• Noomi81

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vi brukar steka ost som vi har panerat i ägg och mandelmjöl. Förr var maken en ostfriterare av rang, men han tycker det funkar lika bra så här.

• Noomi81
    Vad bra att du har hittat ett sätt att äta som passar dig Saandrisen. Själva har vi här i tråden valt att äta enligt LCHF för att det är vad VI mår bra av. Detta är alltså inte en diskussionstråd om LCHF:s vara eller inte vara, utan tips och idéer för oss som följer kosten.
    By the way, du kanske borde tala om för den här minnesmästaren att  han i själva verket lider av minnesförlust och nog bara inbillat sig de där rekorden: www.kostdoktorn.se/sveriges-basta-minne-pa-lchf/
  • Noomi81
    The Kittycats skrev 2012-02-10 15:40:13 följande:
    Grillad kyckling i ugn med coleslaw till. Ev någon sås till, men vi har inte kommit på vad vi vill ha för någon än. Blir att åka till affären efter dagishämtning
    (Vi delar en hel kyckling i vinge, klubba etc innan vi stoppar in den ugnen.)
    Lasagne. Chokladtäckta cashewnötter som godis.  
  • Noomi81
    Tillde skrev 2012-02-10 21:34:44 följande:
    Chokladdoppade cashewnötter, kan det verkligen vara OK? Låter för bra för att vara sant!??
    Neutrala cashew + 80% choklad. Inte det bästa nej, men helt ok för mig.
  • Noomi81

Nej, LCHF är ingen quick fix. För mig har maten haft den trevliga bieffekten att jag inte bryr mig lika mycket om viktnedgången längre. Jag vill gå ner, men det är ok om det tar tid eftersom jag mår så mycket bättre. Tidigare metoder har jag lidit mig igenom, och då har det varit viktigt med snabb, snabb viktnedgång, annars var det inte värt det.

• Noomi81

Har ni märkt av ett ojämnt energibehov? För det mesta tar jag en kopp kaffe och står mig till 12 och sen kvällsmat på det, men nu är jag vrålhungrig och har redan ätit två gånger. Visserligen ska jag ha mens snart, men ska det verkligen vara så stor skillnad?

• Noomi81
    Flisis skrev 2012-02-19 22:42:28 följande:
    Ingen som har recept på ägglatte?
    Jag sitter och dricker en nu, för första gången (första gången jag försökte gick tanken på råa ägg inte att komma över ). Jag vispade ihop två ägg och en klick smör, sen vispade jag i kokande vatten och sist på med starkbryggt kaffe. Krävdes en ganska stor kopp.
  • Noomi81
    mimsan01 skrev 2012-02-20 07:47:51 följande:
    Ni som kör med kokosfett, är det fast eller i oljeform? Något märke som är bättre/smakar mindre ni kan rekommendera?
    Jag kör fast och har bara testat smaklösa. Har nu ekologiskt från Biofood, det var det billigaste i affären.
  • Noomi81
    Noomi81 skrev 2012-02-20 08:08:06 följande:
    Jag sitter och dricker en nu, för första gången (första gången jag försökte gick tanken på råa ägg inte att komma över ). Jag vispade ihop två ägg och en klick smör, sen vispade jag i kokande vatten och sist på med starkbryggt kaffe. Krävdes en ganska stor kopp.
    Slutsats så här lite senare... två ägg var alldeles för mycket. Fy fasen vad mätt jag är.
  • Noomi81
    Maruid skrev 2012-02-20 10:17:19 följande:
    Även jag var OERHÖRT skeptisk till ägglatte. Men den variant jag gör på 30 gram kokosfett, 1 äggula, 1 espresso, 1,5 dl kokt vatten, 1 msk grädde och lite vaniljpulver är fantastisk. Och jag kan säga att jag har jättesvårt för att äta ägg i nästan alla former och hatar äggsmak. Men detta funkar till min förundran och påminner väldigt mycket om en latte. Att testa det var nog det bästa jag gjort ; )

Men om du har problem med fettkällorna så satsa i alla fall på dem du klarar av och välj bort de andra. Men gillar du nötfärs kan du exempelvis veva ner en extra sked kokosfett eller smör där i. Eller i en kycklinggryta för den delen. Testa dig fram ; )
    Finns det någon särskild anledning till att man inte tar med äggvitan? Frågar eftersom jag inte skulle använda den överblivna vitan till något, och jag hatar att slänga mat.
  • Noomi81
    Sigrid skrev 2012-02-20 12:31:55 följande:
    Har sett recept med hela ägg, så det funkar att ta hela ägget. Så istället för att slänga äggvitan skulle jag ta hela ägget.
    Då ska jag testa det när jag inhandlat nytt kokosfett och vaniljpulver. :)
  • Noomi81
    standby skrev 2012-02-21 08:30:31 följande:
    Idag ska jag begå min första synd sen jag började. Semla, iaf lock, grädde o mandelmassa. :P Älskar semlor och det blir min belöning för att jag gått ner 7 av mina planerade 15 kg.
    Se det som ett planerat avsteg för att du gillar semlor. Ser man (onyttig) mat som belöning är det nog lätt hänt att man äter upp sig igen. Been there, done that.
  • Noomi81

Det låter bra.  
    Ja, utlandssemestrar lär inte vara det lättaste, själv krånglar jag till det ytterligare genom att vara veg också. Jag får nog stanna i Sverige.  

• Noomi81
    Maskinisten skrev 2012-02-21 09:22:46 följande:
    Så har dieten/livsstilen LCHF förflutit en vecka, får nog säga att jag är litet förundrad över dess inverkan.

Mitt primära incitament för att testa har varit och är viktminskning, hitintills får jag väll vara nöjd med ca -3kg.

Jag har varit någorlunda stringent i kosten, med lätt överslagsräkning får jag det totala kolhydrat intaget under veckan till ca 90g

Lite andra "biverkningar", jo jag tycker mig vara piggare om dagarna, pigg på ett sätt jag inte varit på nästan tjugo år. Och sömn, upplever det som jag sover tyngre eller djupare, bättre helt enkelt.

Besvär att komma igång, tja, en dag vart jag på toalett några gånger extra och haft en lätt huvudvärk en afton.

Har jag upplevt det som jobbigt, inte själva kost grejen. Dock så tycker jag det är tradigt att förlora litet av det sociala kring måltider, dels att man äter annorlunda än de omkring en men framförallt inte alls lika ofta.

Idén med att ha grädde eller kokos fett  i kaffet är det jag verkligen inte gillar, så det har jag enkom provat och direkt avfärdat. Däremot kan jag lugnt lova att jag ser fram emot en LCHF grill säsong

Så nog fortsätter jag mitt lilla experiment, har sagt en månad innan jag utvärderar riktigt, så det får jag väll allt vackert hålla. Men nog får jag säga att så här långt är jag, imponerad är väll för tidigt att säga, men är mer än nöjd.

"Väl" vara nöjd med 3 kg, jo det tycker jag allt du ska vara!
    Du har inte tagit dina värden innan du började? Skulle vara intressant att se vad som händer. Själv gjorde jag inte det innan jag började, vilket jag ångrar. 
  • Noomi81
    Martina 76 skrev 2012-02-22 16:40:58 följande:
    Efter att inte ätit någon lunch var jag sjukt hungrig när jag åkte förbi Coop på vägen hem. Det blev en Babybell direkt vid kassan när jag betalt och i bilen sög jag i mig en rejäl slice med Brie. Kände mig som ett desperat svullo!!! Haha!!!
    Jag brukar knalla omkring med en brie ibland när hungern sätter fart.
    Hade ju varit smidigare med Babybel, men jag tycker de är så jädra plastiga. 
  • Noomi81

Risken med att bli mätt på lite mat är att man inte får i sig alla näringsämnen, men det kanske också går att kolla upp i appen.

• Noomi81
    Ninis skrev 2012-03-13 11:09:06 följande:
    Celsius innehåller ju inte aspartam, som många andra energidrycker gör. Däremot innehåller den sukralos, men det tycker jag är ok för det är ett av de bättre sötningsmedlena. Och 0 kolhydrater förstås. Och det förbränningen ska ju öka ganska rejält om man dricker en Celsius en kvart innan träning.

Men det är ju jättesvårt att veta om det gör någon skillnad med/utan Celsius. Jag tycker de är goda och man blir pigg. Så jag dricker oftast en sådan innan träningen. Har gjort det i 1 år. 

Mina favoriter är Citron/lime och Wild Berry. Båda med kolsyra. Finns ju även utan kolsyra. 
    Men sukralos ska ju inte vara hejsan svejsan för miljön direkt.
  • Noomi81
    Ninis skrev 2012-03-13 13:12:45 följande:
    Inga sötningsmedel är ju bra.
    Nej, men sukralos bryts inte ner i koppen utan går rätt ut till vattendragen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**