kombinera fett OCH kolhydrater är det värsta man kan göra. Hela grejen med LCHF är ju att utesluta kolhydrater så att din kropp börjar gå på fetdrift i stället för sockerdrift.

Fast jag kanske missförstod dej?

• Lyckligamamman
    MrsMurphy skrev 2011-02-24 18:18:27 följande:
    Hej tjejer!

Nu är det som så att jag ska bjuda en kompis på middag. Kruxet är att hon tillhör kategorin som lyssnar med halva örat när man försöker förklara vad detta går ut med för att hon har fullt upp med att yla om att "hjärnan behöver kolhydrater".

Jag behöver tips! Jag behöver tips på en måltid som får henne att gråta av lycka och samtidigt svepa bort allt detta om att vi enbart pular i oss ägg/bacon hela dagarna. {#emotions_dlg.djavulsk} 

Snälla, hjälp mig tänka!

Jag skulle bjuda på en god lasagne, givetvis utan lasagneplattor!

Gör nåt liknande den här:

500 g valfri köttfärs
    1 burk krossade tomater
    ca 1 msk tomatpuré
    ca 1 msk dijonsenap
    1 buljongtärning
    1 gul lök
    Basilika
    salt
    peppar

bryn köttfärs och lök, hiva i resten, låt koka på svag värme 15 min.

ca 10 normalstora Färska champinjoner
    2 st zuccini

Skiva svampen och stek i smör
    skiva zuccinin coh stek i torrt järn så blir den inte så sladdrig i gratängen sen.

300 g riven smakrik ost
    500 g creme fraiche
    1 msk dijonsenap

blanda ost, cr fr och senap till en röra.

Varva köttfärsröra, zuccin och svamp, samt oströra. Avsluta med öströra. In i ugn 200 g ca 15 min eller tills lasagnen fått fin färg. Låt den gärna stå en stund innan servering, det mår alla lasagner bäst av!

Servera med en enkel grönsallad och olje-vinägerdressing.

Kan inte gå fel! Skrattande
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**