• Trolla75

**Den stora feta LCHF-tråden**

Niffan skrev 2012-01-12 20:45:19 följande:
    ok, men den där silvriga cocosfettet....är det inte ok att använda eller smakar det bläää?
    Cocosfett...smakar det inte cocos av allt då....hrmmmm 
    Rysk yoghurt...måste testa, tack!!!!!!! 
    Det har vart väldigt mycket prat om det silvriga paketen och själv skulle jag aldrig köpa det...
    Jag kör kallpressad extra virgin cocosolja, (kan rekommendera Aman Prana) det är nog det hälsosammaste vi kan äta... Fair Traid! och mitt svar är nej, allt smakar inte kokos. Men det finns en sort som är smaklös om du hellre skulle föredra det!?

Användningsområderna är många, ha det i te/kaffe, steka i det, baka med det och använd som sololja på sommaren (har aldrig vart så brun som jag vart i sommar Skrattande)

Min dagliga frukost består av ca 3-4 msk (ca 140g) Rysk yoghurt + 2-3 tsk nöthack (cashew, hasselnöt, pistage, valnöt, paranöt) ok, vissa nötter har högre kolhydrater men det blir ändå inte så mycket på det lilla.

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • Trolla75

Soffen- 1500 kcal, låter som svält tycker jag!

2 ägg det är bara protein, tror du behöver tillsätta mer fett.

Nä, tror helt enkelt att du behöver tillsätta mer fett till alla dina mål?

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • Trolla75
    Mina småtroll skrev 2012-01-12 21:15:12 följande:
    Jag gjorde janssons frestelse vid jul, smakade i stort sett likadant som vanligt janssons! riktigt god!!
    Testade också, gjorde på kålrabbi och blomkål, blev väl sådär Obestämd

Vad hade du i din? tar tacksamt emot tips!
  • Trolla75
    rednose skrev 2012-01-12 22:11:43 följande:
    Jbson - fair trade. Och det i sig säger väl inget om hur hälsosamt det är. Rättvis handel.
    LCHF - Ekologiskt och även rättvis handel! Bara bra saker!!! Flört
  • Trolla75
    latlisa skrev 2012-01-14 12:04:59 följande:
    2 veckor idag, och inte har det hänt mycket på vågen inte Gråter Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på siffror, men jag är utav den sorten!!
    Det positiva är att jag inte är så gasig o svullen.

Till frukost idag blev det kokos o mandelplättar, tog i en nypa vaniljpulver och då försvann äggsmaken.
    Till det hade jag jordgubbar och grädde och det är väl en ok måltid?

En annan fundering jag har är om man kan äta för mycket grönsaker?

Läser den här tråden flera gånger varje dag men skriver inte så mycket, men man får flera bra tips och råd som man kan ta till sig!!

Ett stort grattis till alla som har lyckats att gå ner, men det är inte utan att man känner sig lite avis Skäms

Ha en bra dag alla där ute i solen!!!               
    Vill bara dela med mig av egen erfarenhet...
    Det tog mig över 1½ månad innan vågen sakta började rörde sig neråt, men jag mätte mig i stället varje vecka och där syntes tydliga resultat! Gick ner flera cm i omkrets varje vecka och blev av med både vatten och uppblåsthet under de där veckorna...
    Så håll ut, resultat kommer... Flört
  • Trolla75
    rbkzandra skrev 2012-01-14 15:47:58 följande:
    Hej igen! Lite visare av era råd så lade jag till lite mer fett, men nu är jag orolig att det är för mycket? Kan det bli för mycket?

Låt mig visa

Frukost- 2 ägg och 1/2 paket bacon, orkade inte allt

efter 3 timmar en bit ekologisk herrgårdsost 50g

Promenad 40 min

Lunch- Sallad (romansallad, paprika, rödlök) m dressing på 1 ägg, 1 dl rapsolja, parmesan 40g, lite ansjovis och 1/2 paket bacon.

Middag- Färsbiffar (blandfärs), gräddsås, brysselkål med knaperstekta champinjoner.

Promenad 60 min
    Under dagen 1,5-2 liter vatten.

Jag är rätt så mätt hela tiden, men det är väl bra?
    Era erfarna åsikter är betydande, tack!
    Mitt tips, ät inte om du inte är hungrig och ät inte så du blir proppmätt...  Skrattande Det är mina två bästa råd!
  • Trolla75
    Niffan skrev 2012-01-14 20:56:45 följande:
    Har själv börjat med LCHF i måndags....

undrar lite när jag läser om vad folk äter till frukost....

En del verkar ta en kopp kaffe med fett...och inget mera förrän till lunch!

Det kan väl inte vara bra/nyttigt för kroppen att inte äta någonting.....eller tänker jag fel?

Har jag ätit bra dagen innan (lunch 11.30 och middag vid 17) så känner jag mig inte hungrig förrän till lunch dagen efter, man ska inte äta om man inte är hungrig.
    Oftast äter jag bara två gånger om dagen, två lagade mål och det står jag mig bäst på! Skrattande

Jag har alltid varit en frukostmänniska och har inte fungerat utan frukost innan, men det är helt annorlunda nu med LCHF.
    Fettet mättar långsiktigt och man får en lång och trevlig mättnadskänsla! (innan jag började med LCHF hade jag inte känt av hunger på väldig väldigt länge, gick ju o smååt mest hela tiden).

Jag har kollat mitt blodsocker på jobbet under lång tid och det ligger helt jämt, oavsett om jag ätit frukost eller väntar till lunch med första målet.

Så på blodsockret gör det ingen skillnad, man måste ju känna efter själv hur man mår och vad man mår bäst av, det kan ju vara väldigt individuellt.
  • Trolla75
    Habaladabala skrev 2012-01-17 12:27:47 följande:
    Det lät också enkelt och gott!
    Nu SKA vi bli bättre på att laga fisk.  
    Lax i ugn med citronpeppar och fetaosttäcke är också jättegott o lättlagat, till det brukar jag ha blomkålsmos Tungan ute
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Trolla75
    Allrona skrev 2012-01-21 12:21:03 följande:
    Jag tyckte faktiskt bilagan var riktigt bra! Många bra artiklar och massor med goda recept 
    Får ge mig ut på jakt efter bilagan!
  • Trolla75
    Carolinalovetobias skrev 2012-01-25 22:40:35 följande:
    Ingen som har tips på ngt roligt man kan fritera? :)
    Brieost?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**