• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsQuitaz skrev 2011-03-03 20:43:25 följande:
    Jag tänkte gör oopsies imorgon, är dem goda tro? Jag ogillade pones så ni har ett hum om vad jag gillar.
    Japp! Om man har i lite fiberhusk så blir det mer brödigt. Många recept är utan å då är det mer omelettaktigt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Linda1976
    MrsQuitaz skrev 2011-03-03 20:52:02 följande:
    Eftersom jag hade fiberhusk i både pannkakor och i pones och hatade smaken så misstänker jag att det är fiberhusken som är boven. Jag gillar nog inte smaken av den.
    Hur mycket husk skulle du rekomendera?
    Helt ärligt så märker jag inte av smaken? Det är ju så lite i? Är du säker på att det är husken du smakar? Men en matsked kanske... jag mäter inte, jag skakar i lite, så blir det som det blir.
  • Linda1976
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 20:54:00 följande:
    ja men jag har heller aldrig hävdad att jag äter NOLL gram kolhydrater per dag,jag äter 25g kolhydrater per dag.
    Den diskussionen hade ju med en annan i tråden såg jag Men eftersom du är så petig med vad och hur andra gör och tycker så får du räkna med att folk faktiskt undrar när du skriver "kaffe + grädde = noll kolh". Men den diskussionen är ju redan avklarad, så vi behöver inte dra den en vända till....
  • Linda1976

E: Jag brukar värma mina pones en aning - massor med Bregott havsalt och sen pålägg.

• Linda1976
    jeng skrev 2011-03-03 21:10:12 följande:
    Min man grinar också så fort jag har fiberhusk i nånting, även om det bara är pyttelite! Han tycker det smakar geleigt, inte själva smaken egentligen, utan konsistensen. Jag märker väl av det jag med, men jag är nog inte lika känslig!
    Inbillning å påhitt
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-03 21:06:03 följande:
    De här var nybakta. Kan jag ha haft för lite ägg i? Gjorde ju efter Helenes recept med bara ett ägg. (Goda var de som sagt ändå.)
    Jag har gjort med både 1 och 2 ägg och märker helt ärligt ingen skillnad. Jag kör med standardreceptet
    LCHF - Pones (godaste LCHF-brödet!) För 6 personer.
    Detta är ett recept på pones som jag själv har optimerat för att få det så likt "riktigt" bröd som möjligt. Smakar som scones i en LCHF-mun!
    6 bröd = 2,6 g kolhydrater per bröd.
    Källa: Egentagen bild
    Uppladdad av: joolsbaddy

Ingredienser 3 dl pofiber
    2 tsk fiberhusk
    2 tsk bakpulver
    Lite salt
    250 g kesella
    1 ägg
    50 g smält smör
    En skvätt grädde (ca ½-1 dl)

• Linda1976
    sheena82 skrev 2011-03-03 21:23:55 följande:
    Ekorrfamiljen: Jag gör pones enligt det receptet som Linda lagt ut, fast jag har i 2 ägg och jag smälter inte smöret helt utan värmer det bara i mikron så det blir mjukt istället. Sen brukar jag vispa ihop ägg, kesella och grädde först, sen i med resten. Gjorde pones idag men plattade ut dem istället för att göra bullar (tänk typ tekaka) och då tycker jag dom blir mindre torra faktiskt :)
    fan åxå - jag gjorde 3 "tekakor" jag tänkte ha till lyxiga räkmackor i morgon.... aja, jag får väl kamouflera med mycket majjo!
  • Linda1976
    nassu skrev 2011-03-04 07:02:08 följande:
    Ojoj vad det skrivs mycket i den här tråden!

Ni som sysslar med LCHF i syfte att gå ner i vikt : Hur ofta väger ni er?

Nån skrev att de åt bara kaffe med grädde till lunch. Blir helt bestört, det skulle jag nog aldrig klara av. Inte är det väl nåt man borde eftersträva?
    Man ska äta när man är hungrig. Jag älskar mat. Handlar inte om att späka sig, eller "vara duktig". Jag åt en stadig frukost, och var faktiskt inte hungrig på hela dan. Andra dagar är jag hungrigare. Man lär sig lyssna på kroppen, och inte äta efter klockan!
    Jag väger mig aldrig. Det intressanta är hur jag mår och hur kläderna passar.
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 23:06:36 följande:
    kokosflingor inehåler ju 6.5g kolhydrater/100g,men vad inehåller nötmjölet?
     Inte ICAs  ICA "I love eco" Kokos Ekologisk kokos från ICA, 1,5g kolhydrater per 100g
  • Linda1976
    Vavavavasaru skrev 2011-03-04 02:53:05 följande:

Får jag bara fråga, jag är ganska novis på detta men har hajjat att många går ner enormt i vikt.

MEN...hur är era LDL halter, dvs det dåliga kolesterolet?  Jag får inte riktigt ihop det hela? 

Snabbinfo http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Tyvärr är det gamla myter att lchf skulle vara dåligt för hälsan/kolesterolet.
  • Linda1976

Det är inte helt ovanligt att lchf:are äter 1 gång om dagen! 

• Linda1976

Gud vad ni skriver!!

Får läsa ikapp sen - nu blir det lunch. Pones"tekaka" med ägg, räkor, dillmajjo och citron... MUMS! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**