Inlägg från: Johanna200 |Visa alla inlägg
  • Johanna200

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppet 3 skrev 2011-12-01 20:09:02 följande:
    Hur tar du kokosfett?  I dryck eller i mat?
    Jag dricker det med mitt kaffe eller te. Ibland använder jag det för att steka i eller i äggmjölksdrinkar
  • Johanna200

Förresten kanske någon här i tråden som är smartare än jag kan svara på en sak jag verkligen undrat över men inte kommit på svaret till. Hur kan det vara så att det skiljer i kolhydratsmängden mellan samma livsmedel beroende på vilket märke den har. Alltså hur kan det i Findus frysta Broccoli vara ett annat kolhydratsinnehåll än i Broccolin från Eldorado? Alltså, jag fattar ju att det skiljer i de fall där andra ingredienser och eventuella tillsatser är tillsatta men när innehållet är exakt samma. Någon som kan förklara?

• Johanna200
    Carolinalovetobias skrev 2011-12-01 20:31:16 följande:
    Den ena sorten kanske har förkokats lite lätt?
    Aha...förändrar det kolydratshalten (kanske lite korkad) ?
  • Johanna200
    3småttingar skrev 2011-12-01 21:53:24 följande:
    Johanna 200 - hehe låter bra! Så du äter det varje dag men om det står stilla så ökar du på det lite? Låter ju bra! :)
    Försöker att få i mig varje dag. Men märker att om jag slarvar med mitt kokosfett så går viktnedgången trögare så då försöker jag att öka på lite igen. 
  • Johanna200
    Bellisen skrev 2011-12-03 16:02:02 följande:
    Jag måste bara skriva av mig för jag är så glad, förra veckan uppnådde jag mitt första delmål på minus 11 kilo! :D Så himla gött att det gick så snabbt, det tog ungefär två och en halv månad för jag började 12 september. Nästa delmål är ytterligare 11 kilo, och sen tredje och sista är ytterligare 11 kilo.

Jag har alltså tänkt att gå ner 33 kilo sammanlagt! Många kilon men det känns ju inte som att jag bantar så det är helt lugnt! Men i maj har jag tänkt att vara nere på min målvikt i alla fall, men jag kommer inte sluta äta lågkolhydratkost för det, jag mår ju så bra! Jag är så himla glad att det funkar så bra och att min familj och vänner säger att det syns att jag gått ner i vikt! Så kul att kunna plocka fram gamla kläder igen!

Kämpa på allihop, både ni som går ner och ni som inte gör det, till slut kommer det släppa!
    Grattis Glad 
  • Johanna200

Nu är jag nere på normalt BMI och har bara tänkt att gå ner  ca 5 kg till (kanske inte så bara men känns som enpiss i havet om man ser på hur mycket jag har tappat). Dock har jag ju en hemlig dröm att att kunna gå ner några kilon till sen men det behöver verkligen inte gå fort.

SÅ jag har börjat fundera på hur jag ska lägga upp nästa "fas" alltså hur jag ska lägga upp kosten för att bibehålla vikten.

Någon i tråden som äter LCHF och inte gör det för att gå ner utan för att må bra och inte öka i vikt? Hur många gram kolhydrater ligger ni på ca? Fattar att det är individuellt men skulle vara kul att få lite riktlinjer. Vad har ni isf valt att lägga de extra kolhydraterna på? Grönsaker? Frukt? 

• Johanna200

Just det...om man börjar äte lite fler kolhydrater måste man då samtidigt minska på fettet? Jag gillar ju fett Skrattande

• Johanna200
    rednose skrev 2011-12-06 10:25:24 följande:
    När ni "fuskat", hur lång tid tog det innan kroppen kändes "bra" igen?
    Drack lite glögg i helgen och åt skumtomtar och jag känner mig fortfarande som en balong. Dock med magont som mest liknas menssmärtor... vet inte om jag blivit superkänslig mot kolhydrater eller vad som hände men knas är det i magen. Är dock inte hård i magen som jag kan bli annars av kolisar... 
    För mig brukar det ta nästan en vecka innan jag känner mig helt på banan igen. Alltså tills jag slutar känna mig svullen och sugen igen och blivit av med vätskekilon som jag jämt lägger på mig vid fusk.
  • Johanna200
    Carolinalovetobias skrev 2011-12-06 15:47:53 följande:
    Hur mkt kokosfett äter du/ni per dag som de funkar som mirakelmedel på? =) Jag har typ 1-2 tsk i morgonkaffet men de händer inte ngt på vågen kanske ska öka på det?
    Jag försöker att få i mig ca 2 msk om dagen. Funkar bra för mig. Men jag började som du med 1-2 tsk och ökade sedan på eftersom
  • Johanna200
    mamman i skogen skrev 2011-12-07 02:55:17 följande:
    Du får pröva dig fram. Jag har ätit LCHF ganska länge är inne på tredje året nu och går från strkt till lite liberalare mao jag räknar inte utan äter av gammal vana.

Ett tips är att göra din egen tallriksmodell dela tallriken i tre Halva tallriken med grönsaker i tllåten form tom lite rotfrukter är ok om man känner för det men då kan man hålla sig från potatisen som är mest stärkelserik men ngn gång ibland kan man absolut äta ugnsrostade rotsaker som rödbetor, morötter, svartrötter palsternacka etc du mörker själv vad du tål;-D Sen har du halva tallriken kvar där fördelar du protein och fett. Gör som vanligt och lägg till en ordentlig klick smör sås etc.

Du behöver inte minska på fettet utan ät tillsdu blir mätt. Fett är inte farligt men håll dig från de processade varorna och ät naturligt fett som kallpressats eller smör och givetvis så undviker man som vanligt särkelserik mat för att inte påverka blodsockret.

Jag äter sällan  frukt men kan utan problem ta en klyfta apelsin eller en bit banan om ungarna äter och då är det för att det är gott. Däremot äter jag lite mer bär nu än vad jag gjorde när jag häll mig strikt.

Allt under 50 g kolhydrater räknas som LCHF därefter går man över till lågkolhydratskost om man ska se de i regler för benämning, du får testa vart din gräns är. För mig fungerar det utmärkt jag märker att jag kan lägga på mig lite vätska om jag kör flera dagar med lite mer kolisar men sen kommer det dagar då jag äter mindre och då släpper det. Håller mig viktstabil 58-60 kilo pendlar jag beroende på vilken tid i månaden och hur jag äter.          
    Tack för svaret! Ja, jag får vät testa mig fram helt enkelt. Har märkt under de dryga sju månader jag ätit LCHF att jag tydligt märker när jag fått i mig för mycket kolhydrater på en dag då det är de enda gångerna jag är sugen på att fuska. 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**