• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-03-29 22:23:37 följande:
    Jag har väldigt svårt att hålla uppe mina blodvärden. Äter alltså järn både nu och då, i rätt höga doser. Jag har inte slutat med det bara för att jag äter lchf, däremot så känner jag inte att behovet är lika stort - OFTAST. När jag däremot får en period av rejäl järnbrist, så tar det mig ca 1-2 veckor med järntabletter innan jag är på vettig nivå igen, och under den perioden brukar kolhydrater hjälpa till. Min järnbrist blir ju som en diabetikers låga blodsocker, och jag kan på nåt vis kompensera med att ha högt blodsocker. vilket såklart inte är hälsosamt, men man kan ju iaf fungera som person!
    Ja, precis. Får man väl brist igen så är det ju inte fixat på ett kick, så jag förebygger just genom att tillföra under hela mensperioden för att inte hamna nere i gropen ( för det är hemskt, känns som man drunkar i gyttja ) igen.

Det var möjligen inte så att din vän hette Linda förresten? Har nämligen själv följt en blogg av Linda och hon avled i cancer idag
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    helene306 skrev 2011-03-30 08:10:46 följande:
    Jag blöder också mycket vid mens men tar inget extra. Efter förlossningen förlorade jag 1,8 liter blod och fick ett taskigt hb. Jag tog väl några järntabletter när vi kom hem men jag glömde jämt. Jag äter ägg, det räcker för mig

Kan du gå och få ditt värde kollat?
    Jag vet inte varför jag fick järnbrist. Det upptäcktes när jag sökte hjälp för min extrema trötthet och orkeslöshet för ca 2 år sedan. Bara att ta mig in i duschen var ett jätteprojekt varje dag och jag mådde verkligen riktigt dåligt.
    Så visade det sig att jag hade både järnbrist och hypotyreos ( sköldkörtelproblem ) som båda ger ungefär samma symptom, så jag hade orkeslöshet x 2 typ.

Järnbristen var rätt lätt fixad med sprutor och sen tabletter och då sa han bara att jag skulle se till att äta järnrik mat samt tillsätta extra vid mens. Men då åt jag ju inte lchf så jag vet inte om det är annorlunda nu. Nu äter jag ju mer järnrik mat än tidigare, men tycker samtidigt att mensen faktiskt blivit värre.
    Både pms och blödningarna har ökat efter att jag började med lchf, så jag gör så nu att jag tillsätter järn iaf.

Nån annan som upplever att de fått mer problem vid mens än tidigare?
  • Faile
    nickefiki skrev 2011-03-30 12:25:48 följande:
    Jag vill också ha med ett inlägg i den här senaste debatten.

Jag blir lite arg på att någon/några tycker att man inte får ge råd eller skriva inlägg om man inte skriver ofta. Vad är det för dumheter? Vissa spammar o vissa skriver sällan, men vi har väl alla samma rätt att uttrycka vår åsikt?!
    Det är ju en sak på att skriva sällan och aldrig.
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-30 14:34:44 följande:
    Det är ju en sak på att skriva sällan och aldrig.
    Det där blev lite konstigt.
    Vad jag menade var att åsikter har man ju rätt att ha oavsett om man är aktiv eller inte, men att bara titta in för att vara otrevlig mot en viss person varje gång är dumheter om nåt.

Men men, nog om det.

Idag blir det nog baconsås med smörstekt riven vitkål i. Blir som en slags soppa, fast mer mättande. Jättegott. Och angående bröden så förvarar jag dem framme i en handduk, både knäckebröd och annat.
    Nu bakar jag inte så mycket åt gången, så det räcker oftast bara i 2 dagar ändå.
  • Faile

Äntligen har jag kommit bort från platån.

Först gick jag ner kilot jag gått ut precis innan mens, och idag ytterligare ett kilo.
    Då har jag gått ner totalt 9 kilo och 7 med lchf ( på ca 10 veckor ).

1 kilo till bara och sen har jag då nått mitt första delmål. Passar väldigt bra eftersom jag lovat mig själv första fusket vid 10kg minus och idag öppnar en sprillans ny sushirestaurang här som kanske borde provas?!

Å andra sidan åker jag till Sverige imorgon för att tillbringa hela helgen med mina tjejkompisar och då kommer det nog ändå bli lite svårt med maten, så får se om jag kanske räknar det som fusk istället även om jag ska försöka hålla mig så strikt som möjligt.

Bra början på dagen iaf

• Faile

Nu är jag väl förberedd för min tripp till Sverige. Knäckebröd och lembas är bakat så jag kan ta med mig färdiga mackor och maken har frukost.

Är normalt inte jätteförtjust i lembas men gjorde med keso nu och det faktiskt väldigt gott.
    För att vara exakt hade jag i,

3 ägg
    100 gram keso
    3 dl riven gräddost
    1,5 dl mandelmjöl
    lite fiberhusk ( tog på känn )
    1 dl vatten
    salt och chilipulver för smak

Gräddade i 225grader ca 10-15 minuter.

Blev riktigt gott faktiskt.

• Faile

Har äntligen kommit hem igen efter resa till släkt och vänner i sthlm. Hade tänkt hålla mig så strikt som möjligt men det var ju väldans svårt måste jag säga.

Det blev en del öl ( flytande bröd för jösse namn ), en bit tårta på mammas födelsedag och en räkmacka på båten ( på ditvägen åt jag samma sak men plockade bort brödet ).
    Har även druckit kaffe med socker och lättmjölk i!

Hade ju inte fuskat en endaste gång sedan jag började för ca 9 veckor sen, så det känns ju sådär. Men idag kör jag strikt igen. Kommer ligga på 10-15 kollisar om dagen.

Var en kul kväll med mina gamla tjejkompisar dock. Vi var 2 st lchf:are, två magopererade och en viktväktare, så det blev mycket viktprat

• Faile
    FiaFunderar:
    Startvikt: 72,5 kg
    Nuvarande vikt: 69,5 kg
    LCHF:at i 5 veckor!

Ioanna:
    Startvikt: 80 kg
    Nuvarande vikt: 71,8 kg
    Målvikt: 65 kg
    Längd: 165 cm
    LCHF:at i ca 12 veckor

Skruttens mamma:
    Startvikt: 95,4 kg
    Nuvarande vikt: 92,9 kg
    Längd: 172 cm
    LCHF:at i 4 veckor

Teskedsmamman:
    Startvikt: 76,6 kg
    Nuvarande vikt: 73,0 kg
    Längd: 156 cm
    LCHF:at sedan 15 mars

Moiraine:
    Startvikt: 91 kg
    Nuvarande vikt: 82kg
    Längd: 160 cm
    LCHF:at sedan 1a feb
  • Faile
    jeng skrev 2011-04-04 10:43:29 följande:
    Vad duktiga ni är allihop som orkar ta nya tag efter en dålig helg!!!

Får man vara så fräck så att man frågar hur ni tycker att ni påverkas av fusket? Alltså inte viktmässigt eller så, utan kanske rent mentalt, och rent kroppsligt. Blir ni kolhydratbakis osv, och hur känns det i huvet? Känns det jäklaranammma, eller känns det lite hopplöst ibland när man ska ta nya tag?

Jag är så orolig över eventuell baksmälla eller liknande att jag kan känna mig nästan manisk i att inte fuska ibland. Önskar ibland att jag kände att jag hade lite mer svängrum... 
    Jag som nu fuskade för första gången på två månader kände verkligen av det kan jag säga.

För det första, risig i magen och att gå på toa efter mig var nog ingen lek, vilken stank ( ursäkta frispråkigheten men du frågade ). Fruktansvärt verkligen.
    För det andra märkte jag själv hur jag helt plötsligt satt och moffade in mat i munnen. Beställde in mozzarellasticks ( friterat ) på krogen och jag bara satt och tryckte in dem i munnen som om jag inte ätit på 100 år, och en halvtimme senare var jag fullständigt utsvulten igen.
    Likadant igår när jag ätit middag. Två timmar senare var jag superhungrig och vräkte i mig en stor räkmacka på typ 2 minuter på båten.
    Jag förlorar verkligen all vett och sans när det gäller kolhydrater och socker tydligen!

Har dock inte varit kollisbakis så, men känner mig helt klart segare i huvudet och kroppen.

Så det är med lättnad jag sitter och äter mitt knäcke nu
  • Faile

Dagens middag gick åt som smör i solsken ( eller som smör för en lchf:are ) trots att jag räknat med att få över till lunch imorgon.

Skinkstek i ugn ( brynte runtom i stekpannan och sen in i ugnen på 150grader till steken kommit upp i ca 75grader ), med gräddstuvade grönsaker ( vitkål, broccoli, blomkål och morötter ) till.
    Tom mina kinkiga barn åt 3 omgångar av maten idag. Så jag får tänka ut någon annan lunch till imorgon.

Känns bra, har bara kommit upp i max 10 gram kollisar idag, känns skönt efter fuskhelgen.

Vad äter ni till middag idag?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**