• Mamma Tes

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 12:33:03 följande:
    Jag kan tänka mig att Lindas/Helenes ponesrecept funkar utmärkt som pajskal! Är det någon som testat det andra receptet med 5 ägg? www.lchf-forum.se/index.php?topic=462.0
    Japp. Jag bakade båda varianterna idag. Helenes och Lindas recept gjorde jag till bollar och dom blev ganksa kompakta men goda med salt smör och ost på. Den andra varianten blev mer luftig och som ett riktigt bröd i konsistensen men ska nog skippa brödkryddorna nästa gång för vi gillar det inte. Den smeten är geggi, blir ingen deg och man måste alltså klicka ut så stora pluttar man vill ha.
  • Mamma Tes
    Prinsessanz skrev 2011-03-04 22:11:15 följande:
    ja och barnkalas för mig betyder INTE socker i stora lass och har ALDRIG gjort!!
    men vill du föda upp dina barn på socker så varsågod,men vad gör du här i tråden då? detta är en tråd för oss som äter LCHF..och du verkar inte vara villig och ta in det konceptet till 100%
    Föder hon upp sian barn på socker om hon låter dom få ett RIKTIGT barnkalas?? Och vilken tur att det inte är hennes barn som hänger i tråden eller ska du klanka på dom med?

• Mamma Tes
    Linda1976 skrev 2011-03-04 23:44:48 följande:
    Haha, jo... Strösocker till frulle, farin till lunch och råsocker till kvällsmat. Till mellanmål äter vi sockerbitar eller florsocker. VARJE dag, ÅRET om. 
    Du måste ha väldigt söta barn
  • Mamma Tes
    The Kittycats skrev 2011-03-05 17:33:19 följande:
    Vet du hur mycket " a cup" är?

Tesan L: Var det pones-receptet med 5 ägg som du gillade bäst?

Jag provade iaf att göra pones igen idag. Fick göra lite förändringar: jag hade köpt ny fiberhusk för säkerhets skull, och sedan när fiberhusken skulle svälla såg degen så smulig och torr ut att jag tog ett ägg till. Vet inte om vi kanske har små? Har inte sett ett köpeägg på länge.
    De blev helt ok, godaste LCHF-brödet jag har ätit. Meeeen förväntingarna var skyhöga efter alla lovord, och det gick väl knappast att leva upp till... Men bättre än förra gången.
    Efter 20 min hade de fin färg. Men den jag åt kändes fortf lite degig i mitten, så jag körde dem i drygt 5 min till längst ner i ugnen.
    Nja. Dom med 5 ägg hade bäst konsistens men gillade smaken bättre på de andra med kesella i. Ska prova göra dom med 5 ägg igen men UTAN brödkryddorna. Bläk för dom!

• Mamma Tes

HERREGUD! Det tog ju nästan hela kvällen att läsa igenom allt jag missat idag. Helt allvarligt. Kommer inte orka läsa så noga igen så om någon frågar mig något och jag inte svarar så ignorerar jag inte utan har bara missat det. Godnatt!

• Mamma Tes
    Asereht skrev 2011-03-06 09:32:27 följande:
    Såg du att jag bakade dem med 1 ägg med hälften av bakpulvret? Det funkade bra och det blir då mindre bakpulversmak/känsla. Fast jag gör dem som tekakor och då behöver de ju inte resa sig så mkt. Tyckte iaf att smaken blev mycket trevligare.
    Japp! Det ska jag testa nästa gång.

Linda: Provade dina pannkakor till frukost igår. Dom första blev jättebra och väldigt lika i smak och konsistens som riktiga. Men smeten blev så tjock under tiden jag stekete så fick späda många gånger med grädde och sedan vatten. Så dom sista blev liksom sladdriga och bara försvann i munnen. Använde 2 små stekpannor för att lättare kunna vända dom och det gick åt 0,5 dl smet per pannkaka så det blev rätt många eftersom ajg var tvungen späda så många gånger. Smeten blev ju som gele/jättetjock efter ett tag Men gott var det! Smakade väldigt likt ett annat recept jag har.
  • Mamma Tes

Jäklar i min låda nu rycker det i brallorna Fick min beställnig från lchfbutiken idag så stod ikväll och bakade semlorna från receptet som finns på deras sida. Mama mia så goda dom blev! SÅ nära riktiga semlor!!! Justerade mandelmassan efter eget tycke men till bullarna följde jag receptet. Jag och min sambo är nu MÄTTA!

Ska försöka få in bilder i bloggen senare ikväll. 

• Mamma Tes
    The Kittycats skrev 2011-03-09 21:50:54 följande:
    Ja det gjorde jag ju... Tänk att jag redan har föträngt allt tablettätande *glömsk*  Skäms
    Mamma Tes skrev 2011-03-09 21:36:25 följande:
    Jäklar i min låda nu rycker det i brallorna Fick min beställnig från lchfbutiken idag så stod ikväll och bakade semlorna från receptet som finns på deras sida. Mama mia så goda dom blev! SÅ nära riktiga semlor!!! Justerade mandelmassan efter eget tycke men till bullarna följde jag receptet. Jag och min sambo är nu MÄTTA!

Ska försöka få in bilder i bloggen senare ikväll. 
    Visst är de goda!!! Tungan ute Det är nog den bästa LCHF-variant jag har smakat, alla kategorier. (2:a pannkaka, tveksam 3:a pones )
    Farligt goda... jag åt två igår och idag hade jag uppblåst mage som gjorde ont. Alldeles för mycket kolhydrater för min mage Rynkar på näsan
    Vi klämde också 2 var med motivationen. "Dom blev ju mindre än vanliga semlor" Dessutom, när man är gravid kommer man undan med mycket

Nu finns bilder på semlorna i min blogg. Adressen står nedan. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**