Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-07 15:17:12 följande:
    35 är ganska mycket. Jag äter ungefär så mycket nu, och då måste jag börja ha koll på fettet och lite lite koll på kalorierna också för att det ska funka. Men det är för MIG, det kan funka för dig lixom...

20 gram per dag brukar man ju använda som nåt sorts normalläge! men alla vill inte äta så strikt. Sedan beror det på som nån sa vad ditt mål med lchf är!

Det du har gjort (om jag får gissa) tror jag är att du har gått på 5/100 regeln, och sen mest bara kört på? För även om du köper produkter med bara 5 gram i, så kommer du ju ganska lätt upp i 20 gram. Det handlar om att balansera sin mat, och ju färre kolhydrater desto bättre, i produkterna alltså! Det kan vara lite farligt att bara tänka att man äter godkända livsmedel, utan att se över sitt totala intag av kolhydrater.

Att äta för mycket kolhydrater vid en och samma måltid, speciellt på fastande mage!!, är inte heller speciellt bra! Så din frukost skulle jag arbeta om eller ta bort! Ingredienserna är tillåtna, men maträtten skulle jag inte säga är tillåten på strikt lchf (20 gram). Iaf inte som frukost eller som måltid. halvera mängden och ät det som efterrätt istället isåfall!
    Blomkål är bra, men det väger en del. När jag har ätit strikt så har jag fått hålla nere mängden på såna produkter, och har ätit mest sallad, sparris, gurka och squash. Men självklart måste man inte äta så strikt!

Hoppas det var några användbara tips! 
    Jag är väl egentligen inte så superstrikt, särskilt som jag inte är överviktig. Men i och med att jag nu vill tappa de sista kilona så vill jag få fart på förbränningen! Jag gick in på matdagboken.se just för att jag antog att alla 5/100-produkter tillsammans blev rätt mycket och det visade ju sig vara så, tyvärr.

Är frukosten ok om jag tar bort hallonen? De står ju ändå för en ganska stor det av kolhydraterna. Vad ska man annars äta?! Suck!
  • Martina 76
    Asereht skrev 2011-03-07 15:23:53 följande:
    Jag gick över till Gräddfil istället när jag vill ha fil/youghurt. Arlas gräddfil har mindre kolhydrater 3,5/100 har jag för mig och hela 12% fett vilket är mer fett och mindre kolisar. Gott med kanel, kardemumma eller mald ingefära. Ännu godare med hallon eller blåbär men det äter jag bara till helgen som extra lyx.
    Min yoghurt har 4/100 kolhydrater så skillnaden mot gräddfil är ju marginell.

Jag tror att jag börjar med att ta bort hallonen från frukosten och käkar ett mål mat utan mejeriprodukter och tar det därifrån.

Jag måste ut och köpa en kokbok! Tycker det är svårt att fetta till maten utan att använder creme fraiche/grädde.
  • Martina 76

Har insett att jag måste se detta som en inlärningsprocess. Har kört med LCHF i ca en månad och trodde att jag hade koll, men där gick jag bet! Jag får börja lägga in alla måltider jag gör i matdagboken så kommer jag att lära mig var kolhydratsfällorna finns.

• Martina 76
    jeng skrev 2011-03-07 15:43:18 följande:
    ca 2 dl per dag är ju en riktlinje, + 300-500 gram grönsaker av bra sort. men som sagt, det är ju en riktlinje. vill man ha lite mer merjeri så får man ju minska på nåt annat. däremot så skulle jag ju avråda från mejeriprodukter med sämre ratio, iom att man helt naturligt äter mer av dom, och blir hungrig snabbare igen!
    Och jag som tom tar grädde i kaffet för att jag tycker att det är så rackarns gott, men nu är det dags att strama åt lite. Och mjölken/grädden i kaffet är inte ens medräknat i mina g/dag så jag får nog lägga till någon dl till. Och jag som trodde att jag åt så bra!!!
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2011-03-07 15:56:38 följande:
    Hur länge har du hållt på med LCHF?
    Jag har snart gått på de i två veckor.
    Jag försöker ta denna första månaden som inlärningsmånad, även om man vill att de ska va så "rätt" som möjligt från start. Har insett att jag inte kan äta så mycket bär som jag trodde, att jag måste strama åt mejeriprudukter, att jag inte ska äta så många mål per dag. Kommer säkert dyka upp mer som jag gör "fel". Får helt enkelt acceptera det nu ibörjan. Fast man blir lite arg när man trott man ätit bra i över en vecka, och så har de inte varit de.
    I ca 1 månad, så jag har mycket kvar att lära! Hittills har jag lagat min vanliga mat men tagit bort kolhydratbovarna och kört fulfeta produkter istället. Detta har resulterat i rätt mycket mejeriprodukter. Jag behöver inspiration för att laga ny mat. Det blir väl till att ge sig ut på stan och leta kokböcker. Eller är det någon som har en bok att rekommendera som jag kan beställa på internet?
  • Martina 76
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-07 16:02:42 följande:
    Kör grekiska yogurten på lidl då?=) den innehåller 2,8g/100g
    Nä, där han gränsen för min ambitionsnivå passerat. Jag orkar inte åka till flera olika ställen och handla så det får duga med det som finns på Ica Maxi.
  • Martina 76
    helene306 skrev 2011-03-07 16:03:23 följande:
    Du har inte testat äggmjölk i kaffet?

3 äggulor
    50 g osaltat smör eller kokosfett
    Mixa ihop med kaffe

Det här är en laddning som man står sig på lääääänge. Jag gjorde detta för 1 vecka sen och höll mig utan problem mätt i 4 timmar. Sen passade jag på att mumsa i mig en Pones ifall det skulle bli världens rusch (jag stod själv på en loppis).

Annars minskar du äggulorna och fettet till hälften om du inte vill ha en kopp kaffe som du står dig på i minst 5 timmar
    Det låter helt fruktansvärt äcklig, men jag måste ju givetvis prova!

Då skulle jag ju kunna "käka" detta till frukost!
  • Martina 76

Idag blev det ägg och bacon till frukost så hittills har det inte blivit mycket kolhydrater. Saknar iofs min yoghurt som jag tycker så mycket om, men jag kanske vänjer mig. Ni som har hållit på länge med LCHF - när man har nått sin målvikt brukar man kunna "synda" lite mer då? Tex äta turkisk yoghurt med hallon till frukost utan att man lägger på sig?

Jag ska göra en ordentlig anstängning för att dra ner kolhydrater och få upp förbränningen så att jag tappar mina sista få kilon, men sen måste jag ju nå en punkt där jag hittar en diet som jag kan anamma som min livsstil. Hur mycket kolhydrater brukar man kunna "klara av"?

• Martina 76

Idag har varit en bra dag - bara 10 g kolhydrater! Omelett med bacon, ost och lite vispgrädde till frukost, svampsoppa till lunch och sen blev det en omelett även till middag. Inte så fantasifullt kanske, men det är väldigt bra snabbmat!

Har gjort reflektionen att jag trots att jag varit mätt hela dagen idag så har jag endast fått i mig 1340 kcal. Är det ok? Det känns lite i minsta laget... Ska jag peta i mig några ostskivor med smör för att få upp mängden kalorier eller ska jag låta det bero i och med att jag redan är mätt?

• Martina 76
    Martina 76 skrev 2011-03-08 20:01:34 följande:
    Har gjort reflektionen att jag trots att jag varit mätt hela dagen idag så har jag endast fått i mig 1340 kcal. Är det ok? Det känns lite i minsta laget... Ska jag peta i mig några ostskivor med smör för att få upp mängden kalorier eller ska jag låta det bero i och med att jag redan är mätt?
    Någon?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**